bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Tinggalkan sedikit - Kata orang tua² dalam setandan kelapa bukan semua boleh jadi santan. Ada sebiji dua yang dipanggil nyior komeng. Biasa kita tengok ada motivator atau ustaz...

21 Dec 2013

Untuk Maju Seperti Singapura Biarkan DAP Memerintah Malaysia???

Persoalan ii penulis petik dari whatapps group.

"Kenapa kata begitu, antara Lee Kuan Yew byk mengikut atau mengkaji apa yg dilakukan oleh Israel (Yahudi). Contohnya, Israel adalah pengeluar rokok terbesar di dunia tetapi 99% rakyat Israel tak merokok. Ini kerana hasil kajian, rokok akan menghasilkan rakyat yg 'dungu' dan berpenyakit.

Sebab itu Singapura melayani rakyatnya yg merokok seperti rakyat kelas kedua. Langkah itu berjaya mengurangkan perokok di kalangan rakyat Singapura. Sebab itu saya tidak menghalang kerajaan Malaysia menaikkan harga rokok kerana ia bagus utk rakyat memikirkan kembali utk berhenti merokok.

Ok tak mengapa...jgn gaduh2. Ye lah Jews bergabung dgn East Jews (bangsa China terkenal juga dgn jolokan East Jews kerana kepintaran mereka) kita terbang ke Korea...Kenapa saya pilih Korea? Korea adalah negara yg jauh lebih mundur dari Malaysia dan pada tahun 1980 ekonomi negaranya sama dgn kita.
Very good write up pls read this without prejudice.
"KAMU MELIHAT KEBENARAN, KAMU TAHU KEBENARAN TAPI KAMU TETAP MEMILIH KEMUNGKARAN"

Mengapa Malaysia semakin lama semakin tertinggal ???
ANTARA MALAYSIA & SINGAPURA & KOREA SELATAN

Bismillahirahmanirahim. Saya menulis analisis ini bukan atas kepentingan peribadi. Sebab saya bukanlah org politik, Ketua Cawangan atau JKKKK. Saya juga bukan ahli mana2 parti samada yg berhaluan kanan atau kiri. Saya menulis utk org2 susah...utk diri saya alhamdulillah cukuplah sekadar kehidupan sementara di dunia ini.

Oleh itu sudi kiranya sahabat membacanya tanpa mengira fahaman politik kalian. Bacalah dgn hati terbuka. Mengkritik kerajaan yg ada bukan bermakna benci tetapi mahukan kerajaan kembalikan peranan asalnya utk rakyat teramai ini....terima kasih.

Berdasarkan kenyataan bapak2 Menteri itu, sakit hati tak bila baca kenyataan mereka yg bergelar Menteri apabila ditanya oleh rakyat. Pastinya tergurisnya hati mereka yg telah memberi undi atau kepercayaan utk mereka. Selepas diberi kepercayaan mudah sahaja jawab mereka..."Kalau tak suka...". Jadi eloklah kita panggil mereka ini "Menteri kalau tak suka".

Saya ingin bertanya kpd anda, jika mereka ini menjadi ketua negara Singapura pada tahun 1965 selepas dipisahkan dari Malaysia, apakah yg akan berlaku? Tidak mustahil akan berulang kembali seperti sejarah Sultan Sulu, jual sahaja kpd Inggeris. Kerana apa saya kata demikian...kerana mereka tidak berwibawa utk membela nasib rakyat.

Jadi di sini mari kita buat perbandingan di antara Malaysia dan Singapura dlm pelbagai sudut. Singapura selepas berpisah dgn Malaysia dlm sengketa politik hanyalah sebuah pulau. Singapura bernasib baik kerana mempunyai seorang Ketua Negara yg diiktiraf dunia sebagai antara insan 'genius' di dunia. Saya bukan pemuja Lee Kuan Yew tetapi jujur ada perasaan kagum kewibawaanya.

Bayangkan di'nyah'kan dari Malaysia menjadi sebuah negara yg kecil tanpa minyak dan yg terpenting tanpa air. Nak buat apa??? Kuan Yew bertindak pantas...pertama apa yg dilakukan olehnya ialah menghapuskan rasuah dalam agensi2 kerajaan. Beliau tahu dgn rasuah negara ekonomi sesbuah negara akan hancur. Kemudian dia memulakan ekonomi pasaran bebas.

Anda bayangkan 'genius' atau tidak manusia yg bernama Kuan Yew ini...negaranya tiada air...tapi dgn air yg dibelinya dari Johor, dgn air itu juga dia membuat duit utk negaranya berjuta juta ringgit setahun. Johor pula kaya dgn air, dijualnya air tapi dibeli dgn harga lebih mahal daripada Singapura...heeeeee....lucukan.

Bukan pada air sahaja Kuan Yew lakukan tapi kpd minyak. Negara ini tiada minyak tapi dia mengimport minyak utk ditapis dan dieksportnya kembali minyak dgn keuntungan. Singapura juga menerusi dasar pendidikannya melahirkan pekerja yg mahir utk ekonomi negaranya tidak seperti Malaysia yg berminat mengimport tenaga mahir.

Kerana negara ini hampir sifar rasuah, Singapura berjaya menyakinkan pelabur apabila lebih 3 ribu syarikat melabur ke sana. Tidak cukup dari itu bagi menambah pendapatan negara, Singapura telah menjadikan negara sebagai sebuah pusat kewangan dan teknologi tinggi wilayah. Kini jutawan2 dunia terutama di rantau ini tidak perlu ke Switzerland lagi utk menyimpan wang mereka.

Berbanding dgn Malaysia, kita sepatutnya mampu mengatasi ekonomi Singapura. Kita mempunyai minyak, gas, kelapa sawit, kayu jati, air (dijual kpd Singpaura) dan pelbagai lagi. Mengapa kita tidak mampu menggunakan utk menjana ekonomi rakyat?

Kepimpinan negara yg baik, pemimpin kena sentiasa memikirkan bagaimana utk meningkatkan ekonomi rakyat dan bukannya membebankan rakyat. Contohnya dgn sumber alam semujadi yg begitu byk Tuhan berikan, kerajaan terpaksa mengambil subsidi rakyat malah duit rakyat utk dikenakan dgn pelbagai cukai. Persoalannya ke manakah duit negara yg byk itu dibelanjakan???

Apa?...'Hidden hand'...Ada teori mengatakan Singapura ketika dipisahkan dari Malaysia mereka telah meminta nasihat daripada Israel utk membangunkan ekonomi Singapura. Dlm erti kata lain Lee Kuan Yew bukan bertindak seorang diri.



Komen Isac:

Yg ni jawapan yg kawan dapat fikirkan,
Sejak sekian lama, pelabuhan Singapura merupakan pelabuhan Prima dan pelabuhan2 kita cuma sekunder port.
Semua Kapal2 super postpanamax cuma masuk ke Singapura... Kini kapal2 Superpost Pamnamax boleh membawa sehingga lebih 10,000 TEUs (ten equivalent unit). Satu kontena standard berukuran 20 unit kaki.
Kapal2 super postpanamax x masuk ke pelabuhan2 sekunder di Asia Tenggara.

Tetapi dengan adanya PTP kita telah sedikit sebanyak dapat memecahkan monopoli tradisi pelabuhan Singapura...
Perdagangan di dalam dunia bukan senang untuk kita pecahkan monopoli yang telah terjalin ratusan tahun...Malah sebahagian daripadanya juga samada mahu kita akui ataupun tidak berasaskan kepada konsi gelap.
Kapal2 lebih kecil akan masuk ke pelabuhan2 negara2 Asia dan bawa balik ke Singapura...Baik intuk eksport mahupun import. pelabuhan2 di sekeliling Singapura hanya merupakan feeder kepada pelabuhan Singapura.

Bayang setalah beberapa ratus tahun, barapa banyak Singapura telah mendapat nikmat daripada urusan import/eksport Asia Tengara dengan seluruh dunia.
Kita bertindak agak lambat sebab PTP cuma beroperasi sekitar awal tahun 2000.
Tetapi berniaga pun umpama kongsi gelap kerana bukan mudah hendak memecahkan monopoli. Buktinya masih banyak syarikat2 asing yang menjadikan Singapura sebagai pejabat cawangan Asia Pacific mereka sejak turun temurun.
Mearsk dan Evergreen antara pengusaha2 kontena besar yang kita telah berjaya  membawa mereka berpindah ke PTP.
Penulis pernah menonton satu documentari yg menunjukkan kononnya Lee Kwan Yew memajukan Singapura dari sebuah perkampungan nelayan.
Kononnya selepas berpisah dgn Malaysia. Polis yg menjaga beliau pun adalah ihsan Malaysia....Nak tunjuk dia miskin. Tapi selepas tu beliau berjaya menjadikan Singapore sebuah pelabuhan entraport dengan tangannya sendiri.
Isu air. Ianya ditandatangani sejak zaman British. Sebab itulah Kedah perlu meneliti kontrak air dgn Penang kerana sejarah mukan akan berulang.

Kepala hotak dia...
Singapura sudahpun menjadi sebuah pelabuhan entraport semenjak Raffles "membuka" Singapura pada 1819....
Sejak itu ia langsung tidak menoleh ke belakang dan terus pesat membangun... Semasa di dlm Malaysia pun pemimpin2 kita masa i tu tidak terfikir mahu membina pelabuhan prima lain disebabkan kita dah ada Singapura...Siapa sangka pulau yang terletak pelabuhan antara terbaik di dunia milik Tanah Melayu sejak ratusan akan terlepas begitu sahaja.

1963-1967 pun bukannya suatu tempoh yang lama. Kita terus menambah pembangunan di Singapura yang telah sediada rangkaian perniagaan dan pelabuhan dengan dengan pelabuhan2 utama dunia . Yg sebelum tu telah establish sejak beratus tahun.
Kenapa kita X bangunkan pelabuhanan2 lain setaraf Singapura selepas itu? 

Sebabnya kita X jangka Singapore akan terlepas begitu sahaja...

Lagipun bukan mudah nak dapatkan tempat yg strategic dari segi pelayaran, terlindung dari monsoon, dan boleh occupy drought super pospanamax sedalam 16-20m pada setiap masa dan kos yg besar.
Kalau kita kaji sejarah. Inggeris buka Pebabuhan Singapura sebab nak lawan pelabuhan Melaka yang ketika itu dibawah kuasa Belanda.
Yang terbaik jika kita buat masa ini kita dapat buat terusan di segenting Kara dan buat pelabuhan di sana secara usaha-sama dengan kerajaan Thailand. 

Ianya akan mengurangkan masa pelayaran kapal2 dagang dan boleh pecahkan monopoli dgn senang. Kerana ianya boleh mengurakan masa pelayaran kapal2 laut yang sudah pasti akan mengurangkan kos. Jika ini dapat dilakukan kita akan dengan mudah dapat memecahkan monopoli pelabuhan Singapura.
Tulisan2 sebegini yg cuba merendah2kan pemimpin kita dan mahu menonjolkan LKY kononnya pemimpin2 Cina lebih baik jestru serah pemerintahan negara kepada DAP.
Masa sekolah lagi penulis memang minat sejarah tentang pelabuhan, bili bekerja pernah terlibat dengan kajian hidrulic dan EIA yang melibatkan pembinaan pelabuhan baru dan juga pernah terlibat dan berpeluang dalam pembinaan PTP. 

Walaupun pada waktu itu setakat jurutera cabuk. Kawan tertanya2 kenapa kita ada tempat yg cantik boleh sedikit sebanyak mengugat Singapura, tetapi kita baru start buat hujung 90an...
Sebelum itu kita lebih tertumpu di Pasir Gudang tapi ternyata PTP lebih stratigik.

Tulisan di atas  penulis kira cuba mengaggong2kan LKY dan mahukan kita serahkan pemerintahan negara ini kepada DAP kononnya supaya lebih maju.

Apapun sebelum berbuat demikian fikirlah apa yang terjadi kepada orang Melayu di Selatan Thai, Filipina, Singapura juga kepada golongan minoriti Islam yang diperintah oleh orang2 kafir!!!

Andah mahu memperjudikan nasib anak-cucu kita???

Jangan sesekali kita terpedaya dengan propaganda red bean army!!!

posted from Bloggeroid

4 comments:

  1. Aku lebih suka walau negara tak maju tp hidup tenang dr maju hidup tertekan.
    Kat S'pore, gaji 10000 pun rumah sempit, hidup pun tertekan. Rumah pun semua atas rumah org dan di bawah rumah org, takde yg atas tanah. Mati pun esok tak tahu nak tanam kat mana.

    ReplyDelete
  2. DAP nak perintah Malaysia?? Kata-kata abg besar dia di seberang tambak tu yang sepatutnya kita ikut, yang baik kita ambik, yang tak sesuai dengan budaya malaysia, kita buang jauh2. salah satu yang pernah diperkatakan oleh LKY untuk Malaysia menjadi lebih maju ialah hapuskan sekolah-sekolah vernakular di Malaysia yang selama ini menjadi batu penghalang kepada kemajuan rakyat Malaysia untuk bergerak seiring antara kaum untuk bergerak sebagai satu bangsa Malaysia. Tapi DAPig sanggup ke nak ikut kata-kata abg besar dia di seberang tambak tu??

    ReplyDelete
  3. Saya juga bersetuju Artikel diatas ditulis sama ada oleh RBA atau proksi RBA.Satu hakikat yang kita tak boleh LUPAKAN Singapura asal nya milik melayu ( RASA HIBA) TAPI! ! ! telah dirompak dan dijarah oleh satu bangsa antara yang paling rakus didunia.Kemajuan yang dicapai oleh singapura ni bukan lah kerana hebat nya cina KEPARAT bernama LKY .Singapura telah lama maju sejak pemerintahan British lagi .Cina bangsat ni cuma carry on dan guna kan cara kuku besi ,dan ditambah pulak mendapat bantuan dari sedara bangsa sedajal iaitu penguasa ekonomi duna diakhir zaman ini iaitu Israel.Ibarat kalau nak Singapura tu diumpamakan makanan .cina bangsat bernam LKY ni tinggal duduk dan suap aja tanpa bersusah payah kepasar ,memotong dan menyiang,memasak dan menghidang barulah makan!.Yang hebat ialah pemimpin melayu di Malaysia yang membangunkan negara tercinta ni dari pada zero hinggallah seperti mana Malaysia hari ini yang bukan saja dikagumi dan ingin dicontohi oleh dunia.Islam dan negara membangun bahkan dicemburui barat.!!!!.Kita ada Felda,Petronas,Sime Darby,dll yang telah menjangkau kepersada antara bangsa .Singapore apa ada?? yang ada hanyalah konglomerat keparat yahudi yang menjadikan pulau jajahan cina kiasu itu tempat merka bercokol dirantau ni

    ReplyDelete
  4. Ada melayu yang suka menagong-agong pemerintahan singapura dan memburukan pemerintahan Malaysia dari aspek emosi bodoh dan bangang tak buat analisa berdasarkan sejarah dan data yang betul. Malaysia tak perlu mereka yang bangang ini berada di Malaysia

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3