bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

16 Jun 2015

Prestasi Lemah!!! Pengurusan FGV Perlu Pertingkat Prestasi Atau Ditukar???

Penyata Kewangan 2014 FGV;

Cuma menghasilkan keuntungan sebelum cukai RM 858 juta daripada perolehan RM 16.37 billion???

Sumber klik sini.



Penyata Kewangan 2014 IOI;



IOI pula menghasilkan keuntungan sebelum cukai RM 2. 036 billion daripada perolehan yang lebih rendah iaitu RM 12.644 billion. Secara logik dengan perolehan yang lebih tinggi, keuntungan sebelum cukai FGV sewajarnya lebih tinggi.

Ini telah membolehkan IOI memberikan deviden sebelum cukai sebanyak 20 sen sesaham berbanding cuma 10 sen sesaham oleh FGV.

Sumber klik sini.

Dunia perniagaan khususnya semakin mencabar.... Tahun ini harga komoditi getah dan kelapa sawit terus merudun..... 

Jestru, pihak pengurusan FGV perlu lah berbuat sesuatu iaitu sekurang2nya menyaingi produtiviti oleh IOI ataupun mereka akan ditukarkan dengan pihak pengurusan yang baru.

2 comments:

  1. Pendapatan lebih tinggi dari tahun 2013, tapi untung lebih rendah dari tahun 2013, wang lesap bayar hutang 1MDB ke?

    Makin lingkup negara ini jika Najib terus jadi Perdana Menteri, lepas satu, datang lagi pula satu masalah, akhirnya penuh dengan masalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila difikirkan semula....Organisasi FGV/Felda X sama dengan perladangan/estate lain!!!! Ladang IOI dan Sime Darby segala ladang milik penuh mereka.....FGV/Felda lebih separuh ladang2 milik peneroka.....Sebab tu lah untug kurang!!! Nak kena bayar peneroka hasil yang diambil dari tanah2 mereka!!! Itu kos juga!!!

      Delete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3