bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

27 May 2012

Sebab Sebenar Hassan Marican "Dipecat" Daripada Petronas???

Banyak cakap2 yang mengaitkan Tan Sri Hassan Marican sebagai seorang yang begitu "hebat" apabila beliau menerajui Petronas sehingga mampu berada  ditahap sekarang...

Juga tak kurang juga cakap2 kosong yang mengaitkan "pemecatan" beliau kerana enggan membenarkan "Rosmah" bermaharaja-lela memberikan kontrak2 Petronas kepada kroni2 Rosmah. Walaupun sebenarnya dakwaan ini tidak dihadirkan dengan bukti2 kukuh ramai yang percaya.

Secara teknikalnya pula beliau tidak dipecat, tetapi hanya kontrak yangtamat tidak disambung lagi, cakap2 ini mungkin telah diolah sebegitu rupa untuk meraih simpati ataupun membangkitkan kemarahan orang ramai. Sewajarnya ianya tidak menjadi suatu isu kerana semasa kontraknya tamat, umur beliau telah menjangkau 60 tahun dan selepas menerajui Petronas hampir 20 tahun. Bagi lah peluang kepada orang lain untuk menunjukkan skil mereka pula, ye tak???

Pendedahan di blog sahabat, klik sini merupakan satu lagi versi yang juga perlu diberikan perhatian. Kata orang, "kalau tidak berada-ada masakan Tempua bersarang rendah...". Kalau mahukan kebenaran, kita perlu mendengar keterangan dari kedua2 belah pihak. Benarkah beliau adalah penyokong kuat dan pernah menjadikan Petronas sebagai "Father Chritsmas" Anwar, masa akan membongkarnya.

Penulis juga ada mendengar ramai yang berpendapat di antara sebab mengapa Singapura yang meskipun tidak mempunyai walau satupun telaga gas asli tetapi boleh menjadi hub kepada jaringan paip gas asli Trans Asean, juga adalah kerana "jasa" Hassan Marican  yang kini bekerja di Singapura. 

Apa yang jelas Tan Sri Hassan Marican cuma baru setahun dua menjadi Presiden "Singapore Power" (sebaik  kontraknya dengan Petronas ) tetapi perancangan projek paip gas asli Trans Asean telah bermula sejak lebih 10 tahun yang lalu. Jadi di mana logiknya ???

Sampai begitu sekali mereka mengagung2kan beliau.

Mungkin mereka ini terlupa suatu perkara, iaitu sekiranya benar Tan Sri Hassan Marican  telah menjadi arkitek supaya negara Singapura menjadi "harp" jaringan paip gas asli Trans Asean, di manakah letaknya kesetiaan beliau sebagai warganegara ini terutamanya 10 tahun lalu beliau masih lagi menjawat jawatan Pengerusi Petronas? Jika dakwaan ini benar beliau sewajarnya mengutamakan kepentingan negara dan juga Petronas dan bukan sebaliknya.

11 comments:

  1. Apa kau dok melalut ni. Punye la besar jasa dia pada Malaysia, sedap2 je nak fitnah. Kau pernah jumpa dia ke? Kau penah tengok betapa sederhana nya umah dia nak dibandingkn VPs Petronas lain? Rugi la Petronas lepaskan Hassan Marican ni. Ini Najib punya pasal lah ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bro.. dekat office pn.. senior2 dan org2 lama syg betul dgn beliau.. dgr citer.. sblm beliau tamat kontrak.. beliau sempat selamatkan duit petronas dgn bg bonus dekat staff2..

      Delete
  2. No wonder la ramai expertise emigrate from Msia. Poor Msia.

    ReplyDelete
  3. Commonlah...kalau dah jadi Presiden berbelas tahun mesti ada masanya untuk berndur..kalau dia tak berundur kau orang kata kroni pula tak turun-turun...prasangka baiklah...beliau pun bukan dibuang kerja cuma tak sambung kontrak sahaja. Umur pun dah 60tahun..aku bekerja umur 50tahun pun minta pencen awal..bagi peluang orang lain pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samdol2 .. Come on, bukan common.

      Delete
    2. Engkola samdul... maksud dia biasalah...

      Delete
  4. Oi Samdol, HUB.. bukannya HARP.. memalukan je.. nak tulis artikel tapi takde kualiti.

    ReplyDelete
  5. Mangkuk, hub, bukan harp. Harp tu musical instrument Lah mangkuk....

    ReplyDelete
  6. hahaha.. mula2 aku kofius jgk ape bende harp tu... rupanya hub.. ni mesti org kuat rosakmah.. haha tu yang bangang..

    ReplyDelete
  7. kalu sape tak kenal Hassan Merican ni, boleh la kata mcam2..Low profile sebenarnya dia ni.. Msa sebelum habis kontrak tu, mmg betul dia selamatkan pekerja2 petronas ni dari dibuang kalu pentadbiran baru dan bonus semua tu. . Banyak jgk jasa kat UTP. Kalu sbb umur kontrak tak lanjut, cuba kaji umur Gabenor bank negara, Zeti, skrg dah 68 thun kot. Blh je dilanjut..

    ReplyDelete
  8. Sape la erkkk yg buat artikal ni....merapu je....x tau citer duk diam2.....jgn buat fitnah....jasa dia pada petronas...hanya petronas yg tau..kita org luar...jgn buat andaian...hassan marican memang power....

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3