bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

13 Mar 2012

Lynas - Termakan Hasutan Fauziah Membuktikan Rakyaat Malaysia Malas Membaca???

Kadar radiasi lebih rendah dari TV
Oleh HERMAN HAMID Gambar RUSHDI SALLEH

Kilang Lynas didapati bakal mengeluarkan radiasi yang rendah dan tidak mengancam penduduk sekitar.

MUNGKIN ramai yang tidak tahu dengan tidur bersebelahan seseorang selama lapan jam sehari untuk tempoh setahun boleh menyebabkan manusia terdedah dengan radiasi sebanyak 0.02mSv (milisieverts).Malah banyak lagi aktiviti yang menyebabkan pendedahan radiasi seperti dialami krew penerbangan yang selama setahun terdedah dengan radiasi sebanyak 9 mSv.

Ini bukan bermakna seseorang itu perlu tidur sendirian atau meletak jawatan sebagai pramugari hanya untuk mengelakkan daripada terdedah dengan radiasi dan seterusnya menghindari kanser. Seperti mana pil sakit kepala jenama terkenal, ia adalah ubat jika dimakan pada dos yang betul.

Sebaliknya boleh mendatangkan bahaya jika melebihi sukatan yang dibenarkan. Maka begitu juga dengan radiasi. Ia tidak akan menyebabkan seseorang mendapat kanser jika paras pendedahan berada pada tahap yang selamat. Malah, radiasi juga boleh disebabkan sumber semula jadi merangkumi matahari, udara, makanan serta unsur-unsur semula jadi bumi. Mengulas perkara ini, Pensyarah Program Sains Nuklear Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr.Ismail Bahari berkata, kerana maklumat yang salah masyarakat secara umumnya akan membayangkan radiasidengan kesan bom atom di Hiroshima, tragedi letupan loji nuklear Chernobyl dan terbaru di Fukushima. Hakikatnya kata beliau, pendedahan radiasi ada di mana-mana malah berada di dalam rumah juga membolehkan seseorang itu terdedah kepada radiasi. Kalau sebut radiasi, terbayang kemudaratan besar, teringat tragedi Chernobyl dan Fukushima. Itu tidak tepat.

Begitu juga dengan Lynas. Bila umum nak buat kilang proses nadir bumi, ada yang membantah dan paling dikesali segelintir pemimpin politik memutar belitkan rakyat,´ ujarnya yang merupakan Penasihat Keselamatan Radilogi Lynas. Apa yang ditegaskan Dr. Ismail itu berdasarkan kajian yang menunjukkan radiasi hanya membahayakan manusia apabila ia melebihi paras tertentu dengan 100 mSv boleh menyebabkan meningkatnya risiko mendapat kanser. Untuk terdedah kepada keadaan seperti itu amat jarang berlaku kecuali jika ada bencana seperti yang berlaku setelah loji nuklear Fukushima.Tambah Dr. Ismail, operasi Lynas hanya akan menyebabkan pendedahan radiasi kepada orang awam sebanyak 0.002 mSv setahun dan ia 10 kali lebih rendah berbanding pendedahan radiasi menonton televisyen selama empat jam sehari untuk tempoh setahun.

Malah pendedahan radiasi kepada paru-paru apabila merokok sekotak sehari setiap hari selama setahun adalah 150 mSv atau 75,000 kali ganda lebih tinggi berbanding pendedahan radiasi daripada operasi Lynas. Ini adalah fakta berdasarkan kajian terperinci kita mengikut kaedah antarabangsa. Ia boleh dibuktikan. Namun setakat ini tidak ada satu pihak pun yang membangkang tampil menyanggah kajian ini secara saintifik. Mereka hanya asyik kelirukan rakyat mendakwa Lynas tidak boleh dibenarkan, tohmah mendatangkan bahaya kepada penduduk. Saya cabar kumpulan ini bawa mana-mana profesor dalam bidang sains nuklear yang boleh membuktikan operasi Lynas berbahaya, saya sanggup berundur,´ tegasnya.Malah tidak lama dahulu, Ahli Parlimen Pas, Dr. Che Rosli Che Mat yang juga ahli sains nuklear mengakui projekitu tidak berbahaya kepada kepada penduduk. Malah seorang lagi pakar kesan sinaran daripada Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Profesor Dr. Tarmizi Ramli juga menegaskan Lynas tidak berbahaya. Ini yang saya katakan, masyarakat dikelirukan. Mereka bukan tidak ada informasi, tetapi telah dikelirukan oleh pihak yang berkepentingan. Ditanya mengenai dakwaan beberapa doktor perubatan yang bersama kumpulan itu membantah projek Lynas, Dr. Ismail berkata, beliau menyedari perkara itu dan pernah bertemu dengan doktor perubatan tersebut. Namun katanya, doktor-doktor itu termasuk seorang pakar mata tidak pernah tampilkan kajian menunjukkan kilang memproses nadir bumi seperti Lynas akan meningkatkan radiasi sehingga ke tahap memudaratkan.

Bidang ini tak perlu doktor nak tahu selamat atau bahaya. Kalau paras radiasi itu tinggi melepasi tahap-tahap tertentu, kita tahu ia berisiko kepada kesihatan. Namun jika nak tahu berapa paras pendedahan radiasi akibat sesuatu aktiviti, yang boleh bercakap adalah pakar radiologi biologi. Bukan doktor perubatan. Macam bahan kimia, kalau lebih ia beracun. Yang boleh tentukan takat mana beracun, takat mana selamat,bukan doktor tapi pakar toksikologi,´ katanya. Sains membuktikan radiasi ada di mana-mana termasuk ketika berada di dalam rumah. Sebab itu undang-undang tempatan mahupun antarabangsa menetapkan pendedahan radiasi kepada manusia tidak bolehmelebihi 1.0 mSv setahun manakala pekerja sinaran pula tidak melebihi 20 mSv setahun. Justeru, soalnya sama ada ia lebih had atau tidak. Untuk Lynas, jawapannya tidak. Lynas selamat. Pendedahan radiasi Lynas untuk orang awam selama setahun ialah 0.002mSv. Malah untuk mereka yang bekerja di kilang Lynas juga adalah 2 mSv sahaja, jauh daripada tahap bahaya´ jelas Dr. Ismail.

Menurut beliau, projek Lynas bukan pengalaman pertamanya berdepan dengan operasi kilang seperti itu kerana sebelum ini beliau juga pernah menjalankan kajian antaranya di daerah Kemaman berhubung operasi kilang memproses amang. Kilang itu telah wujud lebih 10 tahun. Namun tidak pun mendatangkan kemudaratan kepada penduduk dalam sekitar walaupun amang lebih tinggi radiasinya.

Begitu juga di Pulau Pinang, kawasan Stadium Bandar Raya mempunyai banyak tantalum yang mempunyair adioktif. Namun apakah pernah didengar yang ia mengancam kesihatan,´ soalnya.Pastinya kata Dr. Ismail, radioaktif dan radiasi itu wujud di sekeliling manusia. Namun jika ia berada pada tahaprendah maka ia bukan sesuatu yang membahayakan. Lynas sendiri menggunakan teknologi terkini dalam operasinya mengikut undang-undang antarabangsa dan Malaysia dengan mengambil kira semua keadaan bagi menjamin ia selamat kepada kesihatan awam, pekerja dan alam sekitar. Di Lynas, tak ada sebab ia akan mendatangkan kesan radiasi tinggi. Ini kilang kimia biasa bukan kilang nuklear. Ia juga tidak mempunyai tekanan. Maka ia tak akan meletup seperti didakwa. Bahan sisa Lynas sendiri mengandungi kadar radioaktif yang teramat rendah dan tidak berbahaya. Malah Lynas melalui makmal antarabangsa telah berjaya menurunkan lagi kadar radioaktif dalam sisa,´ katanya.

1 comment:

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3