bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

5 May 2010

Kes Tembak Mati Aminulrasyid - Karpal Juga Harus Bersikap Adil Terhadap Pegawai Polis.

Karpal tuntut tuduhan bunuh ke atas polis
http://www.malaysiakini.com/news/130944
Salhan K Ahmad
Mei 4, 10

Peguam keluarga remaja 14 tahun yang ditembak mati oleh polis - Aminulrasyid Amzah , Karpal Singh menuntut anggota polis yang terlibat dengan kes berkenaan didakwa atas tuduhan membunuh.

Menurut Karpal, peguam negara perlu membuat pendakwaan atas tuduhan bunuh, berdasarkan keterangan daripada saksi utama kejadian itu, Azamuddin Omar.

Beliau berkata demikian kepada pemberita setelah melawat lokasi kejadian di Seksyen 11 Shah Alam hari 4:59pm.



Komen Isac;

Soalan penulis, adakah wajar jika seorang anggota polis yang menembak mati suspek dijatuhkan hukuman mati?

Kita perlu bersikap lebih rasional, dalm hukum hudud pun 'membunuh" ada tiga katagori, 1) Sengaja 2)Menyerupai sengaja 3)Tidak sengaja. Ketiga-tiga katagori ini hukumannya jauh berbeza.

Penulis juga ingin tekankan di sini  bahawa kes ini juga masih di dalam sisatan. Di dalam kegiarahan kita mencari kebenaran dan bagi sesetengah "orang" ingin mencari publisiti, kita perlu bersikap adil kepada anggota polis yang terlibat. Penyiasatan harus bersikap terbuka, adil dan tidak bersifat perjudis.

Kita mahu mencari kebenaran, perlu dinyatakan disini, pegawai polis yang terlibat juga perlukan pembelaan. Dakwaan pegawai polis bahawa simati berkemungkinan melakukan kesalahan juga perlu disiasat. Jika ada bukti yang menjurus ke arah perkara tersebut, persaksian Azamuddin Omar pastinya tidak boleh diterima "bulat-bulat" kerana beliau mungkin merupakan "rakan subahat".

Sekiranya hasil sisatan nanti membuktikan anggota-anggota polis tersebut telah membuat penilaian yang "salah" dengan menembak mati, simati tanpa memberikan amaran yang sewajarnya ataupun dalam keadaan terburu-buru, ia adalah satu kesilapan  manusia. Ia boleh berlaku dalam keadaan tertekan, kurang pengalaman, kurang terlatih dan sebagainya.

Perlu diingat simati juga menyumbang ke arah peristiwa ini dan kerana simati di bawah umur, keluarga dan pemilik kenderaan juga seharusnya juga dipertanggung-jawabkan. Penulis mencadangkan umur pemegang lesen sepatutnya dinaikkan kepada 21 tahun kerana kanak-kanak tidak boleh membuat keputusan yang matang.

4 comments:

  1. Perisai
    Di dalam pengamatan saya,politician murahan sengaja cari publicity..kenapa budak yang meninggal tu jer yg nakdibela..sedangkan pegawai polis cuba melaksanakan tangggungjawabnya tak dibela pun..

    Senario yg perlu dilihat
    1) Budak tu dah sah2 tak dak lesen kete..memang dah bersalah (15 tahun beb)
    2) Memandu secara merbahaya (memecut, gesel kete moto orang lain)
    3) tak mengendahkan amaran polis
    4) keluar rumah pukul 2-3 pagi (ape bende)

    Tak ker polis yang patut dibela.. walau apa pun polis ada tanggungjawab..masyarakat harus membantu

    mana polis tau dia tak jahat (dia terlalu mencurigakan)

    mana polis tau tau dia budak 15 tahun.ingat masa polis kejo tu dia buleh tanya..Encik umur brapa?

    aku kesian pada dia..walau apa pun niarler kiter berlaku adil kepada penegak undang2

    pencari publicity cakap senangler..cuba dia jadi polis..

    ReplyDelete
  2. hahah kapal korek sing.. memang bangang...time2 ni plak dia nak pakai keterangan satu saksi jer...saksi2 lain takyah pakai....kes syaiful napa taknak pakai satu saksi jer...hahha lawaklah... kapal korek sink

    ReplyDelete
  3. Mamat kapak ni sepatutnya kena pilih antara dua, mahu jadi peguam atau yb. bodoh sungguh sokong orang yang tamak jawatan ni.

    ReplyDelete
  4. Tadi malam pun ada berita remaja rompak kedai cyber cafe..Tak mustahil kes seiras. Bezanya mungkin kes yang ini belum sempat dilaksanakan tapi sudah dapat dihidu anggota polis berkenaan. Sepatutnya semua pihak diberi kesempatan untuk membela diri.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3