bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

20 Feb 2011

Ekonomi Indonesia Lebih Pesat Berbanding Malaysia - Kata Penasihat Ekonomi Selangor???

Klik sini.

Jika bandingkan dengan ekonomi Singapura sejak dahulu lagi kita sememangnya "terkebelakang". Perlu diingat Singapura adalah merupakan pelabuhan "entraport" dan juga pelabuhan "primer" di rantau asia mahupun di dunia.

Jestru kapal-kapal "super postpanamax"'/"main liner" pasti akan singgah ke pelabuhan-pelabuhan mereka sementara kebanyakkan pelabuhan-pelabuhan lain (sekunder port) disekitarnya hanyalah disinggahi oleh kapal-kapal "feeder" yang akan mengangkut hasil-hasil ekonomi dari negara-negara sekitar ke Singapura untuk diangkut pula oleh kapal-kapal "main liner" ke pelabuhan-pelabuhan utama dunia yang lain. Kalau adapun kapal kapal "main liner" yang singgah di pelabuhan-pelabuhan di Malaysia mungkin hanya sebahagian kecil sahaja.

Telah menjadi tradisi syarikat-syarikat perkapalan dan perniagaan di dunia lebih mengutamakan pertalian sejarah dan monopoli yang sememangnya Pelabuhan Singapura mempunyai kelebihan... Jadi tidak hairanlah jika banyak syarikat-syarikat yang membuka pejabat-pejabat mereka untuk rantau Asia-Pasifik dan Asia Tenggara di Singapura berbanding negara-negara lain.

Jestru selain inisiatif kerajaan dan rakyaat Singapura, faktor sejarah juga menyebelahi mereka. Jadi tidak hairanlah jika ekonomi rantau ini berkembang maka Singapuralah yang akan paling beruntung kerana pelabuhan mereka adalah jalan masuk dan keluar barang-barang ke rantau ini.

Bagi Indonesia pula, bagaimana Anwar boleh mendakwa 6.1 peratus pertumbuhan ekonomi mereka adalah jauh lebih baik berbanding pertumbuhan 7.2 peratus ekonomi negara???

Perlu juga diingat, kebanyakkan ladang-ladang komoditi di Indonesia adalah milik syarakat konglemerat milik negara kita, jestru pastinya "tempias" keuntungan perniagaan mereka akan juga menguntungkan negara.

Penasihat ekonomi RM 1.00, nak buat macam mana.....Macam barangan di kedai RM 2.00 juga lah...

2 comments:

  1. Assalam Bro

    Menunjukan kebodohan dia sejak dari jadi orang karut dalam UMNO hingga sekarang sebagai Ketua pembangkang di Parlimen. Yang bodoh kerajaan Selangor sebab lantik dia sebagai Penasihat Ekonomi sebab tulah Selangor ni dah nak punah ranah. Komen dia untuk menidakan kejayaan kerajaan Malaysia yang berjaya menaikan pertumbuhan ekonomi negara. Buta ke apa?

    ReplyDelete
  2. Salam 1MALAYSIA..

    Ketawa saya baca dakwaan anuar ni...apa?? ekonomi indon lebih pesat daripada MALAYSIA???? klau btul knapa org2 indon ni msih berebut2 dtg mncari rezeki di MALAYSIA...hah! sewel kah apa dia ni???

    Kalau pun mo membangkang kerajaan guna lah cara yg betul...hahaha...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3