bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

3 Sept 2011

Cubaan Saksi Anwar Mempertikaikan Kesahihan Analisa DNA dan Air Mani Kes Liwat II - Sejauh Mana Asasnya???

Seperti biasa peguam pembelaan Anwar akan cuba untuk menyerang dan mempertikaikan bukan sahaja bahan bukti dan saksi malah jabatan kerajaan yang bertanggung-jawab menjalankan analisa mereka.
Baru-baru ini beberapa blog pro-pembangkang, ada di antara mereka yang telah memperlekeh-lekehkan bukti 'certificate of Accreditation' yang diterima oleh Jabatan Kimia Malaysia.

Mereka memperlekeh bahawa blogger UMNO kantoi dan berbohong. Kononnya Jabatan Kimia Malaysia menjalankan analisa tanpa sijil akriditasi antarabangsa. Main tangkap muat sahaja.bangsa. Manin tangkap muat sahaja.


Mereka hanya "Copy & Paste" apa sahaja yang ditulis oleh wartawan pro-pembangkang yang samada tidak berapa faham dengan apa yang mereka tulis ataupun sengaja nak "spin".


Seperti sibuta memimpin sibuta ataupun sengaja mahu menyembunyikan fakta.
Hujah Dr Brian McDonald yang membangkitkan isu sijil ISO17025 American Society Of Crime Laboratories Directors (ASCLD) - ASCLD/LAB - INTERNATIONAL Accreditation, sebenarnya juga mudah difahami. Beliau cuba untuk menyerang bahan bukti demi untuk menyelamatkan majikannya (Anwar).
Satu perkara penting yang kita perlu tahu ialah Jabatan Kimia Malaysia termasuk di dalam program legasi ASCLD/LAB (LEGACY Program). Sijil Akreditasi LEGACY terbaru adalah seperti di bawah :-

 
 



Manakala, surat pemanjangan tempoh akreditasi legasi ASCLD/LAB pula adalah seperti di bawah :-
  



Adakah blogger pro-pembangkang tidak faham content surat di atas atau sengaja nak spin?

Ianya satu tempoh pemanjangan akreditasi legasi kerana Jabatan Kimia Malaysia (JKM) berada di dalam transisi bertukar program dari pada LEGACY program ke INTERNATIONAL program.

Dalam kata lain, sijil yang akan diterima JKM selepas ini ialah sijil ISO17025 American Society Of Crime Laboratories Directors (ASCLD) - ASCLD/LAB - International Accreditation.

Walaubagaimanapun tanpa sijil akreditasi yang baru itu bukan bermaksud JKM tidak ada kredibiliti di dalam tugasan dan penilaian mereka sebelum ini.

Dan jika rujuk web ASCLD/LAB
klik sini , sejak tahun 2004, ASCLD/LAB telah membentuk sistem pengiktirafan akreditasi 'dual-track' yang membolehkan makmal MEMILIH di antara :- 1. Program yang panjang, didesign dan dikenali sebagai ASCLD/LAB Legacy Program.

2. Program baru yang dikenali sebagai
ASCLD/LAB-International Accreditation Program iaitu standrd ISO17025 ditambah dengan keperluan spesifik forensik daripada ASCLD/LAB LEGACY Program.

Daripada 2 pilihan di atas, Jabatan Kimia Malaysia memilih nombor 1.

Dan seperti Anwar Ibrahim yang memilih option nombor 2 iaitu berhujah tanpa dicross-examine oleh pendakwaraya, Jabatan Kimia Malaysia tidak bersalah untuk memilih program LEGACY.


Jestru, apabila terdapat blogger pro-pembangkang yang dengan bangga kononnya berjaya kantoikan blogger UMNO dengan sijil di bawah, Sudah pastilah blogger2 tersebut tidak tahu langsung tentang perincian isu akreditasi!

Di bawah ialah sijil akreditasi ASCLD/LAB - International, salah satu dua pilihan yang diberikan kepada sesebuah makmal.


Dan sudah tentu Jabatan Kimia tidak mempunyai sijil di bawah kerana jabatan itu pilih program yang lain iaitu LEGACY program! TETAPI tanpa sijil di bawah, kredibiliti JKM di dalam tugasan dan penilaian mereka tetap terjamin di bawah ASCLD/LAB.


 
 Posting asal dinukil dari blok MIM, klik sini.

Seperkara lagi :-


Kimia Malaysia is proud to be the tenth laboratory outside the United States to be granted the highly acclaimed accreditation certificate, as this proves that the forensic services offered by Department are on par with international standards and requirements set by the ASCLD/LAB.
klik sini

1 comment:

  1. Aku tengok Dr Brian McDonald ini orang homoseksual juga.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3