bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

25 Oct 2016

Datuk Mahfuz Omar Boleh Bina Trek Keretapi Berkembar Gemas - Johor Dengan Hanya RM 3 Juta???



WOW!!! Hebatnya....Datuk Mahfuz ni...

Terdahulu ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar dikatakan telah mendakwa kos pembinaan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) dengan harga menjangkau RM55 bilion seperti yang diumumkan dalam Bajet 2017 yang lalu, adalah terlalu mahal. Projek ECRL ini akan merangkumi jarak 600km yang bakal menghubungkan kawasan GKL/KV dengan bandar-bandar di Pantai Timur, termasuk Bentong, Kuantan, Kuala Terengganu, Kota Bahru dan Tumpat. 

Tambah beliau landasan berkembar dari Negeri Sembilan (Gemas)  ke Johor Bharu hanya menelan belanja lebih kurang RM3 juta secara keseluruhannya. Macam pelik aje bunyinya....ini salah lapor, tersalah cakap atau memang X pandai nak kira?

Apapun pada hemat penulis, kos pembinaan laluan trek berkembar X boleh nak disamakan dengan projek Landasan Kereta Api Pantai Timur kerana hampir keseluruhan trek komuter tersebut tidak melibatkan kepada pengambilan tanah disebabkan trek tambahan dibina di dalam kawasan ROW/tanah sediada milik TNB. Sebaliknya laluan Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) akan melibatkan 100% pengambilan tanah untuk laluan trek sepanjang 600km.

Jika sesiapa yang pernah terlibat dengan projek2 besar seperti RAPID Pengerang, MRT, LRT dll. hampir separuh kos pembangunan adalah melibatkan kos pengambilan tanah terutamanya apabila ianya melibatkan tanah2 milik persendirian.

Harap Dato Mahfuz dapat menyemak kembali fakta2 yang beliau telah berikan.

Kenyataan Datuk Mahfuz klik sini.

Maklumat ECRL klik sini.

Maklumat trek berkembar Gemas ke JB klik sini.

4 comments:

  1. Mahfuz ni SRP pun tak lepas...perasan dia Pakar ekonomi...hu..hu..

    ReplyDelete
  2. Boleh dilantik sebagai punaisihat kewangan kabinet bayangan puak pakatun.
    Kenapa???
    Sah memang pasti puak pakatun ingin jawatan menteri kewangan krn ingin meneruskan legasi kaya kan waris..proksi dan kroni mrk.

    ReplyDelete
  3. Yee ha. Mahfus boleh buat dalam rm 5000/1 kilometer. Ini baru pakar. Siapa tak kenal Mahfus. Pakar aviation, kewangan dan pelbagai. Sirol Sirol hello hello.

    ReplyDelete
  4. Mahfus pakar kewangan. Boleh bina pada kos rm5000/1km. Hello Sirol hello hello sudah tutup buku kah?

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3