bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

23 Jul 2010

Rakyaat Malaysia Begitu Marah Jika Subsidi Dikurangkan Tetapi Boros Bila Berbelanja???






Komen Isac;

Dahulu bila bercerita tentang subsidi, kononnya orang Melayulah satu-satunya "bangsa subsidi" di negara ini, anak emas kerajaan dan sebagainya... Tetapi apabila kerajaan mengumumkan bahawa negara terpaksa menanggung beban RM 90 Billion setahun untuk pemberian subsidi terhadap semua sektor seperti pendidikkan, bahan api, pengangkutan, pertanian, makanan dan lain-lain barulah kita sedar bahawa rupa-rupanya bukan setakat kaum Melayu, malah semua rakyaat Malaysia sebenarnya adalah "bangsa subsidi". Anak manja kerajaan ataaupun anak manja pembangkang???

Ini belum lagi dikira "perompak subsidi" gas memasak, diesel dan barangan makanan terkawal dan lain-lain yang menjadi kaya-raya kerana merompak subsidi... Kebanyakkannya perompak-perompak ini tentunya didalangi oleh penduduk berketurunan Tionghua. Otak mereka memang ligat kalau bab-bab "main ngelat ni"...Terbaru "perompak pasir".

Telah menjadi adat di dunia, orang memberi kita merasa, tetapi malangnya rakyaat Malaysia tidak berfikiran sedemikian.... Apabila kerajaan berura-ura untuk menarik balik subsidi secara berperingkat-peringkat, kebanyakkan daripada kita membantah... Ibarat tidak tahu diuntung, tidak tahu mengenang budi dan tidak tahu berterima-kasih. Hasutan pembangkang dalam isu ini sememangnya telah dijangka dan rakyaat pula hanya menuruti agenda mereka laksana "lembu dicucuk hidung".

Perlu diingat, subsidi kerajaan sebenarnya disasarkan untuk membantu golongan rakyaat yang miskin bukannya untuk membantu orang-orang yang "kaya" untuk berbelanja lebih... Jestru itu berilah peluang kepada kerajaan untuk merombak sistem subsidi sediada agar sasarannya membantu golongan yang miskin dan kurang bernasib baik, tercapai...

Satu contoh yang menunjukkan bahawa rakyaat malaysia begitu berkira, ialah apabila kerajaan mengumumkan yuran sekolah adalah percuma, para ibu-bapa "melenting" kerana masih perlu mambayar yuran PIBG, yuran kertas perperiksaan, yuran unit kokurikulum dan lain-lain...yang rupanya lebih tinggi daripada yuran sekolah yang hanya berjumlah RM 24.00 setahun. Walaupun Menteri Pendidikan ketika itu juga wajar dipersalahkan kerana tidak memberikan penerangan yang sewajarnya, tetapi ibu-bapa juga sepatutnya tidak cepat "melenting".

Yang anehnya jika kita mengunjungi medan-medan ikan bakar di seluruh pelusuk negara, terutamanya pada setiap hujung minggu kita akan dapati tempat-tempat sebegini begitu sesak dengan pengunjung-pengunjung yang membelanjakan secara purata RM 150.00 setiap kali berkunjung ke sana.

Nampak sangat bahawa rakyaat Malaysia bukannya tidak mampu, tetapi mereka tidak tahu memilih yang mana harus diberikan keutamaan!!!

Apapun pihak kerjaan perlulah memikirkan jalan yang terbaik di dalam menyalurkan bantuan kapada kumpulan sasaran tanpa mengganggu kestabiilan pasaran barangan semasa. Ibarat menarik rambut dalam tepung...

Mungkin blogger chegu "Taiping Mali" bersetuju dengan penulis dalam topik ini....


1 comment:

  1. ape leh buat bukan rakyat msia jee dapat subsidi..pandatang halal dan haram pon dapat sekali
    yg rugi tetap rakyat malaysia.....kekeke..
    itulah nikmat hidup dimalaysia...negara spore pun tak ada subsidi...tp rakyat malaysia sesetegah tetap dgn ketololanyee...tak bersyukur dgn apa kerajaan lakukan...dia ingat dgn tukar kerajaan PR...sampai mampus subsidi boleh dipertahankan..

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3