bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

21 Jul 2010

Tergempar !!! UITM Seluruh Negara Bakal Ditutup Kerana Tak Pernah Untung???


Mungkin Itulah harganya yang bakal dibayar oleh rakyaat Malaysia dari kaum Melayu/Bumiputera jika Pakatan Rakyaat berjaya "merampas kuasa" dalam PRU 13 nanti. Ini sekiranya nasib yang dialami oleh Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) dijadikan ukuran.

Jika alasan penutupan Institut Kemahiran Yayasan Selangor (IKYS) adalah kerana pentadbirannya tidak menguntungkan kerajaan negeri Selangor... Adakah kewujudan UITM selama ini memberikan keuntungan kepada kerajaan Persekutuan? Jika dinilai dari wang ringgit, jawapannya tentu sekali "Tidak menguntungkan!!!!".

Apa tidaknya, yuran pelajaran yang rendah, bayaran subsidi makan untuk pelajar dari keluarga berpendapatan rendah, yuran makan dan asrama yang rendah serta lain-lain kemudahan yang di tanggung oleh UITM melalui peruntukkan yang diberikan oleh kerajaan persekutuan, tentu sekali ianya bukan suatu "perniagaan" yang menguntungkan!!!

Pandangan anda yang sungguh bijaksana yang  kononnya sentiasa berpaksikan kepada ketelusan, hak samarata dan keadilan pula bagaimana? Perlukah institusi yang "merugikan negara" ini ditamatkan sahaja???




15 comments:

  1. jika uitm ditutup, habislah org melayu.. ini aje yg ade untuk anak2 bangsa majukan diri.. bukak mata hati, tengok sendiri... jika nak kira untung, mmg xde untung... mane ade ipt yg yuran nye serendah ini, makan diberi subsidi..tapi sayang, org melayu sendiri yang nak jahanamkan org melayu....

    ReplyDelete
  2. UiTM tutup...MARA bungkus... Melayu melopongla..masatew barula nak Perpaduanla bersatula..dah terlambatlaaaa..Sowe..bila cina naik...jangan harapla nasib melayu akan terbela

    ReplyDelete
  3. Tanyalah pemimpin PAS mereka setuju tak UiTM ditutup sebab UiTM diwujudkan oleh UMNO untuk membela orang melayu setahu saya apa yang UMNO buat PAS mesti tak sokong punya.

    ReplyDelete
  4. Bukan sahaja UiTM, tetapi Malaysia akan dijadikan Republik yang diperintah oleh Presiden Anwar Ibrahim, Naib Presiden Lim Kit Siang, Setiausaha Negara, Setiausaha Pertahanan...mengikut model Amerika Syarikat, Singapura, China dan Indonesia. Hal ehwal agama Islam hanya dipegang oleh PAS yang tertakluk kepada Suruhanjaya Pentadbiran Agama Malaysia dipengerusikan oleh Nik Aziz.

    Para Raja dan Sultan Melayu akan dilucutkan kuasa dan menjadi ketua adat Melayu yang tiada kuasa seperti mana "Sultan Melaka - Raja Nor Jan Shah ibni Raja Tuah Shah". Malangnya nasib tuanku...nauzubillah...

    Setiap negeri akan diperintah Gabenor dibantu oleh Wakil Gabenor, para MP, ADUN, Penghulu, Ketua Kampung, Ahli-ahli Majlis Daerah...yang semuanya perlu dilantik melalui pilihanraya umum, pilihanraya PBT, pilihanraya kampung ...kalau boleh IPT pun ada pilihanraya lantik para pentadbir, Naib Canselor dan Canselor yang perlu mendapat persetujuan DAP.

    Tak percaya maklumat ini? Semuanya dalam kepala DAP. Melayu PAS dan PKR tak pernah tahu...nantikan pembongkarannya tak lama lagi...ini cuma hint sikit jer tunggggu....

    ReplyDelete
  5. org melayu kena sedar...
    fikirla...untuk masa depan anak cucu..
    kemungkinan2 ini x mustahil...
    lihatla yd dah berlaku..
    terutama melayu pakatan...
    anda sangup perjudikan nasib bangsa..
    x habis2 dengan kebodohan kamu..

    ReplyDelete
  6. bukan ditutup, tapi dipindahkan. Pendek akal betui hang

    ReplyDelete
  7. komen diatas, apa kejadah nak dipindahkan. kan bagus kalo ada byk pusat ilmu. tak logik langsung nak pindah. tutup kerana tidak untung bukan lah penyelsaian. fikir lah cara lain untuk tarik golongn muda supaya nanti bagi untung. Benda ini bukan mustahil, aku yang duk dalam company cina pun memngnampak mereka rasis. kalo melayu tak bersatu ATAS ISLAM... TAK TAHU APA NAK JADI

    ReplyDelete
  8. Mungkin ramai tidak menyedari besarnya peranan UiTM dalam pembangunan orang-orang Melayu dan negara. Malah bagi saya yang berkelulusan luar negara, saya tetap mengganggap UiTM universiti No.1 negara; malah tidak keterlaluan jika saya katakan ia adalah universiti No. 1 dunia! Sejak penubuhan entiti kecil Dewan Latihan RIDA, hingga ke Maktab MARA, hingga ke ITM, dan kini UiTM, inilah institusi Melayu yang boleh dibanggakan. Janganlah nanti ada pihak yang sanggup menggandaikan maruah bangsa, agama Islam, dan negara kerana kecetekan minda dan kerakusan politik sempit mereka. Dengan hidupnya UiTM, maka akan hidup Melayu, hidup Islam, hidup Malaysia. Marilah kita sama-sama memperjuangkan Universiti Teknologi MARA!

    -Graduan US yang sentiasa mengagumi UiTM-

    ReplyDelete
  9. Aku salah seorang graduan UiTM berikrar akan hanya memberikan undi aku kepada calon-calon Barisan Nasional.Aku takkan sesekali mengundi Pakatan Rosak yang secara terang-terangan ingin menguburkan UiTM..Sewaktu Khalid Flinstone MB Selangor yang kurang ajar tu berura-ura ingin membuka membuka UiTM untuk kaum-kaum 'pendatang' aku telah menyertai ribuan rakan-rakan di UiTM Shah Alam berarak dhingga ke depan Bangunan SUK Selangor sebagai tanda sokongan membantah kenyataan Si Khalid Gagap tu.Itu dah cukup untuk menutup mulut pemimpin-pemimpin dari Pakatan Rosak agar jangan sesekali berani menyentuh hak orang Melayu!..Aku ingin tegaskan disini yang UiTM hanya untuk orang Melayu Bumiputera!Hanya orang Melayu Bumiputera saja yang layak masuk ke UiTM!Sebarang usaha jahat mengubah polisi ini akan hanya mengundang padah!Ini amaran dari graduan UiTM

    ReplyDelete
  10. Gitulah gamaknya kalau hati perut penuh dengan daging-daging busuk. Dah habis semua hak melayu baru kau orang nak sedar ke terutama kepada pengikut-pengikut parti haprak PAS dan PKR (ahli melayu saja). Bangsa pendatang memang suka jika UITM dan MARA dihapuskan terus dari sistem pendidikan Malaysia.

    ReplyDelete
  11. salam semua..nauzubillah..ini yang kita orang melayu kena sedar..pkr dan pas sudah jauh menyeleweng..kita tak boleh harapkan puak2 ni lagi..setahu saya ramai jugak anak2 puak2 pas dan melayu pkr yang mengaji di uitm..betapa dangkal nya pemikiran mereka sehingga sanggup mengadaikan maruah orang2 melayu,kepada tuan megat alam gempita..sama2 lah kita berdoa dan berusaha supaya perkara sedemikian tidak akan menjadi kenyataan...

    ReplyDelete
  12. Kenapa mesti UITM perlu membuat untung?

    ReplyDelete
  13. Masalah utamanya terlalu banyak MARA terpaksa Bailout pinjaman yang dibuat oleh MELAYU Jadi siapakah yang menjahanamkan MARA mestilah orang MELAYU sendiri.Bagaimana MARA boleh rugi.
    1. Bina Bangunan dikawasan tidak strategik.
    2. Kontraktor pilih secara undertable kasi harga gila-gila,Officer rasuah.
    3. Pinjaman biasiswa dan perniagaan terlalu sukar untuk dibayar balik.
    4. Syarikat Kenderaan Bas Mara salah urus,kaki tangan workshop selalu menipu,beli barang ganti tidak ori tetapi claim sebagai barangan ori,pecaha amanah dan rasuah kakitangan MARA dan pembekal.
    5. UITM bukan untuk mencari untung,fungsinya untuk memberi ilmu dan latihan profesional kepada kaum BUMIPUTERA.

    ReplyDelete
  14. umur aku dh boleh mngundi skrg ni..ape lg!demi maruah agama, bangsa dan negara akanku undi UMNO wlupn aku bkn la sokong depa yet xjuga sokong mna2 parti..

    ReplyDelete
  15. Tajuk yang di Provokasi..sebelum tahu hujung pangkal nya cerita..

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3