bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

23 Jul 2009

KAUM-KAUM LAIN SEMEMANGNYA KAYA BERBANDING KAUM BUMIPUTERA - SAMBUTAN LUAR BIASA ASM

Dipetik Dari Utusan Online
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0722&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm

Orang ramai sanggup beratur sejak awal pagi bagi menunggu giliran untuk melanggan unit ASM di pejabat Amanah Saham Nasional Bhd. di Menara Permodalan Nasional Berhad di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, semalam.

Orang ramai sanggup beratur sejak awal pagi bagi menunggu giliran untuk melanggan unit ASM di pejabat Amanah Saham Nasional Bhd. di Menara Permodalan Nasional Berhad di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, semalam.

Orang ramai tidak melepaskan peluang untuk melanggan baki sejumlah 1.6 bilion unit Amanah Saham Malaysia (ASM) yang diperuntukkan kepada bumiputera yang ditawarkan untuk semua kaum semalam.

Disebabkan jualan bagi baki ASM ini berdasarkan siapa cepat dia dapat, para pelabur sanggup menunggu sejak awal pagi untuk memastikan mereka dapat melanggani unit amanah itu. ASM dilancarkan dengan saiz dana dua bilion unit pada tahun 2000. Bagaimanapun unit yang diperuntukkan kepada bukan bumiputera telah habis dijual dalam tempoh 21 hari.

Komen Isac;


Kaum-kaum lain sememangnya lebih "kaya" dari kaum bumiputera di Malaysia. Itu adalah hakikatnya. Dasar Ekonomi Baru (DEB) 19970-1988 telah dapat mengurangkan jurang perbezaan di antara kaum, tetapi masih gagal mencapai matlamat 30% penguasaan bumiputera ke atas kekayaan negara. Sekitar tahun 1970an, bumiputera hanya menguasai kurang 5% daripada kekayaan negara, kini sekitar 19%.
Walaupun kaum Bumiputera merupakan kaum yang terbesar (65%) penduduk di negara ini, pendapatan perkapita mereka hanyalah yang ketiga tertinggi selepas kaum Cina dan India. Ini menjadikan kuasa membeli dan tabungan kaum-kaum lain adalah lebih tinggi berbanding kaum bumiputera. Sebab itulah juga apabila ASM (peruntukan saham bumiputera yang tidak dilanggan) dibuka kepada kaum-kaum lain ianya telah terjual bagaikan "goreng pisang panas".

Kaum-kaum lain sepatutnya bersyukur dan mengenang jasa Raja-raja Melayu dan orang-orang Melayu yang terdahulu yang telah menerima mereka sebagai rakyaat di negara ini. Mereka juga patut berterimakasih kepada kerajaan yang telah mengamalkan dasar ekonomi dan pemerintahaan yang adil sehingga bukan sahaja membolehkan mereka hidup senang dan mewah di sini, bahkan menguasai ekonomi negara ini.
Kekayaan negara adalah cukup untuk semua rakyaatnya, jestru itu dasar kerajaan yang cuba untuk mengurangkan jurang perbezaan ekonomi semua kaum (terutamanya dikalangan kaum bumiputera yang jauh ketinggalan) perlu disokong oleh semua pihak. Mengurangkan jurang ini bukannya bermakna kaum bumiputera akan merampas hak kaum-kaum lain tetapi mereka (yang mewakili 65% rakyaat negara ini) hanya akan diberikan bantuan agar mereka berpeluang menguasai 30% hasil kekayaan negara (unjuran masa hadapan).
Kaum-kaum lain yang telah lama menguasai dunia perdagangan di negara ini juga perlu sedar bahawa mereka juga akan dapat mengecapi faedahnya apabila kuasa membeli golongan bumiputera ini meningkat. Meningkatnya kuasa membeli kaum bumiputera (65% penduduk negara) juga akan membawa maksud lebih banyak barangan yang akan mereka beli daripada pasaran dan pasti pulangannya juga adalah jauh lebih besar.
Marilah kita sama-sama bergandingan tangan untuk membangunkan negara ini...Negara ini akan lebih aman, makmur dan berjaya apabila keamanannya dapat dikekalkan. Keamanan pula hanya akan dapat dikekalkan apabila jiran-jiran kita tidak hidup di dalam kedaifan dan kelaparan. Apabila jurang ekonomi dapat dikurangkan negara akan bertambah aman dan lebih banyak peluang dapat diwujudkan untuk semua rakyaatnya...Bukankah ini baik untuk kita semua?

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3