bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

3 Jul 2015

Nafi Rumah PR1MA di Pulau Pinang Usaha DAP Pencilkan/Singkirkan Melayu Ala Singapura???



Jangan persoal rancangan pembinaan rumah di bawah Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) jika pelan rumah kos rendah, sederhana rendah dan mampu milik yang dikemukakan untuk dibina di negeri ini hampir dua tahun lalu, masih tidak diluluskan, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Seri Zainal Abidin Osman.

Beliau merujuk kepada kerajaan negeri pimpinan DAP yang bertindak mempersoalkan rancangan pembinaan rumah (PR1MA) di negeri berkenaan.

Zainal berkata sehingga hari ini, kelulusan pelan projek pembinaan sebanyak 9,500 unit rumah kos rendah dan mampu milik oleh agensi kerajaan pusat, masih tertangguh.

Justeru, beliau menyeru kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP agar tidak terus melengah-lengahkan pelan pembinaan 9,500 unit rumah mampu milik berkenaan yang dikemukakan agensi kerajaan Persekutuan, JKP Sdn Bhd dan Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda).

"Tidak ada satu unit pun diluluskan tahun lepas dan tahun ini. Kita sudah tunggu satu setengah tahun tanpa sebarang kelulusan," katanya dipetik Bernama.

Zainal Abidin berkata exco Perancangan Bandar, Desa dan Perumahan Negeri Jagdeep Singh Deo kerap mempersoalkan mengenai pelan perumahan PR1MA, sedangkan rancangan membina 9,500 unit rumah yang dikemukakan, hampir dua tahun lalu itu tidak mendapat perhatian.

Beliau menjelaskan rancangan PR1MA adalah di bawah fasa ketiga yang bakal memanfaatkan 35,000 rakyat dan ia tidak dapat dilaksanakan kerana pelan fasa pertama yang melibatkan 9,500 unit masih tertangguh.

"Kita tunggu pelan fasa pertama diluluskan dulu sebelum melaksanakan fasa kedua yang akan membabitkan 25,000 unit rumah dan seterusnya fasa ketiga (PR1MA).

"Lulus dulu pelan fasa pertama sebelum bercerita pasal PR1MA (fasa ketiga) yang masih dalam perancangan yang dibuat untuk kepentingan rakyat Pulau Pinang," katanya.

Zainal Abidin turut menyuarakan kekesalan dengan sikap kerajaan negeri yang sentiasa memberi alasan untuk tidak meluluskan projek yang dikemukakan dengan menyatakan pelan tersebut tidak mengikut syarat.

"Sewaktu kita mohon bawah JKP untuk 9,500 unit, mereka kata tak boleh lulus kerana pelan tidak ikut syarat. Jadi pelan bagi lapan daripada 15 projek telah dipinda, tetapi sampai sekarang tak diluluskan," katanya.

Zainal Abidin berkata kerajaan negeri sekali lagi bertindak melengah-lengahkan kelulusan projek berkenaan dengan menyatakan JKP berhutang sebanyak RM500,000 dengan Majlis Bandaraya Pulau Pinang ekoran insiden runtuhan penebat kilat bangunan UMNO di Jalan Macalister, dua tahun lepas.

"Kerajaan negeri mendakwa MBPP terpaksa baiki kerosakan jalan dan pasang jeriji di atas bangunan yang rosak demi keselamatan awam yang kos hanya mungkin RM100,000. Mereka kata kena bayar dulu (RM500,000) baru lulus pelan," jelasnya.

Bagaimanapun, menurut Zainal Abidin 'hutang' berkenaan telah dilangsaikan namun pelan masih tidak diluluskan dan pihaknya seakan-akan dipermain-mainkan kerajaan negeri yang sering mencari masalah dan bukannya penyelesaian.


Komen Isac;

Kerajaan DAP Pulau Pinang pasti akan menafikannya.

Tetapi apabila tiada perumahan mampu milik PR1MA oleh kerajaan pusat dibenarkan...Ataupun dilihat seperti sengaja ditekan.....Ianya kelihatan seperti usaha terancang untuk pencilkan/singkirkan Melayu Pulau Pinang ala pendekatan yg dilakukan oleh Singapura.

Sumber DTT
posted from Bloggeroid

1 comment:

  1. Tak kan UMNO tak tahu tahu agenda & strategi DAP, kalau lah Mahathir yg jadi PM sekarang, beliau ada cara nak ajar cina & penyokong DAP..tapi Najib, ahjibgor , entahlah,

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3