bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

22 Oct 2010

Solat Jumaat di PWTC - Sah Atau Tidak???

Buletin Awani 501, pukul 2:00ptg tadi melaporkan bahawa solat Jumaat bersejarah telah dilakukan di PWTC. Penulis tak pasti samada selama ini ada atau tidak solat Jumaat dilakukan pada setiap minggu di sana, ataupun adakah selepas ini sebahagian PWTC akan menjadi "masjid jamek" tempat untuk melakukan solat Jumaat pada setiap minggu.

Di antara syarat sah solat Jumaat menurut pendapat yg muktamad dalam mazhab Syafie ialah dilakukan dalam banggunan yg dikhaskan untuk solat jumaat dan sekurangnya oleh 40 orang lelaki yang mustautin dan dikerjakan setelah membaca dua khutbah. Rujuk sini.

 
Jika PWTC bukan tempat yang dikhaskan untuk solat  Jumaat dan bilangan 40 lelaki mustautin tidak mencukupi bilangannya, sepatutnya hanya didirikan solat Zohor kerana dalam membuat amal-ibadat dan melaksanakan fardhu ain tiada kompromi di dalam hukum-hakam..


Maklumat terbaru!!!!

Tingkat 4 PWTC telah ditukar menjadi Masjid??? Alhamdulillah!!! Ada sebuah masjid di PWTC. Mungkin ianya masjid tertinggi di Malaysia. Mudah-mudahan Islam akan terus diperjuangkan oleh Umno dan kita semua!!! Ini memang benar-benar bersejarah. Dah lama penulis tak ke PWTC rupanya....



Bukan calang-calang orang Dato' Seri Najib ni rupanya!!!!! Beliau juga faham akan agama Islam... Alhamdulillah....

Inilah dia pejuang agama dan bangsa yang selama ini batang tubuhnya difitnahkan oleh Pakatan!!! Astarfirullah hal azim.....

Sumber klik sini.

18 comments:

  1. Assalammualaikum wmt,
    Kalau tak silap Pak Sulung, sembahyang itu sah kerana tempat solat itu diadakan di surau yang memang dikhaskan untuk solat. Bukan solat dalam Dewan Merdeka.
    Dari segi pemastatutin pula, kalau mereka telah berada disesuatu tempat itu melebih tiga hari, maka itu sudah dikira mastautin. Kalau lebih tiga hari solat jama' pun tak sah.
    Takkan tak ada 40 orang yang bersolat itu telah berada di situ sejak tiga hari lalu, khasnya para perwakilan pemuda dan mereka yg hadhir untuk taklimat Presiden.
    Begitu le pendapat teman yang bukan ustaz, bukan ulama, bukan tok guru, apa lagi tok wali.
    Wallahhualam....

    ReplyDelete
  2. Solat pun nak di pertikaikan...kalau kat syadium noleh nape kat Pwtc tak boleh asal cukup corum dan tempat bersih dari segala kekotoran..insyallah.Allah maha mengetahuo..manusia berikhtiar sahaja.wallahu wa'lam

    ReplyDelete
  3. Syarat Sah Solat Jumaat:
    1. Didirikan di dalam waktu Zuhur.

    2. Tempat mendirikan solat Jumaat itu hendaklah di suatu tempat yang telah ditetapkan seperti masjid, dewan, padang dan sebagainya.

    3. Mestilah berjemaah dengan sekurang-kurangnya 40 orang yang tinggal tetap di kawasan itu.

    4. Didahului dengan dua khutbah - rujuk (Khutbah Jumaat).

    ReplyDelete
  4. Hmmm... Ader 40 orang Kuala Lumpur kat situ pun dah sah...

    Wallahua'lam...

    ReplyDelete
  5. tak kisah bermastautin atau tak. asal minimum nye 40 org.
    cuma yang bukan bermastautin tak wajib solat jumaat.

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah.....lelaki islam menunaikan sembahyang jumaat - sejuk mata melihatnya....

    ReplyDelete
  7. Salam,
    Rasanya solat Jumaat di surau PWTC tu dah bermula dari bulan Julai lagi...boleh rujuk pautan di UMNO-online untuk pengesahan.


    anakjati_sgway

    ReplyDelete
  8. syarat 40 ore tu mazhab iman syafei jer.. imanlain macam mana pulak ...

    ReplyDelete
  9. Solat Jumaat di PWTC bukan waktu Perhimpunan Agung UMNO je...sebenarnya dah mula sejak bulan Jun/Julai lepas..jadi maksudnya dah tiga bulan...cuma bersejarah tu sebab pertama kali dalam waktu Perhimpunan Agung UMNO solat Jumaat dibuat di PWTC...dan dah cukup syarat untuk surau di PWTC tu jadi tempat solat Jumaat...

    ReplyDelete
  10. Tanya Tuan Guru Nik Aziz la....atau Tuan guru MAZA...mesti laen pendapat....hehehe...

    ReplyDelete
  11. Macam mane pulak puak2 Pas di Terengganu yng dah lebih 20 tahun solat Jumaat di kelab dan markaz parti kononnya masjid kerajaan tak sah. Tak dapat kebenaran Sultan puyn dia ornag solat jugak.

    Patutnya puak2 pas dan Ahji Ahdi dan Nikjis kena jawab tantang persoalan ni dulu baru boleh gelar kafir dan macam2 lagi kepada UMNO. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. persoalan dari org kurg akal mcm ni takyah lyn. huhuhu

      Delete
  12. PAS tak der modal nak burukkan UMNO lg, isu solat Jumaat di PWTC pun nak kepoh. Staff UMNO di PWTC pun lebih 100 org. Di byk negara Islam ditengah padang, di basement kereta hatta ditengah jalan pun orang solat Jumaat tak kecoh pun, janji ikut rukun dan bersih...

    ReplyDelete
  13. SEJARAH KHAWARIJ ZAMAN NABI BERULANG LAGI DIMALAYSIA BERTUJUAN MEMECAH BELAH ISLAM

    ReplyDelete
  14. salam ISAC-ingat tadi nak masuk sekaki,tetapi bila baca komen-komen yang saudara-saudara kita luahkan menunjukan perhatin / respond terhadap pertanyaan sdr.ISAC mendapat jawapan yang amat memuaskan,tetapi tolong lain jangan sentoh dengan perbadi sesaorang lagi cantik,untuk perkomenlah."ikutilah jalan yang lurus".

    ReplyDelete
  15. Cetek agama juga rata-rata yang bagi komen. Syukur yang tulis blog teliti, tak la saya salah sangka.
    40 mastatutin syarat sah solat jumaat tu.
    Manakala bukan musafir sebelum terbit fajar (bermastautin, bermukim, bermusafir lepas subuh) syarat wajib seseorang solat jumaat.
    3hari tinggal baru tamat tempoh musafir,baru masuk jadi bermukim, bukan mastatutin (penduduk tetap).

    ReplyDelete
  16. Salam nobody-sama,

    Betul tu... Kawan2 kita tu mungkin terlupa agaknya... Kawan ni pun ilmu masa belajar di sekolah Agama Johor, semasa berumur 15 tahun...Dah dekat 30 tahun berlalu...

    Kalau X check balik mungkin term pun dah lupa... Orang bermukim, wajib solat Jumaat tetapi tidak mencukupkan bilangan 40 orang jemaah (mastautin). Sebab tu orang tua2 dahulu begitu strict dengan kariah... Takut2 x dapat bilangan 40 orang.... Wallahuallam....

    ReplyDelete
  17. bukan 40 orang jemaah KL..tetapi mesti 40 jemaah bermastautin di qariah itu

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3