bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

28 Jun 2010

Calon Pengganti MB Terbaik Buat Negeri Selangor???

Saya berpendapat apa yang berlaku di Selangor sekarang adalah ujian yang diturunkan oleh Allah SWT kepada umat-umatnya. Allah ingin melihat sejauh mana cerdik umat-umatnya mengambil kesempatan di atas perkara ini. Allah ingin melihat bagaimana kesungguhan umatnya yang selama ini sering melaung memperjuangkan agama,bangsa dan negara bersatu mengembelingkan tenaga untuk mencapai matlamat tersebut.

Sekarang adalah masa yang terbaik untuk membuktikannya. Pengorbanan antara satu sama lain amat diperlukan dalam hal ini demi kepentingan rakyat. Dan inilah masanya untuk membuktikan cakap-cakap yang sering dilaungkan selama ini.

Peluang untuk Khalid Ibrahim kekal sebagai MB semakin tipis, manakala Azmin pula tidak layak menjadi MB kerana dia bukan anak jati Selangor dan menghadapi masalah moral yang teruk. Orang yang terbaik untuk diangkat sebagai MB sekarang ialah Datuk Dr Hassan Ali. Saya ada nyatakan di sini dua hari lepas kenapa dia layak.


Untuk membolehkan Hassan menjadi MB yang selesa agak sukar kerana penguasaan kerusi DAP lebih besar dalam DUN Selangor berbanding kerusi PAS. Itu belum dicampur lagi dengan kerusi PKR liberal atau PKR cina.

Hanya melayu boleh tolong melayu dan Islam mengajar kita menolong sesama umat. Apa kata jika adun-adun UMNO yang ada mengambil kesempatan ini dengan menyokong Hassan sebagai MB dan seterusnya wujudkan kerajaan campuran bagi membolehkan PAS-UMNO memerintah Selangor.

Kedudukan di Dun Selangor sekarang ialah, PKR 14, DAP 13, PAS 8, BN 20 dan Bebas 1. Jumlah semuanya ialah 56 kerusi. Untuk membentuk kerajaan dengan majoriti mudah perlu ada 29 kerusi. Jumlah tersebut cukup jika PAS,BN dan Bebas bergabung. Gabungan PKR dan DAP hanya tinggal 27 kerusi sahaja.

Jika Umno benar-benar sayangkan agama, bangsa dan negara maka inilah masa untuk membuktikannya. Walaupun kerusi yang Umno ada melebihi jauh dari apa yang Pas ada tetapi Umno harus berkorban sedikit. Beri jawatan MB kepada Pas dan tujuh adun PAS yang ada lagi diberi jawatan exco. Umno ambil tiga exco sahaja. Rakyat harus diutamakan, tiada salahnya jika memberi jawatan kepada mereka demi kepentingan agama , bangsa dan negara. Inilah yang dinamakan pengorbanan. Buang yang keruh ambil yang jernih. Nak bergaduh sesama sendiri pun setakat mana sangat. Satu hari nanti aku usung jenazah kau dan kau usung jenazah aku. Aku sedekah Al-Fatihah untuk kau dan kau sedekah Al Fatihah untuk aku.

Jika ini berlaku ianya satu rahmat yang besar untuk umat Islam di Malaysia menjelang Ramadhan yang bakal menjelma tidak lama lagi. Selepas itu kita ramai-ramai pakat bentang sejadah di Stadium Shah Alam dan jemput Tuanku Al Sultan Selangor sembahyang terawih bersama rakyat. Hassan Ali jadi imam 10 rakaat dan Khir Toyo pula 10 rakaat. Fuhhhhhh....sudahlah kawan-kawan saya tidak dapat meneruskan tulisan lagi, bulu roma sudah meremang rasanya ,hati sudah sayu dan mata pula sudah nak berair. Sambung lain kali.

Posting lengkap sila ke blog RBF, klik sini.



Komen Isac;

Suatu pandangan yang baik, cuma soalan penulis, adakah ahli parlimen-ahli parlimen bukan Melayu dalam BN Selangor, "sanggup" untuk melihat kerajaan negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyaat berkubur?

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3