bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Testimonial 7 naga - Salah satu rahsia dalam ilmu rawatan mahupun perubatan Islam berasaskan Kitab At-Tabib Wal Hikmah oleh Sheikh Abdul Hamid (Kedah) telah menghasilkan ramu...

29 Oct 2016

Syiah Houthi Tunjuk Belang - Bedil Mekah Dengan Peluru Berpandu!!!



Syiah sekali lagi menampakkan diri mereka yang sebenar??? Iaitu sebagai musuh Islam. Jika di ahun 317h, Syiah Qiaramitih pernah menyerang Kaabah dan membunuh hampir kesemua jemaah2 haji yg sedang berada di masjidil haram yg mereka jumpa. Malah mereka juga telah mencungkil Hajaral Aswad  dan dibawa pulang ke "Kaabah" buatan mereka. Sila rujuk sini.

Serangan terbaru ke atas Kaabah membuktikan mereka sebenarnya memang memusuhi Islam, jika tidak mana mungkin mereka sanggup membedil Mekah iaitu kota suci umat Islam yang menempatkan Kaabah sebagai rumah Allah s.a.w.t.??? klik sini.




27 Oct 2016

Bersih - Berniagakan Sokongan Orang Ramai???



Kena jual lah kalau mcm ni.....Fund dari agensi luar....milik Yahudi....

Berniaga kacau-bilau dalam negara....

Kalau pembangkang berjaya tawan Putrajaya.....pelabur dapat apa???

Rakyaat jadi apa??

Klik sini.

26 Oct 2016

Lim Kit Siang Nafi Dalang Pembangkang Keluar Dewan Ketika Budget???




Aik....bukannya kata beliau ni dalang Peristiwa 13 Mei pun......

Dalang MP pembangkang tinggalkan parlimen ketika pembentangan budget pun nak marah???

Habis tu kenapa keluar tinggalkan dewan???

Sumber klik sini.

25 Oct 2016

Datuk Mahfuz Omar Boleh Bina Trek Keretapi Berkembar Gemas - Johor Dengan Hanya RM 3 Juta???



WOW!!! Hebatnya....Datuk Mahfuz ni...

Terdahulu ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dikatakan telah mendakwa kos pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan harga menjangkau RM55 bilion seperti yang diumumkan dalam Bajet 2017 yang lalu, adalah terlalu mahal. Projek ECRL ini akan merangkumi jarak 600km yang bakal menghubungkan kawasan GKL/KV dengan bandar-bandar di Pantai Timur, termasuk Bentong, Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Bahru dan Tumpat. 

Tambah beliau landasan berkembar dari Negeri Sembilan (Gemas)  ke Johor Bharu hanya menelan belanja lebih kurang RM3 juta secara keseluruhannya. Macam pelik aje bunyinya....ini salah lapor, tersalah cakap atau memang X pandai nak kira?

Apapun pada hemat penulis, kos pembinaan laluan trek berkembar X boleh nak disamakan dengan projek Landasan Kereta Api Pantai Timur kerana hampir keseluruhan trek komuter tersebut tidak melibatkan kepada pengambilan tanah disebabkan trek tambahan dibina di dalam kawasan ROW/tanah sediada milik TNB. Sebaliknya laluan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) akan melibatkan 100% pengambilan tanah untuk laluan trek sepanjang 600km.

Jika sesiapa yang pernah terlibat dengan projek2 besar seperti RAPID Pengerang, MRT, LRT dll. hampir separuh kos pembangunan adalah melibatkan kos pengambilan tanah terutamanya apabila ianya melibatkan tanah2 milik persendirian.

Harap Dato Mahfuz dapat menyemak kembali fakta2 yang beliau telah berikan.

Kenyataan Datuk Mahfuz klik sini.

Maklumat ECRL klik sini.

Maklumat trek berkembar Gemas ke JB klik sini.

24 Oct 2016

Mahkamah Rayuan Arah Anwar Bayar RM 100 Ribu Lagi Kepada Anifah!!!



Untuk rekod tahun lalu, Mahkamah Tinggi telah mengarahkan DSAI untuk membayar kos sebanyak RM20,000 kepada ahli politik Sabah itu untuk kos mahkamah, ni tambah lagi RM 100 ribu.

Sumber klik sini.

BR1M Dimansuhkan dan 900 Ribu Kakitangan Awam Mungkin Diberhentikan Jika PH Tawan Putrajaya???



Itu berkemungkinan....kerana selama ini pun DAP dan pembangkang dilihat menentang pemberian BR1M yang kononnya rasuah BN kepada pengundi2 serta sentiasa mendesak agak kakitangan awam dikurangkan kerana membazir kata mereka....Sedangkan BR1M adalah salah satu mekanisma kerajaan memulangkan subsidi yang ditarik-balik kepada golongan sasar.

Jadi secara logiknya mereka pasti akan melakukan sesuatu jika mereka menang PRU 14 nanti.....

Malah....sebagaimana beberapa pemimpin tertinggi pembangkang yang X menafikan mereka akan mengekalkan GST, tiada jaminan jyga bahawa kadar GST tidak akan dinaikkan sekiranya Pembangkang berjaya memegang tampuk kerajaan selepas PRU 14 nanti....

Sumber klik sini dan sini. 

22 Oct 2016

GST Kekal 6% Pembangkang Pakat Keluar Dewan - Pejuang Rakyaat Taik Kucing???


Kononnya perjuangkan rakyaat....

Sejak 2-3 bulan sebelum pembentangan budget red bean army dan balaci pembangkang sibuk keluarkan fitnah bahawa kerajaan akan naikkan kadar GST.

Tup2....X naik.....Berarak lah mereka keluar Dewan termasuk TS Muhyiddin dan Mahfuz Omar yang dilihat semakin tak sehaluan dengan PAS.

Kerajaan bentang budget X nak dengar, nanti mcm mana nak nak tanya soalan semasa sessi perbahasan?

Makan elaun wakil rakyaat "buta" ke?

Sumber klik; http://mymassa.blogspot.my/2016/10/pembangkang-kecewa-najib-tidak-naikkan.html?m=1

21 Oct 2016

20 Oct 2016

Umpama Menanggung Biawak Hidup - PAN Rayu Bantu Bayar Saman Fitnah Malzan Alimin???



Anda nak bersubahat dengan pemimpin kaki fitnah?

Kalau guna duit tu untuk bayar GST tu ada jugak baiknya kenara menyumbang kepada pembangunan negara....Ini nak bela kaki fitnah....

Yang difitnahnya institusi Melayu pulak tu....

Ko fikir lah sendiri.... dah macam DAP,,,,

Sumber klik sini.

19 Oct 2016

Exco Selangor Agihkan 153 Lot Tanah Kepada Kroni???




KUALA SELANGOR: Penduduk kaum India Kampung Sungai Yu menggesa Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menarik semula pemberian kesemua 153 lot tanah yang diagihkan menerusi skim rancangan tanah kampung tersebut.
Ini kerana mereka mendakwa berlaku amalan nepotisme dan salah guna kuasa dalam pengagihan lot tanah penempatan semula kawasan itu yang didakwa didalangi seorang Exco kerajaan negeri.

Sumber klik sini. 

16 Oct 2016

Tun M Gagal Lagi - Majlis Raja2 Tolak Tuntutan Pecat DS Najib!!!


Apabila gagal pengaruhi DYMM YDP Agong, Tun M cuba pengaruhi Majlis Raja2 Melayu pula.... Namun sekali "temberang" beliau tidak berjaya. Syabas Majlis Raja2 Malayu!!!

Sumber klik; https://aidcnews.wordpress.com/2016/10/14/majlis-raja-raja-tolak-tuntutan-tun-mahathir/

15 Oct 2016

Ezam - Dulu Nak Bongkar Kotak Salah-Laku Tun M Kini Jadi Rakan Sekutu???


Wow!!!

Ezam kotak....Langkah apa lah ini?

Apa lagi yang boleh kita harapkan dari pemimpin sebegini??? Macam X ada prinsip.

Adakah desas-desus yang mengadakan beliau sebenarnya mengikut arahan DS Anwar untuk menyusup dalam parti2 "musuh" mereka, benar???


Sumber klik; http://khairulryezal.blogspot.my/2016/10/lompat-si-katak-lompat-lompat-ke-dalam.html?m=1

14 Oct 2016

Jika Bersatu dan PAN Ikhlas Mahukan PAS Mengapa Gempur Kelantan?


Pendekatan Peribumi Bersatu dan PAN yang agresif di Kelantan dilihat seperti bersedia untuk mengetepikan parti PAS peneraju kerajaan negeri Kelantan sekarang.

Bayangkan jika PAS bersetuju untuk bergabung dengan PH, sudah tentu banyak kerusi yang akan terpaksa diberikan kepada parti lain dalam PH iaitu Bersatu dan PAN.

Jika PA ikhlas dengan lamaran untuk bersatu, sewajarnya PAS wajar dihormati dan negeri Kelantan tidak "dilangar" oleh PH.

Sumber klik; https://aidcnews.wordpress.com/2016/10/13/tun-mahathir-husam-berganding-bahu-gempur-kelantan/

13 Oct 2016

Bersih 5 - TG Hadi Awang Bagi Amaran Jangan Adakan Malaysian Spring!!!


Adakah Irak, Libya, Mesir, Yaman, Syria dan negara2 Arab yang dilanda Arab's Spring ciptaan Yahudi atas nama demokrasi, kebenaran bersuara, good governance, ketelusan, hak sama-rata menjadikan negara2 ini lebih baik berbanding sebelum berlaku nya Arab's Spring?

Makin kacau-bilau, saling berbunuhan, huru-hara ada lah.....

Wajar untuk kita belajar daripada pengalaman ini.... Jangan sampai nasi menjadi bubur...

Sumber klik; https://aidcnews.wordpress.com/2016/10/13/jangan-bawa-spring-ke-negara-ini-hadi/

9 Oct 2016

Kes Pencemaran Sungai - Tawaran Beri Maklumat Pelaku RM 10 Ribu Terlalu Rendah???


Cawangan yg baik......Tapi jika dibandingkan dengan kerugian yg ditanggung oleh Syabas, kerajaan negeri imej kerajaan, aduan, siksaan terhadap rayaat dan kesannya terhadap pembangunan ekonomi yang mungkin terbantut ianya terlalu rendah....

Jika satu jumlah besar yang ditawarkan, berkemungkinan ada syarikat yg sanggup memantau aktiviti2 yang boleh membawa pencemaran kepada sumber air bukan sahaja di Selangor malah di negeri2 lain juga....

Sumber klik; http://www.sinarharian.com.my/mobile/edisi/selangor-kl/tawar-rm10-000-kesan-dalang-kes-pencemaran-sungai-1.570921

7 Oct 2016

PAS Tolak Untuk Bersama Pakatan Yang Dianggotai Oleh DAP dan PAN???



Ya lah.....X ada faedahnya kalau matlamat perjuangan X selari.....

Dengan PAN pula.....Mengapa dulu tinggalkan PAS dan sekarang terhegeh2 dan bersatu???

Jangan tipu rakyaat!!!

Sumber klik sini dan sini.

5 Oct 2016

Berjuang Untuk DAP dan Berjuang Untuk Palestin - Mana Lebih Molek???


Sicantik manis BERSIH, gadis Melayu/Islam turut sama berjuang untuk jatuhkan kerajaan Melayu/Islam dan tanpa sedar cuba memertabatkan DAP sebagai pemerintah negara???



Sicantik manis Heliza, berjuang untuk Palestin.....



Bila dah jadi macam Palestn, Iraq, Libya, Yaman, Pattani, Sulu dan lain2 negara Islam yang tertindas.....baru nak sedar agaknya.....

4 Oct 2016

Cadangan Had Umur Minima Untuk Mengerjakan Haji - 18 Tahun???


Sejak beberapa tahun kebelakangan, Tabung Haji menetapkan bahawa giliran untuk menunaikan haji di Malaysia adalah berdasarkan kepada siapa cepat daftar dia pergi (dahulu) selain sejumlah kuota yang dikhaskan untuk mereka yang berumur 75 tahun dan lebih.

Difahamkan buat masa ini, sesiapa yang mendaftar hari ini, dikatakan hanya akan dijadualkan ke tanah suci untuk menunaikan fardhu haji sekitar 90 tahun akan datang Bayangkan sekiranya umur anda sekarang adalah 60 tahun, ini bermaksud anda akan hanya dijadualkan ke tanah suci apabila menjangkau usia 150 tahun. Kecualilah apabila kapasiti jemaah haji telah dinaikkan apabila pembesaran Masjidil Haram dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2018....

Wow.... melainkan jika anda sempat menjangkau usis 75 tahun dan masih sihat tubuh-badan, maka anda mungkin akan berpeluang menggunakan kuota jemaah warga emas (75 tahun dan keatas) .

Foto: Wukuf di Arafah.


Saya difahamkan ada di antara jemaah haji musim haji 1437(Hijrah)/2016(Masehi) yang lalu hanya berumur 14 tahun.

Jika berdasarkan kepada syarat2 wajib haji pun;
  1. Islam.
  2. Baligh
  3. Berakal
  4. Merdeka
  5. Berkemampuan
Pastinya mereka yang berumur di bawah 18 tahun tidak berkemampuan untuk menunaikan haji tanpa bantuan dari ibubapa mereka, disamping itu pastinya dari segi tuntutan agama orang2 dewasa yang cukup syarat lebih patut diutamakan berbanding mereka ini.


Jestru saya mencadangkan selain pendaftaran siapa cepat dia dulu yang diamalkan sekarang, sewajarnya syarat umur minima juga ditetapkan untuk mengutamakan jemaah yang lebih berumur berbanding jemaah remaja. Sekalipun jemaah remaja ini mendaftar awal cuma sepatutnya mereka hanya boleh mengerjakan haji apabila umur mereka menjangkau 18 tahun. 

Pastinya cadangan ini jika diterima  tidak akan melibatkan jemaah2 yang baru mahu mendaftar sekarang kerana sela giliran sediada menjangkau 90 tahun, tetapi boleh diterapkan ke atas jemaah2 yang bakal mengerjakan haji dalam tahun2 yang mendatang (hampir) jika ini dipraktikkan ianya akan membolehkan lebih ramai jemaah2 haji dewasa untuk mengerjakan haji dalam masa terdekat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3