bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Sempit tapi muat - Tak perlu tambah meresahkan, tak perlu makin merisaukan. Saya sudah lama pencen dari menulis isu politik. Namun saya belum pencen daripada menulis sesuat...

15 Oct 2015

Sebab Utama Tun M Menolak DS Najib Dikenal Pasti??? PM Terbaik Sepanjang Zaman????



DALAM ketegangan orang-orang di Perak, di Pahang, di Johor dan negeri-negeri lain di luar Lembah Klang membincangkan kenaikan harga tol 17 lebuhraya dalam bandar sekitar Kuala Lumpur Khamis nanti, tidak adakah yang nak bertanya bagaimana Datuk Seri Najib Tun Razak mampu membina lebuhraya percuma untuk Sabah dan Sarawak sementara tidak ada Perdana Menteri sebelum beliau yang boleh?

Tun Mahathir, bekas Perdana Menteri yang paling legend kononnya tu pun nak buat lebuhraya 18km pun kena tol tapi Najib buat lebuhraya Pan Borneo sepanjang 2,239km dengan nilai RM 27 billion, tanpa tol.

Bagaimana ini boleh dilakukan?  Sudah tentu kerana Najib lebih bijak dari Mahathir dan Pan Borneo hanyalah satu contoh.  Pada saat ini, penulis sudah dengar orang merungut kenapalah bukan Najib yang jadi Perdana Menteri pada 1981, kalau tidak sudah tentu rakyat Malaysia tidak akan mengalami kenaikan harga tol seperti sekarang.

Najib tidak terikat dengan formula Mahathir yang bijak memindahkan beban atas sesuatu projek pembangunan kepada rakyat, pembinaan lebuhraya bertol sebagai contoh.  Mahathir tidak boleh lari dari konsep swasta bina, kerajaan bagi konsesi dan rakyat bayar.  Dulu macam itu dan kalau dia masih Perdana Menteri, selamanyalah macam itu, asyik rakyat saja kena.

Sebab itu bila diumumkan tol naik, muka nombor satu yang naik dalam kepala penulis ialah muka Mahathir.  Inilah masalah yang sebenarnya, bukan Najib.  Malah penulis dengar dari beberapa sumber, Mahathir mengakui bahawa perjanjian konsesi lebuhraya yang dibuat pada zamannya itu tidak adil, baguslah mengaku, tapi apa gunanya lagi?

Memandangkan kebanyakkan perjanjian konsesi sedia ada, Mahathir terlibat di dalamnya, kenapa tidak  dia berjumpa semula dengan pemegang konsesi ini minta dirunding semula perjanjian yang tidak adil itu bagi menebus dosa yang dilakukan?  Dia buat najis, biarlah dia yang bersihkan najis itu.

Sumber klik sini.


Komen Isac;

Bayangkan lebuhraya sepanjang 2,239km dapat dibina tanpa mengenakan toll!!!

Tak pernah terfikir oleh kita ianya boleh dilakukan.

Kalau diikukan formula Tun M, ianya pasti mustahil!!!

Ini bermaksud X ada syarikat konsessi yg dapat menangguk di air yg keroh dalam projek ini nanti.

Adakah ini sebabnya mengapa Tun M amat marah dengan DS Najib?

DS Najib seperti "menyekolahkan" Tun M ???

Sudah lah 1MDB pun sudah banyak membeli balik IPP yang lesennya dikeluarkan di zaman Tun M....

Rasanya macam X mustahil!!!

posted from Bloggeroid

13 comments:

  1. Take payah bayang2,kan . Benda mudah je tu.RM54 juta/Hari income minyak mentah Dari Sabah.Apa nak heran sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa zaman, Tun M, zaman DS Anwar, zaman Pak Lah......Persekutuan X dapat duit hasil minyak Sabah dan Sarawak???

      Delete
    2. hhhh..GST Kan ada..
      orang Miskin Papa Kedana pun turut menyumbang buat lebuhraya pan borneo tue,, ada otak kepala pulak botak..ada akai ttp tak boleh pakai.. pakai konsetan dalam semua hal ..hancus negara..

      Delete
    3. Anzs Ann nak tunjuk kepandaian, akhirnya ternampak kedunguan...

      Mungkin zaman Tun M, minyak tak bernilai langsung... atau hanya bernilai untuk bangunkan KL, Langkawi je..

      Delete
  2. Najib lebih bijak..nak muntah aku ....khaakkk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Highway????!!!! Kebanyakkan jalan Persekutuan di Semenanjung pun dah dua lorong dan tak bayar tol gak. Contoh LebuhRaya Persisir Pantai kalau dari Melaka trus gi Johor tanpa tol lalu kampung2. Najib mmg bijak!!!! Hahahah.... Highway PanBorneo ni pun dah lama rancang dan kebetulan siap masa dia PM.

      Delete
  3. Betul betul betul, pengenalan gst zaman najib banyak bantu peniaga dan mengurangkan inflasi negara, rakyat sejahtera dengan gst, patut tambah lagi gst ke 9% kerana rakyat tidak terbeban dengan gst.

    ReplyDelete
  4. hahaha..hasil minyak dulu dgn skang sama ka??kecoh IPP bagai!! yg nak jual balik tu apa IPP gak kan!!1mdb beli aset lepas tu jual..kau tahu tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak tau, kau tau ke? Meh sini tunjuk dokumen tu. Kasi la kitorang percaya..

      Delete
  5. Beli ipp dan jual balik ipp...
    Jika perjanjian dia tak bodo mcm perjanjian era mahdey....jual jer.Ni mcm dpt duit percuma bertahun2...Menyalak dan meracau tak henti2.Dasar munafik yg dh kaya tapi nak lebih lagi kaya.
    Buat lebuhraya...semak betul2 perjanjian..bukan main sign jer...bodo!!!Sepatutnya mrk dah dpt balik pulangan dan peratus keuntungan yg sepadan, turunkanlah kadar tol.Perjanjian bangang menyusahkan rakyat!!!!Yang kaya kroni mahdey dan anak2nya...bangsat
    Gst...zaman mahdey dan anwar cuba nak dilaksana tapi takut peniaga majoriti cina tak sokong...batal!!!
    Sekurang2nya...tak ada yg kaya luar biasa...tak ada lagi dgr cerita barang disorok angkara tiada sistem jejak edaran barangan..
    Dapigs suruh tiru cara singapork laksana gst...skrg bangsat mrk yg kutuk balik...sial!!!!

    ReplyDelete
  6. Dasar komunis apa yang kerajaan buat semua tak betul. Yang betul cuma cakap Kit Siang dan Guan Eng.

    Melayu bodoh Cina pandai. Mahathir lagilah bodoh bagi Cina makan sepanjang zaman. Melayu makan satu kali sehari, Cina makan 5 kali sehari.

    Dasar pengswataan Mahathir. Dua tiga ekoq Melayu jadi jutawan termasuk anak dia dah riuh merata-rata. Cina jadi jutawan berlambak dalam negara senyap sunyi.

    Cina kawal harga barang Najib kena balun. Cina ni dah kaya raya hail kerja buat Mahathir Pak Lah dengan Najib yang kena godam.

    Zaman Mahathir cuma ada media perdana. Zaman Pak Lah & Najib ada media sosial, kebasan bersuara konon. Wawasan 2020 dirangka agar Mahathir dapat berkuasa selama 20 tahun selepas bersuara. Dia boleh bebas menyalahkan pemimpin lain. Media sosial dan kebebasan bersuara yang diperjuangkan oleh anak betinanya yang bernama Marina. Rakyat yang bijak tahu apa yang Mahathir rancang.

    NAGArawan sedang mengawan. Hasilnya bertaburan fitnah dan adu domba sesama pemimpin Melayu. Sejarah akan membuktikan bahawa Mahthir yang membangunkan negara dengan duit rakyat untuk bangunan berkembar tertinggi di dunia. Lebuhraya tol untuk kikis duit rakyat tiada penghujung.

    Jambantan P.Pinang untuk pembangunan P.Pinang sebagai Singapore ke dua. Kedah & Perlis masih negeri miskin walaupun Langkawi dibangunkan.Tanah di Langkawi berapa kerat sangat hak Melayu.

    Syabas! NAGArawan. Najib disondol dengan RM2.6 billion wang derma. 1MDB dan bermacam-macam lagi. Bijak sungguh komunis belit otak orang Melayu. Bodohnya Najib terima wang hingga RM2.6 billion atas namanya.

    Mengapa jujur sangat Najib mengaku wang RM2.6 billion dimasukkan atas nama dia. Bukankah selama ini orang terima rasuah RM100 pun tak berani masuk dalam akaun mereka. Ini RM2.6 billion.

    Walau apa pun Najib tetap berani berdepan dengan ugutan dan cabaran. Hakikatnya seorang pemimpin yang bertanggung jawab pasti tak akan berundur.

    Dia perlu bertanggung jawab keatas kepimpinannya.

    ReplyDelete
  7. yang minda virus dan bebal saja against ds najid gov ;; no point debate wout substances...to these spesis...adio...s, brim spent!

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3