bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

2 Aug 2010

Betapa Beruntungnya Keturunan Sikh di Malaysia Berbanding Nasib Bangsa Tersebut di Tanahair Mereka...

PDRM tunggu permohonan rasmi polis Punjab jejak militan Sikh

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PDRMtunggupermohonanrasmipolisPunjabjejakmilitanSikh/Article
2010/08/01

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang menunggu permintaan rasmi Polis Punjab yang mahu menggunakan saluran diplomatik bagi menangkap sekurang-kurangnya empat suspek militan Sikh yang mereka dakwa bersembunyi di Malaysia.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, berkata sehingga kini, PDRM belum menerima sebarang permohonan rasmi daripada pihak berkuasa New Delhi itu untuk mendapatkan bantuan Malaysia bagi menjejaki suspek.

Beliau berkata, PDRM akan bekerjasama dengan mana-mana pihak, termasuk pihak berkuasa India sekiranya diperlukan dalam menangani gerakan militan itu. "Mereka (Polis Punjab) perlu maklumkan pada kita dan minta bantuan secara rasmi agar tindakan segera mengikut peruntukan undang-undang dapat dijalankan.


"Bagaimanapun apa bentuk tindakan yang kita akan ambil bergantung kepada keadaan serta mengkaji kesalahan mereka... kita perlu juga lihat undang-undang antarabangsa," katanya ketika dihubungi.

Musa berkata, PDRM tidak akan bertolak ansur dan akan bertindak tegas mengikut peruntukan undang-undang sekiranya gerakan militan tersebut boleh menjejas keselamatan negara.

Mengulas laporan Bernama dari New Delhi yang memetik Ketua Polis Patiala, suprintendan kanan Ranbir Singh Khatra sebagai berkata, bahawa mereka mahu menggunakan saluran diplomatik dengan meminta kerjasama kerajaan Malaysia dalam memerangi keganasan dan menjejak kesemua suspek tersebut.

Berdasarkan maklumat risikan, beliau menyatakan Harminder Singh, 45, Daljit Singh dan Harpreet Singh, kedua-duanya berumur dalam lingkungan 20-an; kesemua mereka dari Punjab, disyaki masih bersembunyi di Malaysia. (belum ada maklumat mengenai suspek keempat).

Baru-baru ini, polis Punjab mendakwa bahawa Khalistan Liberation Force, satu kumpulan puak pemisah Sikh yang kejam, telah menubuhkan pangkalan di luar Kuala Lumpur dengan sekurang-kurangnya empat daripada anggota militannya masih bersembunyi di negara ini. - Bernama

 
 
Komen Isac;
 
Berbanding saudara-mara mereka di Punjab yang saban hari diburu dan dibunuh kerana mahu memerdekakan negara mereka daripada "penjajah", rata-rata warganegara berketurunan Sikh di Malaysia lebih beruntung, bahkan sebahagan daripada mereka kaya-raya dan hidup mewah berbanding penduduk asal negara ini.





Siapa yang tak kenal Karpal bukan setakat peguamcara terkenal negara bahkan di antara pemimpin pembangkang yang sangat berpengaruh.








Foto dua orang anak Karpal Singh yang menjadi  peguam dan juga menjadi pemimpin parti DAP, malah kesemua anak-anak Karpal menjadi peguam . Juga gambar  Manjeet yang juga seorang peguam dan dikaitkan dengan ugutan "bunuh" terhadap Anuar Shaari baru-baru ini.







Foto Shebby bekas pemain bola dan pengulas sukan yang berjaya sementara Karamjit Pelumba Rally no satu negara.









Karam Singh Walia Pengacara terkenal dan Dato' Gurmit Pengarah JKJR.



Selain daripada ramai daripada menjadi peguam yang kaya-raya, ramai warganegara berketurunan sikh yang juga berjaya dalam bidang masing-masing malah ramai juga yang menjadi peniaga yang berjaya seperti pemilik gedung perniagaan Gulatis dan lain-lain.

Malaysia ibarat syurga bagi mereka. Jestru janganlah ada di antara rakyaat Malaysia berketurunan sikh yang terbabit "membantu" perjuangan kemerdekaan negara Punjab secara kewangan maupun penglibatan secara langsung kerana jika ada diantara mereka yang terlibat pastinya pihak berkuasa negara ini terpaksa akur dengan undang-undang antarabangsa.
Enhanced by Zemanta

3 comments:

  1. tangkap anak kapral tu. berlagak sangat. kasi dia 10thn duduk dalam. makan nasi itik. baru dia hargai kebebasan.

    ReplyDelete
  2. Inilah cucu cicit askar sepoi yang datang ke negeri Melayu menjadi anjing buruan peliharaan British. Datuk nenek/moyang merekalah yang membunuh tok janggut yang menentang penjajah British di Kelantan. Datuk nenek/moyang merekalah yang bunuh Dato' Maharaja Lela, Dato' Sagor dan Puntum kerana telah membunuh penjajah J.W.W. Birch (Pejajah British)di Pasir Salak di Perak. Datuk nenek/moyang merekalah yang menjadi anjing buruan penjajah British memburu dan memerangi penentang Melayu yang menentang British zaman dulu di negeri-negeri Melayu.

    Sekarang keturunan sikh ni dah naik naik toncang balik. Mereka (lebih sesuai di gelar anjing DAP) bersubahat pula dengan racis Cina (DAP) untuk hapuskan kuasa melayu di negara Melayu ini.

    Jikalau di India keturuna mereka telah tidak jujur dengan kerajaan India yang merupakan suku sakat mereka sendiri(cuma berlainan agama) apa lagi di negara ini yang mereka sendiri tahu bahawa ianya adalah negara asal Melayu.

    Apakah kita boleh terima sikap racis mereka di Malaysia sedangkan di negara asal keturunan mereka sendiri pun iaitu India tidak dapat menerima perangai hati busuk mereka.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3