bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

13 Oct 2010

Lagi Gelaran Datuk Ditarik-balik!!! Kali Ini Giliran Datuk Ibrahim Ali Pula!!!

Istana Kelantan lucut gelaran ‘Datuk’ Ibrahim Ali

October 13, 2010

KUALA LUMPUR, 13 Okt — Istana Kelantan menarik balik pingat “Datuk” yang dikurniakan kepada Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali berkuat kuasa hari ini.
Ia diumumkan hari ini.

Turut dilucutkan gelaran Datuk ialah bekas setiausaha kerajaan negeri Wan Hashim Wan Daud.



Komen Isac;

Gelaran Datuk dan apa juga kurniaan lain daripada Istana adalah kurnia DYMM Sulltan dan adalah menjadi hak mutlak baginda. Dari segi perundangan baginda tidak perlu menjelaskan apakah sebab-musabab mengapa gelaran tersebut diberi maupun jika ianya ditarik balik.

Dalam kes yang sama di mana DYMM Sultan Johor baru-baru ini telah menarik balik beberapa gelaran dan pingat daripada beberapa individu, baginda juga tidak menyatakan sebab-musababnya.

Walaupun pihak Pakatan Rakyaat menuduh penarikkan balik tersebut adalah kerana campur-tangan Umno/BN kerana seorang pemimpin PKR juga turut terlibat, tetapi apa yang penulis dengar, isu sebenarnya adalah kerana mereka ini tidak menghadirkan diri semasa upacara pengkembumian Al Marhum Sultan Iskandar.

Saranan penulis, janganlah isu sebegini dipolitikkan dan janganlah privasi dan kuasa raja-raja Melayu kita pertikaikan. Sultan Muhammad V pastinya mempunyai alasan yang tersendiri...

Lagi berita klik sini.

4 comments:

  1. inilah dunia,semuanya tidak kekal.hanya yang kekal akhirat saja.berbekalah kita dengan ketakwaan kapada Allah yang maha pencipta.

    ReplyDelete
  2. salam, mereka2 ini patut mengambil iktibar dgn penarikan ini.

    ReplyDelete
  3. Salam a-ali & ddinbunga,

    Adat dunia... Bila suka dilambung... Bila dah X suka... Kitapun sama... Ada yang sampai kena saman... Blogger pembangkang siap dapat pingat...

    Apapun... kalau ada masa lapang pergi sambung belajar.. Tambahkan Ilmu dunia apa lagi ilmu akhirat...

    ReplyDelete
  4. heran aku.. puak yang memperlekeh institusi raja tak pulak kena tarik gelaran...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3