bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Peluang B2B bisnez - Kami mempelawa usahawan yang memiliki rangkaian pengedar untuk menjual produk keluaran sendiri: *Nama produk:* Minyak Morhabshi (dikenali juga sebagai mi...

14 Oct 2015

Setuju Dengan Pemuda Pas Kerajaan Sewajarnya Tangguhkan Kenaikkan Bayaran Toll!!!

Kebanyakkan syarikat toll di Malaysia 20% sahamnya dimiliki oleh kerajaan negeri. Kebanyakkannya pula mendapatkan pinjaman daripada KWSP. Jadi secara teknikalnya ianya adalah milik rakyaat dan negara.

Jestru untuk tidak membangkitkan kemarahan rakyaat, kerajaan pusat dan negeri cuma perlu lebih sensitif...

Ia juga baik untuk politik mereka....Serap kerugian.....rakyaat X marah....dan peniaga juga X ada alasan untuk menaikkan harga barang. Mudah bukan?

Janganlah terlalu ragid sangat....

Lagipun ianya hanyalah...seperti ambil duit dari poket kanan untuk dimasukkan ke poket kiri.





Lihat sahaja pemilik ekuiti PLUS misalnya. Penulis pasti, KWSP juga mempunyai ekuiti dalam hampir semua syarikat konsessi lebuhraya di Malaysia. Dalam kes lebihraya PLUS misalnya ianya samada mahu diakui atau tidak adalah hampir 100% milikan kerajaan dan rakyaat melalui ekuiti yg di miliki oleh Dana Harta dan KWSP. Jadi apa masalahnya???

Untuk menampung kenaikan kos ataupun penjanjian konsessi. Dana Harta X perlu ambil keuntungan lebih dan KWSP boleh menampung kerugian dengan memberikan faedah yang lebih rendah kepada pencarum mereka. Mudah bukan, orang ramai pun akan faham kerana iklim ekonomi yg tidak baik ketika ini.

Satu keputusan menang2....yang menggembirakan semua pihak....

Untuk konsessi lebuhraya yg lain, pendekatan yg sama boleh digunakan, paling tidak keuntungan milik ekuiti yg dipegang oleh kerajaan boleh dikorbankan untuk manfaat rakyaat jelata. Lagi pun saham milikan kerajaan negeri diperolehi bukan dengan kemasukkan modal tunai pun.....Kerajaan x tak inject wang tunai. Mungkin hanya saham "kosong'" ataupun sumbangan dari tanah2 milik kerajaan yg terlibat dan dari segi pengurusan.

7 comments:

  1. mana boleh bro...kami kerja swasta harap dividen epf utk pencen. klu dividen rendah kami maki epf n gomen gak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua nak untung sediri ya???

      Delete
    2. Eh..nasib Baik EPF tu laburkan duit ko..kalau biar he Ada ka dividen dengan bonus..nak maki buat APA..

      Delete
  2. Tol di Selangor naik kerja kerajaan PKR Selangor. x de kena mengena dengan Najib tau.

    ReplyDelete
  3. Pihak kerajaan persekutuan..masa ni lah paling baik bagi penerangan..PLUS hak kerajaan...lain lain lebuhraya hak kerajaan negeri..paling banyak SELANGOR..MENTERI BN JANGAN JADI BODOH DAN BANGANG..BERCAKAP LAH DEMI KEBENARAN..BAHLOL...

    ReplyDelete
  4. Mami nak ulas...sebab tu ganti je Noh Omar tu jadi pengerusi UMNO Selangor..sibuk dengan bini2 dia je.....ganti dengan Budiman ke....dengan. Irhizam ke...barulah UMNO Selangor ada taring.ni si NOH ...asyik2 selfie tunjuk bini no 3.....sorrylah PM najib tolong pantau kat Selangor ni....dengar dari akar umbi bukan dari mereka yang suka nak glamour

    ReplyDelete
  5. Susah orang PAS tak tahu London14 October 2015 at 23:10

    Mamat pemuda PAS ni memang meroyan. Ilmu memang tak ada langsung dan pemalas. Bacalah kat internet. Lebuh raya yang naik tol tu siapa yang punya. NPE, LDP dll itu kepunyaan Cina DAP, IJM dan Gamuda bro...
    Toll Plus tak naiklah..malu lah. Kalau nak blog rajin lah sikit.
    Yang naikkan tol bukan kerajaan. Cina IJM dan Gamuda bro. Kerajaan tak mahu bagi subsidi lagi kepada Cina Cina DAP ni. Lebuhraya ni semua di Selangor dan P.Pinang.. alah baca kat Thestar pun jadi..jangan pula orang PAS ni tak tahu london..susah...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3