bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

29 May 2010

Pesawat Masa Depan??? Sempat kah Kita Merasainya???



GAMBAR fail menunjukkan pesawat X-51A Waverider (dalam bulatan) berada di bawah sayap B-52 Stratofortress pada 9 Disember 2008.

6 Kali Kelajuan  Bunyi
WASHINGTON – Sebuah pesawat ujian milik Tentera Udara Amerika Syarikat (AS), X-51A Waverider mencatat rekod dunia penerbangan supersonik selepas ia terbang selama enam minit pada kelajuan Mach 6 atau enam kali kelajuan bunyi iaitu kira-kira 7,416 kilometer sejam.

Tentera Udara AS melaporkan di laman webnya bahawa X-51A berlepas dari sebuah pesawat pengebom berat, B-52 Stratofortress di pesisir pantai selatan California kelmarin dan ia memecut hingga Mach 6 selama 200 saat sebelum hilang momentum menyebabkan ujian itu ditamatkan.

“Kami benar-benar teruja kerana ujian tersebut mencapai kejayaan dengan perubahan daripada penggunaan pesawat enjin kipas selepas Perang Dunia Kedua kepada enjin jet,” kata Pengurus Eksperimen Program X-51A, Charlie Brink.

Rekod sebelum ini cuma 12 saat. – AP



Komen Isac;

Ini baru prototype...Bayangkan akan datang kita boleh terbang dengan kelajuan 6 mach (7,416 kilometer sejam). Rata-rata pesawat-pesawat jet pejuang sekarang cuma boleh mencapai kelajuan sekitar 3 mach.

Dunia memang dah nak kiamat agaknya...Sila ke blog "Rajahmas" klik sini.

1 comment:

  1. mudah2n masih sempat ngeliat pesawat masa depan ...haha :D

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3