bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Tinggalkan sedikit - Kata orang tua² dalam setandan kelapa bukan semua boleh jadi santan. Ada sebiji dua yang dipanggil nyior komeng. Biasa kita tengok ada motivator atau ustaz...

21 May 2012

Nik Aziz Dah Macam Arab Jahiliyyah???


Jika sejarah Saidina Ali bin Abi Talib r.a. iaitu Khalifah Ar-Rashidun yang keempat dijadikan contoh. Baginda tidakpun memberikan sebarang syarat apabila tentera Muawiyah bin Abu Sufyan r.a. menjunjung Al-Quran (sebagai simbol mahu berdamai) ketika mereka sebenarnya sudah hampir dikalahkan dalam peperang Siffin. 

Sebaliknya orang2 Kafir Qurayis Mekah (Arab Jahilliah) telah meletakkan berbagai2 syarat terhadap umat Islam dalam perjanjian Hudaibiah, waima bukan sahaja kalimah bismillah dibuang dari nota perjanjian, malah gelaran "Muhammad Rasulullah" pun tidak boleh digunakan.

Persoalannya, syarat muzakarah Nik Aziz tu ikut Islam atau ikut Arab Jahilliyah???

Maaf, mungkin bahasa dan perbandingan penulis agak kasar, tetapi sesekali Nik Aziz juga perlu bermuhasabah diri.

Yang baik itu dari Allah s.w.t. dan yang buruk itu adalah dari diri penulis sendiri. Penulis cuma mahukan umat Islam di Malaysia supaya dapat bersatu!!! Amin...

7 comments:

  1. Jadinya NIk Ajis ni dah masuk sama ketegori dengan jahiliah lah yer??

    ReplyDelete
  2. ... Niat saya juga begitu. Mahukan umat Islam di negara tercinta ini bersatu padu.

    Tapi saya berpandangan bahawa gelagat, perangai, tindak tanduk, perilaku, tutur kata serta segala galanya berkaitan Nik Aziz ini adalah menjadi punca dan sebab kenapa kita orang orang Islam disini berpecah belah. Nik Aziz ini lebih sangat mementingkan politiknya dari tanggung jawabnya yang lebih dituntut.

    Itulah sebabnya kenapa banyak komen komen mengenai Nik Aziz di blog blog yang bertaburan ini menggambarkan kebencian dan kertidak puasan hati terhadap Nik Aziz ini. Dia sepatutnya berpijak dibumi nyata. Pembantu pembantu serta penyokong penyokongnya pula kenalah nasihatkan beliau tentang apa apa yang tidak betul. Jangan terlalu taksub terhadapnya kerana Nik Aziz juga adalah seorang manusia biasa seperti kita. Tiada yang lebih atau 'special' pada dirinya.

    Saya juga tidak hairan kalau dia bersikap seperti Arab jahiliah. Kerana Nik Aziz pernah memperlekehkan kebesaran Nabi Muhammad S.A.W dan juga tidak melarang penggunaan kalimah Allah oleh ugama ugama lain.

    Apakah orang seperti ini perlu disanjung?...

    ReplyDelete
  3. Nik Aziz sudah tidak diperlukan oleh orang melayu lagi. Sebagai ulamak dia dah tersimpang jauh. Dia taksub sangat pada parti bukan pada agama. Makanya,dia menterjemahkan hukum ikut kepentingan parti bukan agama. Dia tidak diperlukan lagi.

    ReplyDelete
  4. bila la si tua ni nak berhenti dari mempolitikkan setiap isu...jadi la orang islam sejati yang penuh dengan sifat keinsafan,rendah diri, tidak mengata atau memaki hamun orang lain, tidak sombong, bongkak. muhasabah la diri tu....rumah dah kata pergi, kubur pula menggamit mari mari mari

    ReplyDelete
  5. Di antara syarat yang diulang-ulang oleh Nik Aziz ialah agar UMNO meninggalkan perjuangan KEBANGSAAN, sebagaimana terdapat di dalam nama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. Mengikut keTIDAKFAHAMan Nik Aziz, perjuangan 'kebangsaan' atau 'bangsa' itu bertentangan dengan Islam.

    Nik Aziz perlu mengkaji nama sebenar UMNO, iaitu UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION. Perkatan yang diterjemahkan kepada 'kebangsaan' ialah NATIONAL. Perkataan NATIONAL dalam konteks ini bermaksud NEGARA, sebagaimana digunakan dalam perkataan Stadium Nasional Bukit Jalil, Bank Simpanan Nasional dan seumpamanya.

    Sementara perkataan 'kebangsaan' dalam nama melayu UMNO, digunakan juga dengan membawa maksud NEGARA, seperti PASUKAN KEBANGSAAN, SEKOLAH KEBANGSAAN, BAHASA KEBANGSAAN dan sebagainya.

    Malah, sekiranya nama 'kebangsaan' di dalam nama UMNO ingin dikaitkan dengan 'perjuangan bangsa' atau 'perjuangan kebangsaan' pun, tidak ada salahnya di segi Islam. Perjuangan 'kebangsaan' seperti memerdekakan tanahair, meningkatkan ekonomi anak bangsa, merakyatkan pendidikan dan seumpamanya TIDAK BERTENTANGAN DENGAN ISLAM.

    Jadi, apakah sebenarnya yang dimaksudkan oleh Nik Aziz bila dia kata UMNO tolak Islam....malangnya, pemimpin UMNO tidak cekap berhujah, tidah celap mematikan hujah lawan, termasuklah Ketua Penerangan, Dato' Ahmad Mislan...kalau tak mampu nak handle hal semudah ini, berilah laluan kepada orang lain..

    ReplyDelete
  6. 10 bukti PAS adalah Parti Ajaran Sesat dan Nik Aziz Bapa Kafir
    1. PAS haramkan lembu-lembunya menghadiri himpunan sejuta umat tetapi siap bagi duit untuk perusuh.
    2. Tanpa bersyarat,PAS terus bekerjasam dengan DAP yang menentang islam.
    3. PAS menyokong dan mendewakan peliwat,penzina dan penyokong murtad.
    4. Portfolio agama di P.Pinang dan Selangor dipegang oleh PKR dan bukan PAS. DAP dan PKR sendiri tidak mengiktiraf PAS sebagao parti islam.
    5. Portfolio Halal di P.Pinang dipegang oleh DAP.Mungkin lepas ni Hadi Awang akan kata daging babi adalah halal,macam video itu besi.
    6. Islam ajak umat bersatu-padu tapi PAS mengajak umat berpecah belah.
    7. Islam menyeru umat berwatakan sopan santun tapi PAS menyeru umat memaki hamun,fitnah dan mencarut.Celako punya Nik Aziz
    8. Umat islam berpandukan al-quran tapi PAS berpandukan buku jingga keluaran DAP
    9. PAS mengalakkan maksiat seperti Mat Sapu bini orang.
    10. PAS menggunakan duit yahudi dan duit haram hasil pelacuran dan perjudian dari DAP untuk memusnahkan islam.
    Jika perkara di atas tak betul,, minta Nik Aziz dan Hadi Awang bersumpah atas Al Quran dan bukan Kitab buku jingga.

    ReplyDelete
  7. Pengikut hang yg totok mcm lembu kena cucuk hidung boleh lah percaya ckp hang... Hang cakap apa pn depa percaya, suruh makan taik pun pengikut hang makan... Cakap belit2, kaki spin sebijik mcm anwar... Jumpa ular dgn hang, ketuk kepala hang dulu sbb hang lagi bahaya dari ular...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3