bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

23 Oct 2009

Mengapa Pas Tidak Perlu Membina Masjid di Kelantan - Budaya Membina Masjid Secara Amal Jariah di Kelantan Wajar Dicontohi....



Antara budaya yang mulia yang masih dipraktikkan di negeri Kelantan sehingga ke hari ini, ialah budaya yang mengutamakan amal jariah di dalam pembinaan masjid dan berkongsi untuk mewakafkan tanah-tanah kubur di kariah masing-masing. Syabas penulis ucapkan...
Mungkin atas sebab ini jugalah maka kerajaan pimpinan Pas di Kelantan, merasakan tanggung-jawab membina masjid bukan lagi menjadi "tanggung-jawab" mereka.
Ia berbeza dengan apa yang mereka war-warkan di dalam ceramah-ceramah politik mereka yang menekankan supaya rakyaat Malaysia tidak perlu berasa "terhutang budi" terhadap kerajaan Umno/BN yang telah membina jalanraya-jalanraya, jambatan-jambatan, masjid-masjid, sekolah-sekolah, universiti-universiti, pemberian pelajaran percuma, biasiswa dan lain-lain kemudahan untuk rakyaat, kerana menurut mereka itu semua adalah menjadi "tanggung-jawab" kerajaan kepada rakyaatnya...

Pertanyaan penulis, apa pulak tanggung-jawab kerajaan negeri Pas di Kelantan ye? Selain daripada memberi ceramah-ceramah politik dan agama? Selain daripada menjual tanah-tanah milik kerajaan negeri untuk dibina kondominum-kondominium yang kelak terpaksa dijual kepada "orang-orang luar" kerana orang-orang tempatan, samada tidak berminat untuk tinggal di sana maupun disebabkan kerana tidak berkemampuan dan juga menjual konsessi-konsessi balak kepada cina-cina Singapura?

Adakah rakyaat negeri Kelantan terfikirkan ini semua? Mengapa pembangunan untuk rakyaat hanya dibebankan kepada bahu kerajaan Umno/BN? Bukankah mereka ini "kafir" di mata mereka? Ataupun dalam erti kata lain, Pas sebenarnya mengaku orang-orang yang mereka "kafirkan" ini sebenarnya lebih bertanggung-jawab daripada "ulamak-ulamak" Pas sendiri? Jadi siapakah yang "kafir" di dalam melakukan tanggung-jawab mereka kepada rakyaat?

Islam dari segi bahasa, bermaksud "tunduk" & "patuh" sementara kafir pula adalah lawannya. Jestru itu pemimpin-pemimpin Islam mestilah lebih bertanggung-jawab dan lebih amanah di dalam menjalankan tugas-tugas mereka, bukan cukup sekadar mengucapkan syarahan-syarahan yang berbentuk retorikal/agama. Apalagi menghukumkan "orang-orang yang tidak sependapat dengan mereka" sebagai "kafir" dan tidak berhak memasuki syurga Allah s.w.t..

Tujuan kena betul dan niat kena ikhlas, nasihat ini untuk kita semua termasuk diri penulis. Kita berbuat sesuatu kerana menginginkan redha Allah s.w.t. dan rahmatnya....Manakala syurga dan neraka itu adalah hak total Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3