Bandar Kapit mempunyai bilangan penduduk seramai 13,610 orang (banci 2000). Pengunjung yang menjangkakan Kapit sebagai bandar sunyi akan terkilan apabila mereka tiba di bandar ini. Walaupun Kapit terletak di pertengahan Batang Rejang, bandar ini merupakan pusat perniagaan dan sosial yang penting ekoran sumbangan sektor pembalakan. Bagi masyarakat hulu sungai dan para pekerja pembalakan, Kapit merupakan sebuah ‘bandar besar’ untuk mereka menjalankan urusan jual-beli serta menikmati kehidupan bandar. Bandar Kapit bukanlah sebuah bandar yang besar dan banyak urusan dapat dilakukan dengan hanya berjalan kaki sahaja. Tidak seperti bandar-bandar utama lain di Sarawak, pengangkutan awam utama di bandar Kapit ialah van penumpang. Jika anda ingin bergerak ke tempat yang agak jauh, terdapat puluhan van penumpang yang beroperasi di sekitar bandar yang membawa penumpang dari pusat bandar ke laluan Jalan Selirik dan Jalan Bukit Goram melalui Jalan Airport.
Bandar Kapit hanya dapat dihubungi ke bandar Sibu dan pekan lain (Song dan Belaga) oleh pengangkutan sungai sahaja. Walaupun terdapat banyak jalan balak yang menghubungi Kapit dengan kawasan pedalaman, sungai masih merupakan jalan pengangkutan utama di Kapit. Bot-bot sungai seperti seperti bot ekspres, bot laju dan bot kargo (tongkang) merupakan satu-satunya pengangkutan penumpang dan kargo utama yang bergerak dari Sibu ke Kapit hingga ke Baleh dan Belaga atau sebaliknya. Selain itu, penduduk-penduduk luar bandar juga menggunakan perahu-perahu panjang menggunakan enjin sangkut untuk berulang-alik ke bandar Kapit. Lapangan Terbang di Kapit telah berhenti beroperasi sejak tahun 1997.
Kini bukan sahaja bandar-bandar dan pekan-pekan sekitar Sungai Rajang telah pesat membangun, tetapi kebanyakkan rumah-rumah panjang yang didiami oleh penduduk peribuminya juga telah mengalami pemodenan. Mungkin saudara BH dari blog "Beranikan Hati" boleh mengadaptasikan pemodenan yang dialami oleh penduduk peribumi Sarawak kepada penduduk-penduduk asli di Pahang. Sudilah untuk mengikuti perjalanan penulis ke Bandar Kapit, mungkin rakan blogger dari Sarawak merasa cemburu dengan penulis kerana berpeluang meninjau ke kampung halaman mereka sedangkan mereka ramai yang terpaksa berada diperantauan.
Foto 2: Deretan Bot/Feri di Jeti Bandar Kapit, Sarawak.
Foto 3: Jalan Air Menggunakan Bot/Feri Merupakan Pengangkutan Utama Ke Kapit, Sarawak. Foto Sebuah Feri Sedang Meluncur Dengan Laju Meninggalkan Bandar Kapit Menuju ke Bandar Sibu.
Foto 7: Sebuah Sekolah Rendah, Berhampiran Bandar Kapit, Sarawak.
Foto 8: Antara Rumah Panjang Moden Yang Terletak Diantara Pekan Song Dan Bandar Kapit, Sarawak.
Foto 10: Lagi Antara Rumah Panjang Moden Yang Terletak Di Kapit, Sarawak.
Salam sdra ISAC,
ReplyDeleteSelamat datang ke Bumi Kenyalang,
benar saudara...itulah nikmat yang kami rakyat Sarawak perolehi setelah menjadi sebahagian dalam negara Malaysia.
harap lain kali kiranya boleh dapat lagi saudara berkunjung ke tempat yang mungkin belum pernah saudara jejaki lagi seperti Tjg. Manis, Mukah, Dalat, Balingian, Oya, Igan, Tatau, Bintulu(pernah?), Suai, Niah, Marudi, Limbang, Lawas, Long Seridan dan banyak lagi.
Disana boleh dilihat hasil usaha kerajaan BN selama mentadbir negeri Sarawak walaupun ada tempat kawasannya sangat sukar untuk dibangunkan tetapi semua itu bukan alasan bagi kerajaan BN untuk membantu rakyat di pendalaman Sarawak mengikut kemampuan.
Kerajaan BN sangat jujur dalam usaha mereka untuk memajukan keseluruhan kawasan di Sarawak yang dihuni oleh rakyatnya walaupun terdapat kadangkala ada berlakunya kecacatan atau kegagalan projek akibat penyelewengan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab berkenaan dengan peruntukkan yang telah disalurkan oleh BN Pusat kepada Sarawak.
u org jgn ngomong sbrngan bro.....u asal mana????????????.........100 kturunan sya tgal di Kapit sya ktrunan yg k 101 apa yang istmwa sgt pbngunan di Kapit..U COBA TRANGKAN..KALAU ADA PUN PMBNGUNAN ITU PUN SMPAI TBERAK NAK MPUS MINTA BRU DAPAT.
ReplyDelete