bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

24 Jul 2010

"Suara Keadilan" Diterbitkan Lagi - Suatu Cabaran Kepada Undang-undang Negara???

Obor pula 'menerangi' Keadilan di pasaran
http://www.malaysiakini.com/news/138142
Christine Chan
Jul 23, 10
12:31pm

Suara Keadilan terus diterbitkan tetapi edisi yang dikeluarkan Isnin lalu menggunakan judul Obor Keadilan, kata pengarangnya, Dzulkarnain Taib.

Meskipun permit akhbar PKR itu berakhir 7 Julai lalu, namun Akta Mesin Cetak dan Penerbitan membenarkan terbitan berkala untuk edisi tunggal dicetak tanpa permit.

Sehubungan itu, setiap penerbitan itu membawa judul yang berbeza.

"Ini adalah siri kedua, penerbitan bukan berkala dan kami akan meneruskannya selama mungkin sehingga mendapat permit,” kata Dzulkarnain melalui telefon.



Komen Isac;

Jika setiap akhbar boleh diterbitkan melalui edisi "tunggal" tanpa lesen sudah tentulah negara akan dipenuhi oleh akhbar-akhbar yang penuh dengan fitnah, hasutan dan semua cerita yang bobrok.

Pada pandangan penulis "Akta Mesin Cetak dan Penerbitan membenarkan terbitan berkala untuk edisi tunggal dicetak tanpa permit" hanyalah tertakluk kepada akhbar yang sedang menunggu lesennya diperbaharui.  dalam kes Suara Keadilan, lesennyaa tidak disambung kerana didapati telah mengeluarkan berita "fitnah".  Dalam kata lain lesennya telah terbatal dan jestru itu klausa di atas tidak boleh digunakan.

Apapun klausa tersebut juga sebenarnya hanya mebenarkan "penerbitan tunggal" bukannya penerbitan "tungal" yang berkali-kali!!!

KDN seharusnya memantau perkara ini, apalah gunanya jika lesen penerbitan telah ditamatkan tetapi, akhbarnya masih boleh diterbitkan kerana tiada pemantauan.

1 comment:

  1. Tengok je le apa yg menteri keris boleh buat keatas maklaun yg melanggar undang undang ini. So Hisham menteri keris, apa hang nak buat sekarang ?

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3