bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

17 Oct 2018

Airmata Penduduk Pantai Timur....dan Malaysia Timur...

ECRL batal....Kesannya besar kepada penduduk2 di Pantai Timur yang majoritinya org Melayu. Lebuhraya Pan Borneo pula silap2 pun dikenakan Toll, yang terkesan adalah majoritinya  yg bakal mendapat tempias bumiputera.

Selain itu projek2 lain yg mungkin dibatalkan adalah HSR, MRT3, malah diberitakan banyak juga pembangunan lain kerajaan federal yg terpaksa dihentikan disebabkan faktor kekangan kewangan. Semuanya disalahkan kepada DS Najib.

Ironinya timbul pula cerita bahawa kerajaan akan menggunakan dana Khazanah Holdings yg dikumpul di zaman Najib utk projek kereta nasional ke 3, nak buat jambatan bengkok, jambatan ke Pulau Jerjak, malah ada yg kata jambatan ke 3 Pulau Pinang juga ada ura2 mahu dicadangkan. Dari mana dana mahu dicekau kerajaan PH tidak pula punulis tahu. Yang jelas semua projek untuk kesejahtaraan rakyaat mahu dipotong atas alasan kekangan kewangan yang ditinggalkan oleh DS Najib.

Penulis ingin bertanya atas alasan apa projek2 ini diutamakan berbanding projek2 utk rakyaat Pantai Timur dan Malaysia Timur yg selama ini lebih tertinggal dari segi kemajuan berbanding negeri2 lain?

Sampai bilakah mereka akan seolah2 dipinggirkan oleh kerajaan pusat? Terutamanya kerajaan PH?

Malah jika ECRL dilihat kurang memberi manfaat sewajarnya alternatif lain seperti jajaran lebuhraya baru dicadangkan dan bukannya peruntukan tersebut diberikan kepada negeri2 lain yg telah sedia maju.

Juga kenyataan PM ke 7 bahawa Lebuhraya tanpa toll adalah mustahil, pasti akan meresahkan rakyaat Sabah/Sarawak kerana ditakuti kerajaan PH akan menukar Lebuhraya Pan Borneo yang sepatutnya bebas toll kepada Lebuhraya bertoll dan menidakkan hasrat kerajaan BN sebelum ini.

Tidak dinafikan bahawa jambatan bengkok pada dasarnya nampak bagus, tetapi wajarkah ianya didahulukan dalam situasi/keadaan kewangan kerajaan yang didakwa sedang tenat sekarang?

Rujuk juga sini.

17 Aug 2018

BOLASEPAK SUKAN ASIA, MALAYSIA 2-1 KOREA SELATAN



2018 Asian Games Men's Football | Friday, 17th August 2018

GOOAAALLL!!!

Safawi Rasid 6'
Safawi Rasid 45'+1

First Half Time
MALAYSIA 2-0 KOREA REPUBLIC

South Korea bring in their world cup hero and Tottenham Hotspur player Son Heung Min in early of the second half but it is not enough to turn around the game result.

Finally South Korean managed to get a goal in 88 minute but it's already too late.

Final result
MALAYSIA 2- 1 SOUTH KOREA 

22 Jun 2018

Projek MRT2 Pula Kini Menjadi Mangsa???


Nampaknya Malaysia semakin menjadi kelam-kabut dan boleh bankrap jika sesuatu tindakan drastik tidak dilakukan....



Tak cukup dengan saham jatuh...klik sini. 

Mata wang jatuh.

Antaranya disumbangkan oleh sikat tidak yakin para pelabur terhadap kerajaan yang dilihat tidak cekap dan kurang berpengalaman..... 

Terlalu banyak bermain politik...Memberhentikan banyak projek2 mega yang sepatutnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan peluang pekerjaan buat rakyaat......kementerian kewangan yang lebih berminat untuk mendedahkan skandal kerajaan terdahulu, ECP yang dilihat mencampuri sistem kehakiman dan lain2.klik sini.

Sekarang projek MRT2 pula yang dilihat terkena tempias selepas MR3 telah dibatalkan. Klik sini.

Projek yang sedang berjalan dalam jadual yang padat, dengan design dan pelan yang telah tersedia, bagaimana hendak membuat kajian bagi mengurangkan kos tanpa mengganggu perjalanan dan progress di tapak?

Adakah dengan memberhentikan/memperlahankan dahulu projek tersebut? Apa kesannya kepada kontraktor?, pembekal2? Jentera? Pekerja2?

Bagaimana dengan kos2 bahan mentah, buruh. supervision dan jentera yang dikhususkan untuk projek ini? Rakyaat terpaksa membayar ganti-rugi?

Kos Preliminary dan rate yang diberikan adalah berdasarkan kepada kuantiti yang diberikan dalam Bill of Materials semasa, sebarang pengurangan kuantiti secara drastik dan sebarang kos "idling" akan diserap oleh kerajaan atau buarsahaja sayarikat2 kontraktor2 dan pembekal2 ini mengalami kerugian dan pekerja2 hilang mata pencarian?








18 Jun 2018

KJ Calon Terbaik Presiden Utk PRU 15, Ku Li Calon PM 16 September 2018?


Tun M dengan nada sinis mencadangkan KJ sebagai calon Presiden Umno dlm pemilihan yg akan dtg.

Umum tahu Tun M berdendam dgn KJ kerana pernah membuatkan perjalanan DS Mukriz dlm Umno agak beranjau.

Malah ramai yg percaya di antara sebab mengapa KJ yg merupakan KP Umno tidak berada dalam senarai kabinet DS Najib pada 2-3 tahun awal pemerintahannya sebagai PM adalah kerana patuh kepada arahan Tun M.

Sedangkan dlm masa yang sama Timbalan KJ sebagai Timb Ketua Pemuda Umno, Dato' Razali diberikan tempat sebagai Timbalan Menteri.

Ini senang untuk difahami, kerana selain pernah mengalahkan DS Mukriz dlm pemilihan KP Umno, YB KJ juga sering dikaitkan sebagai "PM dibelakang tadbir" di zaman Pak Lah samada oleh Pakatan Rakyaat mahupun Kem Tun M.

"Penasihat tingkat 4", mungkin ianya sesuatu yang asing buat generasi muda tetapi tidak buat yg telah mengenali politik di awal tahun 2000. Antara penyebab Pak Lah diturunkan pada 2009.

Berbalik kepada YB KJ sebagai calon Presiden Umno, bagi penulis ianya agak terlalu awal. Penulis X ada masalah untuk KJ mengetuai Umno/BN dlm PRU 15 nanti, tetapi buat masa sekarang dalam pertembungan dgn Tun M, Umno/BN memerlukan seorang yang jauh lebih matang dan licik untuk menghadapi Tun M.

Walaupun pada dasarnya ini bukan masanya untuk bermain politik sebaliknya adalah masa untuk membangunankan negara, tetapi apakah Pakatan Harapan akan berbuat perkara yang sama jika mereka tetap kalah dlm PRU 14 yang baru lalu?

Sudah pasti tidak bukan? Mereka pasti akan melancarkan fitnah2 cth. blackout 905, pengundi2 hantu Bangla, pengundi2 Hantu China, pembentukkan kerajaan baru 16 September, kertas undi rosak, kertas undi POS X sampai, dakwat kekal senang hilang, dll sebagaimana dakyah2 mereka dlm pra PRU 14 mahupun fitnah2 dan provokasi sebagaimana yg mereka mainkan dlm Pasca PRU 13 yg lalu.

Memandangkan masa masih panjang menjelang PRU 15 yg akan dtg, Umno/BN memerlukan Presiden yg bijak, berpengalaman, licik dan penuh dengan tipu muslihat untuk membentuk kerajaan campuran kerana majoriti mudah 114 kerusi Parlimen sebenarnya suatu bilangan yang bukan mustahil untuk dicapai!!!

Jestru tunggu apa lagi? Trojan horses pun dah masuk.....

Sumber klik; http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2018/06/17/kj-presiden-umno/

16 Jun 2018

Siapa Perangkap Siapa - Tun M dan DAP???


DAP ni bukan boleh percaya sangat.....

Tukar AG, tukar Ketua Hakim Negara, tukar Presiden Mahkamah Rayuan, tukar ketua polis, tukar lagi bala
...bla...

Tup2 tangkap dan tuduh Tun M atas pembaziran RM 100 billion. Satu sen X guna.

Dengan Tun Daim sekali masuk dalam.....Gelak aje hakim2 yang kena buang.....

Sumber klik; https://t.co/kUkDPvs5SW https://t.co/YXI25VEQVP

13 Jun 2018

Malaysia Nak Bankrap??? Pinjam Duit Dgn Negara Bankrap Kuasa 3???


PH kata di bawah pemerintahan Najib, Malaysia nak Bankrap...Alasannya hutang negara telah meningkat sehingga RM 680 billion dan jika dikira segala jaminan yg dibuat oleh kerajaan, nilainya akan mencecet angka sekitar RM 1.2 trillion.

Anehnya Tun M pergi ke Jepun nak pinjam duit.....dgn negara yang mempunyai hutang mencecah USD 9.6 trillion iaitu bersamaan RM 38.4 trillion.



Jumlah keseluruhan hutang Jepun mencecah 251.14% daripada KDNK negara tersebut.

Wow....lagi senang bankrap kalau mcm ni...




Atas pendedahan demi pendedahan yang dibuat oleh parti pemerintah Yang baru jumlah hutang Malaysia telah melonjak kepada RM 711 billion.

Kalau diikutkan jumlah hutang semasa secara online ini dari segi KDNK jumlah hutang negara kita berbanding Jepun adalah hampir 3x ganda. Sementara untuk jumlah hutang adalah 38.4 trillion bahagi RM 711 billion = 54 X ganda.

Jadi Lu fikir lah sendiri....Senang X senang nak tipu orang2 kat Malaysia ni....Yang kononnya educated....

Sumber klik sini;
https://www.nationaldebtclocks.org

12 Jun 2018

Ketua Hakim dan Presiden Mahkamah Rayuan Baru Juga Bakal Pro DAP???



Wah ibarat dapat betis nak peha....

Selepas berjaya menempatkan Peguam pro DAP sebagai Peguam Negara sekarang mereka (DAP) dilihat sedang mensasarkan jawatan Ketua Hakim dan Presiden Mahkamah Rayuan untuk diisi oleh calon2 pilihan mereka pula.

Tekanan yang dilakukan oleh LKS sejak 2016 lagi...“Perletakan jawatan dari Md Raus sebagai Ketua Hakim dan Zulkefli sebagai Presiden Mahkamah Rayuan membolehkan satu permulaan yang tepat untuk pembaharuan kehakiman dan undang-undang yang sangat diperlukan di negara ini,” kata Kit Siang.

Sumber klik sini.

11 Jun 2018

Dulu Sembang Beli Jet Membazir - Kenapa X Jual Utk Bayar Hutang???



Cakap aje boleh lah.....bila dah ada semua pun nak naik... Yang Membazir Najib sebab beli...orang kemudian membazir kalau X guna...


Bagi penulis...jika pemimpin2 PH ini ikhlas nak tolong rakyaat...Jual aje kapalterbang tu...dapat dalam RM 500 juta, dah boleh guba untuk bayar hutang negara.

Nak tunggu Tabung Harapan Malaysia, berapa lama baru nak dapat RM 500 juta???

Nampak sangat macam X cerdik.



Sumber klik sini. 

10 Jun 2018

Mintak Rakyaat Bayar Hutang Negara Tapi Pulang Balik Cukai Kroni?


Penulis percaya sebagai kerajaan yg katanya mengamalkan pemerintahan yg transparent, good governance, amanah, berintergriti dll.

Selari dengan kerajaan yg boleh buat pengumuman hampir setiap hari kepada rakyaat akan apa yg mereka telah telah lakukan, penulis berharap Tun M/PH juga akan memaklumkan kepada rakyaat apabila cukai2 tambahan yang katanya telah dikenakan di zaman Najib ke atas syarikat2 kroni dipulangkan semula kepada syarikat2 tersebut. Ini penting kerana semua duit2 yang terlibat adalah duit rakyaat. Kerajaan PH hanya lah pemegang amanah. Apatah lagi dengan jumlah hutang kerajaan yg tinggi.

Penulis juga merasakan kerajaan PH juga perlu mendedahkan butiran2  tentang bagaimana pihak regime kerajaan terdahulu boleh membenarkan apa yang didakwa sebagai mengutip cukai tambahan. Kerana apa yg penulis faham ianya jika berlakupun bukan lah cukai tambahan, sebaliknya cukai yg kurang dibayar disebabkan under declare ataupun kerana salah pengiraan oleh syarikat2 tersebut. Suatu perkara yang juga berlaku ke atas akaun2 cukai individu.

Penerangan, penjelasaan berserta bukti2 juga perlu supaya rakyaat X tertanya2 mengapa mereka terpaksa menderma untuk melunaskan/mengurangkan hutang2 kerajaan tetapi sebaliknya cukai yang dibayat oleh syarikat2 kroni dipulangkan semula.

Rakyaat juga mungkin akan mendapat persepsi yg salah seperti, derma rakyaat sebenarnya untuk membayar syarikat2 kroni. Ataupun Wang yang dikembalikan mungkin sebenarnya  politik sebagai imbuhan kepada dana2 politik yang telah diberikan semasa PRU baru2 ini.

Ini kerana cukai2 syarikat2 dan individu dikutip berdasarkan peraturan dan undang2, jestru mana mungkin pihak Incometax boleh mengenakan caj2 tambahan tanpa peruntukan undang2 dan alasan yang munasabah.

Tambahan pula syarikat2 ini juga mungkin telah memberikan maklumat yang salah kepada Tun M untuk kepentinga peribadi. Malah jika pembaca2 budiman yang berumur 40an dan ke atas, mungkin masih ingat bagaimana disebabkan  maklumat yang salah yang diberikan oleh pengurusan proton ketika itu, Tun M pernah menemplak pembeli2 kereta proton bahawa harga accessories yg ditawarkan oleh Proton adalah sangat rendah malah jika pembeli2 tidak mahu accessories berkenaaan, mereka masih tetap perlu membayar pada harga yang sama. Satu contoh bagaimana orang2 yang rapat dengan Tun M boleh memberikan maklumat yang tidak benar.


6 Jun 2018

Bonus Penjawat Awam Selangor Gred 44 Tolak 10%???


Ditolak 10% untuk Tabung Harapan Malaysia.

Paksa-rela?

Sewajarnya MB DS Azmin kena meminta penjawat2 awam terlibat mengisi borang arahan pemotongan dan bersetuju dengan derma 10% daripada bonus mereka untuk THM, ianya lebih tranparent terutamanya untuk sebuah kerajaan yang mendakwa mengamalkan "good governance". Ini untuk "clear the air" kerajaan Selangor bukannya berlandaskan kepada "paksa-rela".

Selama2 ini pun di bawah pemerintahan kerajaan "lama" yang dikatakan X beretika , tak transparet dan tak mengamalkan "good governance" mereka x pernah mengamalkan konsep "paksa rela" sebegini. Malah apabila kerajaan mencadangkan agar caruman KWSP individu dikurangkan beberapa persen agar rakyaat mempunyai lebihan tunai pun....Pekerja2 perlu mengisi borang persetujuan sekiranya bersetuju, dan jika tidak caruman akan dilakukan pada kadar biasa.

Mungkin ini lah yang dikatakan oleh pepatah, "Cakap X serupa bikin" atau pun dalam bahasa Inggeris, "Easier said then done".

5 Jun 2018

Menang PILIHANRAYA... 24 jam MINYAK TURUN - Anwar



Orang politik....Apa pun boleh dijanjikan.....waima bulan dan matahari.....

Lansung  X ada perasan bersalah.

4 Jun 2018

DAP Desak DYMM SPBYD Agong Setuju Pemilihan AG ???

Kononnya Agong kena terima kerana ianya salah-satu manifesto PH dlm PRU lepas????

Ha...ha...ha....

Toll X mansuh....X nak cerita?
Petrol X turun X nak cerita?
PTPTN X mansuh X nak cerita?
BR1M jumlah turun dan penerima dikurangkan X nak cerita?

Yang tu semuanya salahkan Najib, kononnya hutang dah jadi RM 1.2 Trillion.
Agong X terima AG soh cadangkan Melayu/Islam sebab Mahkamah Syariah di bawah Mahkamah Civil, nak salahkan Agong pulak!!!
Asyik cari alasan dan menyalahkan orang lain!!!!

Ini kah kerajaan yang kononnya akan mengamalkan "good governance" dan "transparency" ????

Apa lah lu Jeffrey......
Sedikit demi sedikit DAP dah tunjuk siapa yang sebenarnya berkuasa dalam kerajaan PH......


Dah macam Kerajaan negeri Perak boneka DAP 2008 ????


3 Jun 2018

Kerajaan Johor Perlu Pertahan Pulau Batu Putih Jika Putrajaya Enggan?

Sebagai Rakyaat Johor dan seorang rakyaat Bangsa Johor, penulis terpanggil untuk menyarankan agar kerajaan negeri Johor dan ke bawah DYMM Sultan Johor mengambil tanggung-jawab untuk membawa rayuan kes Pulau Batu Puteh atau Pedra Branca ke ICJ sekiranya Kerjaaan Federal engan berbuat demikian.

Peguam Negara yang sedang bercuti iaitu Tan Sri Dato' Sri Haji Mohamed Apandi bin Haji Ali mungkin wajar dipanggil untuk menegetuai tuntutan dan meneruskan kes ini bagi pihak Kerajaan Negeri Johor untuk tujuan ini memandangkan beliau pasti mempunyai maklumat yang diperlukan. Sekiranya kes tersebut yang dikatakan telah mendapat beberapa dokumen/petunjuk baru tidak mempunyai asas maka sudah tentu ICJ tidak akan melayan tuntutan Malaysia.

Dakwaan  Rafizi Ramli sebelum ini, bahawa ada sejumlah wang yang besar dimasukkan ke dalam akaun Ghani Patail sewajarnya tidak dipandang sepi. Klik sini.






Sewajarnya kes ini diteruskan kerana jika tidak akan wujud persoalan2 seperti adakah pengguguran kes ini untuk melindungi Ghani Patail?

Adakah kerana Ghani Patail sekarang dilihat pro Kerajaaan Federal PH, maka tiada siasatan dijalankan dan dakwaan Rafizi juga sudah tidak lagi kedengaran?

Jika benar ada sejumlah besar wang masuk ke dalam akaun Ghani Patail, adakah itu wang peribadi ataupun untuk dana politik? Jika dana politik, parti manakah yang mendapat manfaatnya? Siapa kah yang memasukkanya dan untuk tujuan apa?

Sekiranya kes digugurkan, adakah ianya bertujuan untuk mengendurkan kemarahan Kerajaan Singapura kerana Putrajaya telah membatalkan projek HSR???

Bagi penulis selain Kerajaan Negeri Johor perlu mengambil tangung-jawab ini sekiranya Putrajaya enggan, di dalam masa yang sama Putrajaya juga perlu membersihkan diri mereka  daripada sebarang kaitan dan dakwaan Rafizi yang menuduh Ghani Patail dikhwatiri sengaja menyebabkan kekalahan kes Batu Putih di ICJ.




Putrajaya mungkin gugur tuntutan Batu Putih klik sini.

2 Jun 2018

21 Hari PH Memerintah Hutang Negara Meningkat RM 62 Billion? Wow!!!

Jumlah hutang Negara sebelum PRU 14.




Jumlah hutang negara selepas 21 hari kerajaan PH mengambil-alih pemerintahan negara.

Wow!!! Kenapa jadi mcm ini???

X kan ada yang dah songlap duit ataupun kerajaan baru dah buat hutang baru pulak???

Tanya aje ya....bukan menuduh.

X kan mentang2 dah jadi kerajaan, dah maksum taraf nabi2, tanya pun dah X boleh?

Maaf lah.....penulis X merujuk jumlah hutang negara kepada statement Tun M mahupun YB Guan Eng sebab rasanya angka tersebut lebih bermotifkan politik. Untuk menghalalkan tindakan kerajaan yg X mampu melaksanakan manifesto pilihanraya yg lalu. Rasanya link hutang negara di bawah ini lebih credible.

Sumber klik sini

1 Jun 2018

Gempar!!! Pemansuhan Toll KL - Seremban Hanya Gimik Politik???



Adoi!!!!

Penulis dah seronok dah.... .

Ya lah... baru aje PLUS upgrade dari 6 lorong ke 8 lorong dari KL ke Seremban X kan mansuh pulak kan? Macam pelik aje....Berapa billion nak kena bayar ganti rugi nanti?
Walaupun bayar kepada Khazanah/KWSP pemilik PLUS, tmaksudnya rakyaat yang dapat...Tetapi bayar tetap bayar....

Rupa2 ianya pun cuma satu lagi mainan politik...Dah macam cerita Hutang negara RM 1 Trillion pulak.....Nak mengelakkan supaya X perlu penuhi janji2 manifesto PH.

Nasib lah.....
Rupa2nya ianya bukan laluan dari KL ke Seremban....Gimik aje....

Hanya stretch, dari Razak Mansion ke Toll Sungai Besi sahaja yang terlibat??? Untuk jarak 8.1km. Mana ada Toll kat situ??? Mungkin harga Toll telah dimasukkan ke dlm tiket Toll Plus sekali..

Jadi bila dah mansuh untuk stretch di atas tu nanti akan kurang lah sikit agaknya....Kalau satu KM 14 sen (anggaran) jumlah penjimatan = 14 sen X 8.1km.


Atas ni adalah stretch yang terlibat. Dari Razah Mansion sampai Toll Sg. Besi.















Mungkin sebab bukak kapsul masa di atas.... Patutlah stretch ni X terlibat walaupun Lebuhraya Plus telah dilebarkan sebanyak 2 kali di bahagian KL-Seramban dan Utara. Di mana sebagahian jadi 6 lorong dari pada 4 (asal) dan ada yang dah dilebarkan sehinga 8 lorong (pergi-balik).

Berikut pula adalah komen daripada DATO ' LOKMAN NOOR ADAM;

Tol untuk Kuala Lumpur - Seremban Expressway dan Salak Expressway dihapuskan bermula 1 Jun 2018 bukanlah jasa kerajaan Pakatan Harapan.

Ia dihapuskan kerana kontrak konsesi untuk kedua-dua jajaran yang dulunya di beri oleh Tun Mahathir pada tahun 1990an tamat pada pukul 12 malam 31 Mei 2018.

Kedua konsesi ini yang dibawah syarikat ANIH Bhd tidak pernah dilanjutkan oleh kerajaan BN Pak Lah ataupun Najib.

Penyokong PH dan Tun Mahathir tak payah perasan dan patut terus tuntut PH untuk menhapuskan segala tol di Malaysia seperti dijanjikan oleh mereka dalam manifesto PRU14.


Sumber klik sini.

dan sini.


31 May 2018

Siapa Kata "Mat Jenin" X Boleh Berjaya???


Bayangkan bermula dengan hanya menjual 5 ekor ayam proses Pn Suciati Saliman Riyanto Raharjo yg ketika itu masih bersekolah akhirnya dapat memenuhi impiannya untuk membina dan mewakafkan sebuah masjid pada waktu umurnya menjauhkan 66 tahun.

Subhanaullah...Alhamdulillahirabllialamin....Lahawlawala kuwataillah billah hilaliyil azim....

Siapa kata angan2 Mat Jenin X boleh jadi kenyataan, asal sahaja disertakan dengan semangat yg kental, usaha yg gigih dan doa yang ikhlas, Insyallah kita akan berjaya....

Masjid yg dibina nya pula bukan calang2....

Alhamdulillah....


Sumber klik;
https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/berjaya-bina-masjid-hasil-menjual-ayam/

30 May 2018

Hanya Pemimpin2 Berjiwa Besar Mampu Memaafkan Lawan....




Bab ni penulis nak puji Tun M dan TPM baru, DS Dr Wan Azizah. Pemimpin2 berjiwa besar!!!

Kita sepatutnya boleh memaafkan kawan dan lawan. Apa lagi apabila Bersatu dan PKR pun sebenarnya berasal dari UMNO. Lupakan persengketaan dulu, kalau Kak Wan boleh memaafkan Tun M sebab utama PKR ditubuhkan, X kan beliau X boleh memaafkan bekas2 anggota UMNO, ya tak. Sepatah kata DS Anwar, jika dia boleh memaafkan Tun M, mengapa kita tidak?

PRU dah lepas, ini masanya untuk rakyaat bersatu membina negara.

Penulis pun bukan membangkang semua apa yang kerajaan baru buat. Penulis cuma mahu menjadi pendesak agar semua menifesto yang djanjikan kepada pengundi2 ditepati untuk kepentingan semua rakyaat. Juga supaya masalah2 terdahulu sebagaimana sesetengah negeri pembangkang telah dinafikan pembangunan, dinafikan royalti, dinafikan lebuhraya dll tidak akan berlaku terutamanya apabila kerajaan baru ini mengaku memperjuangkan good governance, keadilan, trasparensi dll.

Mungkin yang X setuju pun....hanyalah DAP kerana Parti Bersatu mungkin akan menjadi lebih kukuh malah jika 54 ahli Parlimen Umno menyertaai Bersatu, DAP tidak lagi akan menjadi dominan dalam PH.

Buat anggota2 atat pemimpin Islam dalam PH pula, jika anda X bersetuju adalah wajar untuk bermuhasabah diri takut2 terbatal syahadah kita, kerana memutuskan silaturahim boleh membatalkan syahadah. Wallahualam.

Sumber klik sini. 

28 May 2018

Samun Petronas ??? - Modus Operandi Paksa TNB Beli Elektrik Dari IPP Berulang?


Ada org mendakwa, termasuk DS Anwar bahawa blackout yg melumpuhkan Semenanjung Malaysia pada tahun 1992 yang disebabkan grid elektrik terputus kononnya disambar kilat, sebenarnya adalah perbuatan khianat pihak2 yg mahu mewujukkan peluang supaya IPP mendapat peluang untuk membekalkan tenaga elektrik kepada TNB secara tetap samada unit2 elektrik tersebut digunakan ataupun tidak oleh pihak TNB, satu bayaran yg tetap tetap perlu dibayar untuk satu tempoh masa yang lama/konsesi malah mereka juga memaksa Petronas untuk membekalkan gas bersubsidi kepada mereka.

Penjanjian ini kononnya diperlukan bagi mempastikan kesinambugan pembekalan tenaga elektrik adalah terjamin apabila ada diantara janakuasa elektrik milik TNB gagal, mana2 talian grid tenaga rosak dan jika tenaga X mencukupi pada waktu2 puncak. Maka jika ini terjadi tenaga2 elektrik dari IPP2 ini akan menjadi bekalan sokong/kontigensi. Anehnya blackout pun telah jarang berlaku sebaik perjanjian ini termatri.

Ironinya ada yg mendakwa ianya sebenarnya hanyalah helah untuk mengkayakan orang2 tertentu.

Katanya modus operandi yang sama sedang digunakan oleh pihak yang berkepentingan untuk "merampas" Petronas daripada rakyaat Malaysia. Golden Goose yg selama ini begitu penting kerana memberikan kerajaan berpuluh2 billion setahun utk melaksana budget negara. Bayangkan apa akan jadi kepada negara yg telah kehilangan cukai GST Akan kehilangan sumbangan Petronas pula.

Maksudnya adakah pengumuman hutang negara melangkaui nilai RM 1 trillion hanyalah satu helah untuk mengabui mata rakyaat dan membolehkan kroni2 orang tertentu mengambil-alih Petronas.

Mana Rafizi ni? Tidur lagi ke?

Sumber klik sini;
https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/gadai-petronas-untuk-tunai-janji-manifesto/

Sini;
http://keadilandaily.com/mobile/?post=13915

Dan sini;
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Power_outages_in_Malaysia

27 May 2018

Harga Barang Naik Sebab Peniaga Sabotaj - Kenyataan Menteri PH ???


Kenyataan X berapa nak cerdik?

Kalau dahulu kenyataan menteri2 BN selalu dimanipulasi oleh PH untuk dijadikan sasaran bagi mengundang kemarahan rakyaat.

Antara yg teruk dijadikan sasaran adalah Timbalan Menteri DS Ahmad Maslan. Sampaikan banyak kenyataan yg sengaja diada2kan dan direka walaupun dia X keluarkan statement tersebut.

Kononnya...pemimpin PH lah yg hebat sangat.....

Tengok apa dah jadi sekarang?

Selain menuduh peniaga2 kononnya Sabotaj kerajaan PH, Menteri ni seolah2 mengesahkan bahawa kenaikan harga barang2 dan taraf hidup selama ini yg diletakkan kesalahan di bahu DS Najib dan BN kerana memperkenalkan GST 6%, sebenarnya hanyalah tohmahan/fitnah PH untuk membangkitkan kemarahan pengundi2 terhadap BN dan DS Najib.

Bila Kerajaan PH Nak Tutup Kilang Lynas???

Bila nak tutup kilang Lynas???

Kata dulu merbahaya!!!

Siap demostrasi bagai.....Refrendum lah.....

Sekarang dah jadi kerajaan apa lagi? Tutup aje lah!!!

Kalau kerajaan pembangkang Pahang degil,    Buat lah apa yang patut....

Kerajaan Federal kan ada kuasa terutamanya apabila ianya melibatkan keselamatan rakyaat dan negara. Ya tak?

Jangan pulak cakap.....bantahan selama ini hanyalah sandiwara politik?




Sumber klik sini.

26 May 2018

Bila Kerajaan Roket Nak Jual Jet Yang Najib Beli???


Najib Beli Jet Yang Untung Siapa???

Untung jadi orang baru....

Ini yang barang kali orang cakap, sarung kaki aje....

Masa beli yang kena bedal Najib.

Hutang banyak yang kena bedal, Najib.

Yang melaram Jet adalah orang yang dulunya memprovok rakyaat supaya marah Najib beli jet.

Apa agaknya komen Dato' Dr MAZA.....Beliau juga pernah komen pasal jet tersebut ketika baru dibeli dahulu termasuk katanya tersilap fakta tentang interior design jet tersebut.

Kalau ikutkan Khalifah Umar Abdul Aziz, kereta kuda resmi yang mengambil baginda ketika perlantikan sebagai Khalifah, adalah di antara harta kerajaan pertama yang baginda lupuskan untuk mengelakkan pembaziran.... Segala hasil jualan dimasukkan ke dalam perbendaharaan negara. Apa komen YB Guan Eng pula pasal jet ni??? X nak jual untuk langkah berjimat cermat??? Dulu katanya nak mencontohi Khalifah Umar Abdul Aziz.....

Janganlah masa jadi pembangkang dulu bangkang kononnya membazir....sekarang bila dah jadi kerajaan semua dah mencongak masing2 nak melaram dengan jet tersebut.

Kalau nak berjimat, rasanya ini lah masanya. Apa lagi dengan harga getah yang dikatakan merudun dan rakyaat menderita.

Sumber klik sini.

23 May 2018

Kes 1MDB - Perlukan. Siasatan Suruhanjaya Diraja!!!!


Penulis bersetuju dengan pendapay MyNewsHub bahawa siasatan kes 1MDB wajar dilakukan oleh satu Suruhanjaya Ditaja supaya ianya bukan sahaja dapat bertindak secara adil malah juga kelihatan Adil.

Dengan cara ini, apa jua pun hasil siasatan 1MDB tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak kerana selain melantik Panel Suruhanjaya yg dilihat tidak memihak, Suruhanjaya berkenaan  juga akan melaporkan terus hasil siasatan kepada DYMMSPB Yang di-Pertuan Agong.

Jika sebelum ini siasatan yang telah  dilakukan oleh "orang2 Najib" dan ianya telah ditolak, janganlah membuang masa dan tenaga membuat satu lagi siasatan yg juga boleh diragui.

Sumber klik; https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/isu-1mdb-kenapa-bukan-suruhanjaya-siasatan-diraja/

22 May 2018

Masa Untuk Kerajaan Baru Kotakan Manifesto dan Bukan Cari Alasan???

Sebenarnya rakyaat dah muak dgn politik.



Kerajaan baru sewajarnya kotakan janji2 dalam manifesto bukannya dilihat cari alasan untuk kambing-hitam kan Najib.

Macam mana hutang negara boleh jadi 1 Trillion Ringgit???

Nak check hutang negara boleh check di sini secara online. Interest nya dikira pada setiap saat.

https://www.nationaldebtclocks.org/debtclock/malaysia

Antara Berkin Hermes, 40 Kuda dan Suit BRIONI RM 24 Ribu Untuk Pembancuh Kopi??

Foto duit, jam tangan, bungkah emas Najib palsu???


Sumber klik sini.

Nampaknya status life style pemimpin2 Malaysia kita begitu tinggi sejak akhir2 ini....walaupun rakyaat katanya sedang terhimpit dek kenaikan taraf hidup.

Baru2 ini heboh rampasan beratus2 beg tangan Berkin Hermes yang kononnya milik isteri mantan PM, walaupun rampasan tersebut sebahagiannya adalah daripada premises milik orang lain.

Sebelum in pula seorang lagi Mantan PM era tahun 80an - awal 2000 katanya memiliki sehingga 40 ekor Kuda baka baik. Klik sini. Beliau telah mendermakan semua cenderamata yang diterima semasa bersara jawatan PM kepada pihak muzium, tetapi nampaknya barangan berharga X pulak diserahkan sekali? Jangan lah marah.....Saya tanya sahaja....Tak kan tanya pun X boleh???

Malah seorang Mantan TPM yang baru2 ini mendapat keampunan penuh untuk satu kes liwat pula, pernah menghadiahkan suit Brioni (blazer dan seluar) yang berharga RM 24 ribu  kepada seorang pembantu peribadi (merangkap Cofee maker).

Wow!!! Dahsyat kan.....

Sumber klik sini.

21 May 2018

Kabinet Baru Bukan Sekadar Perlu Bersih Tetapi Juga Perlu Kelihatan Bersih?

Pakatan Harapan yang selama ini kononnya memperjuangkan sebuah kerajaan yg bersih, mengamalkan good governance, transparency dll perlu dilihat seperti tidak akan mengotakan apa yg mereka janji dan perjuangkan. 

Jangan sampai ia dilihat tidak menghiraukan rungutan rakyaat. Era 80an - 2000 telah berakhir.

"Rakyaat are watching and not hesitate to punish the ruling party".

Perlu diingat hargailah majoriti Yang diberikan. Malah dengan hanya memenangi 122 berbanding 222 kerusi Parlimen  yang dipertandingkan, kedudukan PH sebenarnya amat rapuh dan bila2 masa sahaja tampuk pemerintahan boleh bertukar tangan sekiranya ada anggota2 parlimennya yang melompat parti.

Jestru calon2 Menteri yang terpalit dengan siasatan rasuah ataupun disyaki terlibat dengan rasuah wajar membersihkan dahulu tuduhan2 tersebut sebelum dibenarkan mengangkat sumpah jawatan menteri kabinet.

Perlu juga diingat, membersihkan pertuduhan2 perlulah dibuat dengan transparent, ggod governance, menggunakan "rules of law" dan bukan dilihat dengan hanya menggugurkan pendakwaan kerana disebabkan kuasa memerintah telah beralih parti ataupun dilihat mengenakan tekanan terhadap Hakim2 yang bertugas.

Jika ini tidak dilakukan dengan betul berdasarkan "rules of law", apa bezanya Pakatan Harapan  dengan dakwaan mereka terhadap BN. Kalau sama, 2 X 5 atau lebih teruk kenapa perlu untuk menukar kerjaaan terdahulu?




Foto2 di atas hanya lah gambar hiasan yg penulis jumpa di Google.

Jangan nanti ada yang beranggapan menteri2 kabinet sengaja dibiarkan mempunyai kes2 tertentu supaya senang untuk dikawal sebagaimana yang didakwa oleh DS Anwar dan Dato' Ezam sejak tahun 1998 lagi.

Mungkin pengundi2 muda X tahu hal  ini tetapi generasi yang melalui kisah pemecatan DS Anwar dan Gerakan Reformasi dahulu pasti boleh mengimbau kenangan lama.

20 May 2018

Mufti Wilayah Nasihat Netizen Jangan Aibkan Mantan PM ?



Itu nasihat Sohibus Samahah Mufti....terutama dalam  puasa ni kenapa sengaja nak tambah dosa kering....Kalau betul DS Najib bersalah biarlah mahkamah yg memutuskan dan mengambil tindakan.

Ini kita maki dia berbakul2 yg entah ya dan bukan buat "menguruskan" pahala puasa kita aje...

Kalau X betul dah fitnah pulak lagi satu hal....

Ini nasihat Mufti.....Korang nak dengar atau tidak suka hati.....kubur masing2.....Yang penting kita dah nasihat.....Tapi kalau X nak dengar....suka hati lah.....

Jangan nanti korang desak pecat Mufti ni pulak..... Dalam sejarah memang ada Mufti, Ketua Hakim dan Hakim2 yg pernah dipecat.....

Sumber klik sini;
https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/mufti-wp-tegur-netizen-suka-aib-najib-sekeluarga/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3