bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

8 Apr 2014

Selain Kebenaran Kerajaan Pusat Kerajaan Negeri Kelantan Perlu Sediakan Algojo???

http://www.sinarharian.com.my/mobile/politik/nik-abduh-mahu-umno-konsisten-isu-hudud-1.268088



Selain Hudud Kelantan ada cacat cela yang perlu diperbaiki, selain hakim2 mahkamah Syariah perlu memahami undang2 "baru" yang dimasukkan seperti bagi kesalahan "Had" dan "Qisas".

Adakah Hudud Kelantan juga membenarkan seks liwat terhadap isteri sebagaimana yag diberitakan tentang Hudud Terangganu?

Wajar dimaklumkan kepada semua apakah yang akan berlaku kepada kanun kesalahan mahkamah syariah sediada? Untuk yang saling melengkapi X ada masalah, tetapi bagaimana pula untuk yang bertindih???

Bagaimana pula dengan bukti2 fizikal seperti air mani, darah, senjata, video, gambar, rakaman suara dan lain2???

Adakah ijtihaj majlis fatwa kebangsaan dirujuk? Jangan pula nanti ada yang beranggapan Islam menolak teknologi fan sains?

Bagaimana pula dengan saksi bukan Islam? Mungkin umum maklum saksi untuk kes zina, bunuh dan mencuri empat saksi yang diperlukan adalah orang yg beragama Islam. Bagaimana pula jika saksi2 melihat kejadian melalui video rakaman cctv adakah ianya diterima sebagai saksi apabila video tersebut terbukti tulen?

Bagaimana pula dengan tukang sebat, tukang potong tangan dan tukang pancong? Adakah jumlah yag dilatih telah mencukupi?

Adalah malang jika setelah tertangguh sejak 1993, hukuman hudud yang mahu dijalankan nanti tertangguh atas sebab2 teknikal di atas.

Sebagai contoh pesalah mahkamah Syariah meminum arak di khalayak awam dinegeri Pahang sedikit masa dulu diampunkan oleh DYM Sultan gara2 tiada tukang sebat yang terlatih.

Jestru penulis berpandangan adalah molek buat Majlis Agama Islam Kelantan menggunakan masa yang ada ini untuk memperbaiki dan mempertingkatkan apa yg kurang agar perlasanaannya nanti lancar dan tidak terganggu.

posted from Bloggeroid

No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3