bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

28 May 2010

Maklumat Tambahan Isu Tanah-tanah Milik KTMB, Dari Woodland ke Tg. Pagar!!! Penolakkan Pakatan Ada Maksud Tersirat???

 Jumaat Mei 28, 2010
Tidak Masuk Akal Anggap Tanah KTM di Singapura Milik Malaysia - Shahrir

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Shahrir Samad, anggota Parlimen Johor Baharu, berkata "langsung tidak masuk akal untuk menganggap" tanah yang menempatkan landasan dan stesen KTM adalah milik Malaysia sedangkan sebenarnya tanah itu dipajak daripada Singapura khusus bagi tujuan perkhidmatan kereta api yang dikendalikan KTM Bhd.

Menyambut baik perjanjian dua hala bersejarah yang dimeterai Malaysia denganSingapura pada Selasa bagi membangunkan bersama tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) di Tanjong Pagar, bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna itu berkata perjanjian itu mewujudkan keadaan yang memihak kepada KTM dan Malaysia.

"Bertukar-tukar tanah pajakan kereta api dengan tanah yang tidak memiliki potensi pembangunan dengan nilai setara tetapi dengan tanah yang memiliki potensi pembangunan bermakna KTM sebenarnya yang mendapat faedah daripada pertukaran itu," tegas Shahrir, yang terkenal dengan kelantangan dan pendirian tegasnya mengenai isu nasional, terhadap kritikan beberapa pemimpin pembangkang termasuk Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Anwar melahirkan rasa kecewa dengan perjanjian yang dimeterai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Perdana Menteri Singapura Lee Hsien-Loong atas alasan ia dilakukan secara "tergesa-gesa" dan "tanpa butiran terperinci" yang akan menjejaskan kedaulatan dan kepentingan negara. Di samping melahirkan rasa khuatir bahawa nilai tanah Marina South dan Ophor Rochir yang diperolehi Malaysia sebagai pertukaran bagi tanah di Tanjong Pagar jauh lebih rendah, Anwar menggesa Najib membentangkan kertas laporan komprehensif pada sidang Dewan Rakyat bulan depan bagi memberikan penjelasan terperinci mengenai perjanjian itu.

Artikel penuh klik sini.



Komen Isac;

Ini adalah sambungan kepada posting yang terdahulu klik sini.

Seperti yang dinayatakan terdahulu perjanjian "pajakkan" tanah-tanah tersebut mensyaratkan kegunaannya hanya untuk trek-trek keretapi milik KTMB dan ada klausa didalam perjanjian pajakkan tersebut yang mensyaratkan penyerahan balik tanah-tanah tersebut kepada Republik Singapura sekiranya "tanah-tanah tersebut" telah tidak digunakan oleh KTMB.

Jestru itu sebenarnya keupayaan Kerajaan Malaysia untuk mendapat hak milikan 60% daripada projek pembangunan yang melibatkan tanah-tanah tersebut adalah suatu "perolehan" yang menguntungkan.

Apakah Pakatan Rakyaat, sebenarnya "cemburu" dengan hubungan baik Kerajaan Malaysia-Singapura? Mungkinkah khabar angin yang mengatakan Pakatan Rakyaat memperolehi "dana" dari "Singapura" untuk membiayai perbelanjaan kempen mereka pada PRU 12 yang lalu adalah benar?

Adakah dengan terjalinnya hubungan baik diantara Kerajaan Malaysia-Singapura akan bermaksud tiada lagi sumbangan dana yang bakal diperoleh Pakatan Rakyaat dari "Singapura" buat mereka menghadapi PRU 13 nanti???

Ataupun Pakatan Rakyaat sememangnya "hanya tahu" membangkang? Demi mencari populariti, sokongan dan kerana sifat dengki?

1 comment:

  1. SLM BRO..SBNARNYA PUAK GROMBOLAN NI SAJE NAK BUAT GEMPAK. WLUPUN BEGITU RAKYAT TAU GAK DIORANG PUN APE KURANGNYA. BERAPA BYK SI MAMAT SONGSANG TU DPT BANTUAN DAN TAJAAN DR PIHAK LUAR

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3