bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

20 Oct 2009

Watak Natrah Bertukar Tangan? Nasib "Natrah" Akan Sentiasa Menghantui Kita?

Dipetik dari mStar Online
Isnin Oktober 19, 2009
Watak Natrah kini milik Maya Karin, Sofea Jane
Oleh WAHIDA ASRANI

PENGUMUMAN barisan pelakon utama teater Natrah arahan Erma Fatimah yang bakal dipentaskan di Istana Budaya (IB) sudah pun dilakukan sebelum Hari Raya Aidilfitri yang lalu.


Pelakon muda, Diana Danielle telah diberi kepercayaan untuk membawakan watak Natrah, gadis Belanda yang menjadi antara ibu angkat dan keluarga kandungnya sehingga mencetuskan 'Rusuhan Natrah' sekitar era 50an dulu, setelah masyarakat Islam di Singapura dan Tanah Melayu kecewa gadis itu akan dimurtadkan.


Turut membintangi teater yang dicetuskan oleh Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim ini ialah Remy Ishak memegang watak Mansor Adabi, suami kepada Natrah dan Umie Aida sebagai ibu angkat Natrah, Che Aminah.



Komen Isac;


Watak Natrah yang dulunya diserahkan kepada Diana Dianelle kini menjadi milik Maya Karin (semasa muda) dan Sofia Jane (semasa tua) dalam teater Natrah arahan Erma Fatimah yang bakal dipentaskan di Istana Budaya (IB).
Itu cerita pasal teater, yang penulis hendak tekankan di sini ialah, jika kita, dijajah, berpecah dan lemah, kita bukan sahaja tidak akan berdaya untuk mempertahankan diri dan hak kita malah sudah tentu kita tidak akan mampu untuk mempertahankan maruah agama Islam.
Itu adalah dilema yang telah kita hadapi sejak zaman berzaman, jestru itu jika kita masih tidak mahu mengambil iktibar dari pengalaman-pengalaman mereka yang terdahulu, maka bersedialah untuk menghadapinya sekali lagi. Malah kali ini mungkin lebih hina kerana selepas datuk dan nenek kita memerdekakan kita sejak tahun 1957 yang lalu, tetapi pemikiran kebanyakkan dari kita masih lagi terjajah mindanya dengan menjadikan "saudara" sebagai "musuh" dan sebaliknya mengambil "musuh" sebagai saudara.

1 comment:

  1. Salam, apakah puak-puak Melayu Islam dalam PKR dan PAS merasai ini semua ?

    Kita lihat sahaja sekarang, bagaimana mereka telah melacurkan maruah agama Islam kerana jawatan dan kuasa......

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3