bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

22 Jun 2018

Projek MRT2 Pula Kini Menjadi Mangsa???


Nampaknya Malaysia semakin menjadi kelam-kabut dan boleh bankrap jika sesuatu tindakan drastik tidak dilakukan....



Tak cukup dengan saham jatuh...klik sini. 

Mata wang jatuh.

Antaranya disumbangkan oleh sikat tidak yakin para pelabur terhadap kerajaan yang dilihat tidak cekap dan kurang berpengalaman..... 

Terlalu banyak bermain politik...Memberhentikan banyak projek2 mega yang sepatutnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan peluang pekerjaan buat rakyaat......kementerian kewangan yang lebih berminat untuk mendedahkan skandal kerajaan terdahulu, ECP yang dilihat mencampuri sistem kehakiman dan lain2.klik sini.

Sekarang projek MRT2 pula yang dilihat terkena tempias selepas MR3 telah dibatalkan. Klik sini.

Projek yang sedang berjalan dalam jadual yang padat, dengan design dan pelan yang telah tersedia, bagaimana hendak membuat kajian bagi mengurangkan kos tanpa mengganggu perjalanan dan progress di tapak?

Adakah dengan memberhentikan/memperlahankan dahulu projek tersebut? Apa kesannya kepada kontraktor?, pembekal2? Jentera? Pekerja2?

Bagaimana dengan kos2 bahan mentah, buruh. supervision dan jentera yang dikhususkan untuk projek ini? Rakyaat terpaksa membayar ganti-rugi?

Kos Preliminary dan rate yang diberikan adalah berdasarkan kepada kuantiti yang diberikan dalam Bill of Materials semasa, sebarang pengurangan kuantiti secara drastik dan sebarang kos "idling" akan diserap oleh kerajaan atau buarsahaja sayarikat2 kontraktor2 dan pembekal2 ini mengalami kerugian dan pekerja2 hilang mata pencarian?








No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3