bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

19 Sept 2011

Pas Juga Pernah Bersengkokol Dengan Komunis???

Saya setuju dengan Setiausaha Agung Pas, Mustafa Ali, bahawa Mat Indera sebaris dengan Ishak Haji Muhammad( Pak Sako), Dr. Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam, Ibrahim Yaacob dan beberapa orang lagi nasionalis Melayu sebagai pejuang kemerdekaan. Tetapi perjuangan mereka telah kalah dan terbukti salah.

Kesalahan itu telah terbukti tidak sahaja sebelum merdeka tetapi juga selepas merdeka apabila mereka bersubahat menyokong konfrantasi Indonesia untuk menghancurkan Malaysia dalam tahun 1960-an. Akibatnya mereka ditangkap dan ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Salah seorang daripada mereka ialah seorang rakan baik saya yang berlindung di Utusan Melayu sebagai wartawan di samping menjadi ejen sulit Indonesia. Ketika itu saya masih bujang dan sering merayau malam bersamanya dan Pak Sako di Kuala Lumpur.

Pada satu malam saya bermalam dengan rakan baik ini di sebuah hotel murah di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Tanpa pengetahuan saya, dia meletakan di bawah tilam saya beribu-ribu dolar wang Amerika Syarikat yang diterimanya dari Indonesia untuk diberikan kepada Pas dan Parti Rakyat. Setelah dibebaskan dia memberitahu saya, dia yang menyembunyikan wang itu.

Ketika itu ramai penyokong Pas yang tidak percaya dengan tuduhan kerajaan mengenai pemimpin Pas menjadi alat Soekarno dan Parti Komunis Indonesia (PKI).

Rakyat Malaysia telah memberikan sokongan besar kepada Parti Perikatan dalam pilihan raya 1964 untuk membuktikan mereka menentang konfrontasi yang didalangi oleh PKI dan disokong oleh Parti Komunis Malaya (PKI), Pas dan Parti Rakyat.

Artikel penuh klik sini.

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3