bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

2 Aug 2009

Nasib Melayu di Bumi Melayu, Terhempit Walaupun Masih Mejoriti - Angkara Siapa?



Dipetik Dari Utusan Malaysia Online

Oleh: Dr. Mohd Ridhuan Tee
Penulis ialah Pensyarah Kanan,
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada pembelaan. Saya amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu inkues dan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca kematian Beng Hock.

Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat memuaskan hati semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti pembangkang yang begitu bersungguh-sungguh dalam isu ini.

Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu sehingga siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui apa yang benar, apa yang salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah. Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan berkokok berpuas-puasnya mengenai perkara ini.

Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu perkara dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan membuat andaian pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui sebelum sesuatu perkara dibuktikan.

Dalam menganalisis isu ini, saya teramat hairan kenapa tiga parti politik Cina, MCA, Gerakan dan DAP, serta parti pembangkang Melayu yang lain begitu bersungguh-sungguh membuat pelbagai andaian dengan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tanpa menunggu keputusan siasatan.

Saya tidak menafikan ada yang tidak kena dengan cara Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengendalikan kes ini. Namun, tindakan menuding hari ini seolah-olah memperlihatkan mereka mahu memenangi hati orang Cina, demi kepentingan politik. Lebih-lebih lagi parti-parti komponen seperti Gerakan dan MCA yang telah mula hilang kepercayaan orang Cina.

Ketua Wanita MCA mengeluarkan kenyataan lebih ekstrem mendesak Menteri Dalam Negeri supaya anak yang dikandung oleh teman wanita Beng Hock diletakkan status anak sah taraf dan bukan anak luar nikah. Sedangkan kita semua tahu bahawa mereka belum berkahwin secara rasmi atau telah bersekedudukan tanpa nikah. Bermakna, anak itu tetap anak zina atau anak luar nikah (anak tidak sah taraf). Berapa ramai lagi anak luar nikah yang ingin kita sahkan hasil daripada hubungan luar nikah ini.

Sedarkah Ketua Wanita MCA betapa ramai gadis-gadis Melayu Islam yang menjadi mangsa (bersekedudukan dengan pasangan Islam atau bukan Islam, sama ada secara paksa atau sukarela) melahirkan anak luar nikah tanpa dibinkan kepada bapa mereka? Kenapa MCA tidak memperjuangkan nasib mereka? Kenapa MCA tidak pergi berjumpa Menteri Dalam Negeri untuk mengesahkan semua hubungan sumbang ini? Apa pun jua punca kematian Beng Hock, hubungan yang haram tetap haram, ia tidak boleh disahkan, hanya kerana insiden ini.

Artikel Penuh Sila Rujuk Link;



Komen Isac;

Komen ikhlas seorang (muallaf) berketurunan Tionghua, Dr. Mohd Ridhuan Tee Abdullah yang saya kira lebih "Islam" dan lebih bersemangat "Melayu" daripada kebanyakan dari kita yang dilahirkan sebagai "Melayu"/"Islam".
Mungkin kita terpegun bila melihat bagaiman seorang yang berbangsa Tiongha boleh membela umat Islam/Melayu dengan begitu tegas sedangkan ramai pemimpin-pemimpin pembangkang Melayu/Islam sendiri dilihat tidak segan silu menekan dan menggadaikan nasib bangsa dan agama mereka sendiri demi untuk "kuasa".
Allahyarham Tengku Abdul Rahman (Mantan Perdana Menteri Yang Pertama) pernah mengatakan bahawa beliau tidak pernah melihat suatu bangsapun di dunia ini yang begitu pemurah seperti orang Melayu/Bumiputera yang sanggup berkongsi negara mereka dengan bangsa asing.
Mana tidaknya jika kaum Ansar yang begitu dibanggakan oleh Baginda Rasullullah s.a.w. kerana sanggup berkongsi harta dan negara dengan kaum Muhajirin (dari Mekah), keduanya adalah berketurunan Arab dan memeluk agama yang sama. Tetapi kita di Malaysia, menerima bangsa-bangsa asing yang juga berlainan agama untuk sama-sama menjadi warga negara di bumi bertuah ini sehingga sanggup menukarkan nama "Semenanjung Tanah Melayu" kepada Malaysia.
Jestru itu jika sikap baik kita yang selama ini dilihat sanggup "ditolak dan beransur" apabila ditekan di tanah air sendiri diambil mudah dan terus dimanipulasi, percayalah suatu ketika nanti kaum yang ditindas itu pasti akan bangun untuk mempertahankan hak mereka.
Jestru itu kepada semua umat Islam/Melayu bangkitlah dan bersatu!!!!!
Melayu mengikut Perlembagaan Malaysia adalah Islam, mengamalkan budaya dan istiadat Melayu serta bertutur bahasa Melayu jestru itu, siapa kata mempertahankan Melayu itu bukan bermaksud mempertahankan Islam? Siapa kata memperjuangkan hak-hak DEB sebagai bertentanganan dengan "roh" Islam?

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3