bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

20 Dec 2013

Kenapa Korea Kini Lebih Maju Berbanding Malaysia???

Penulis terjumpa perbincangan berkaitan "KOREA SELATAN DAN MALAYSIA" di Watapps group dan membicarakannya di sini...

"Pada tahun 1950...Korea adalah antara negara termiskin di dunia. Ia adalah akibat perang dgn Jepun di mana ketika itu Korea hanya bergantung kpd pertanian sahaja. Menurut ceritanya sekitar tahun 70 an KL jauh lebih maju dari Malaysia. Tapi kini Korea sudah menjadi negara maju dgn penguasaan teknologinya tinggi.

Kita lihat pendapatan perkapita Korea & Malaysia
a)Korea(1980)-$1845.66
b)Malaysia(1980)-$1804.12

Maksudnya di sini pendapatan Malaysia dan Korea lebih kurang sama pada tahun 1980..
Kemudian lihat apa yg berlaku 26 tahun selepas itu.
a)Korea(2006)-$18,674.44
b)Malaysia(2006)-$5,781

Kita ketinggalan hampir 323% dgn Korea. Sebenarnya sejak thun 1985 lagi Malaysia sudah ketinggalan hampir 200% dgn Korea. Kita berangan nak mencapai negara maju menjelang 2020, sedangkan kriteria utama nak jadi negara maju kena pendapatan perkapita $15K ke atas.

Ketika ini pendapatan perkapita kita hanya $5 sahaja. Hanya keajaiban sahaja yg mampu utk Malaysia muncul sebagai sebuah negara maju yg hanya tinggal 7 tahun sahaja lagi. Agak2 boleh ke kawan2?

Lihat di kala kegawatan ekonomi 1997. Korea lebih teruk dilanda kegawatan. Malah mereka terpaksa meminjam berbillion dari IMF. Tapi mereka bergerak pantas utk menjadi negara maju selepas itu. Sedangkan Malaysia yg kononnya hebat sgt tidak meminjam IMF, masih termengah mengah utk memulihkan ekonominya. Pelaburan asing semakin mengecil, pelaburan swasta dlm negeri semakin menurun. Tentu ada yg tak kena dgn polisi yg ada sekarang?

Dari sebuah negara antara yg paling miskin, mereka kini menjadi negara paling kaya dgn nilai ekonomi trillion. Malah mereka menggunakan NIC atau teknologi nuklear mereka dgn baik. Tapi sayangnya bukannya teknologi Korea ini yg dipelajari atau diminati tetapi Gagnam Style dan K Pop yg sampai dulu walaupun 99% rakyat Malaysia tak faham apa yg dinyanyikan. Malah siri drama Korea menjadi kegilaan rakyat Malaysia...khasnya org Melayu bab hiburan nombor satu....heeee.

Kebangkitan Korea dlm bidang automobil awal sedikit dari Proton. Tapi kini kereta Korea (Hyundai & Kia) menguasai 70% kenderaan di Brunei, terjual 1 juta unit di Amerika dan berjuta di seluruh dunia. Proton masih mencari identiti dan pengaruh di negara sendiri. Malah lebih memalukan rakyat sendiri pun tak percaya termasuk saya.

Selepas sengsara 5 kali tukar gear box kereta Perdana V6 dulu, taubat saya nak menggunakan kereta Malaysia. Bukan sebab kita tak patriotik atau tak sokong kereta buatan Malaysia tetapi bagi saya Proton sendiri mengkhianati penggunanya sendiri..5 kali tukar RM 15 k.

Selain itu antara membuatkan pelik dgn Proton kerana tidak mementingkan bab keselamatan pengguna. Kenapa perlu bezakan kalau beli yang basic, ABS dan airbag tak ada .Kalau beli high-line, semua benda tu ada. Seolah-olah yg kaya kamu mendapat lebih keselamatan jika berlaku kecemasan dari org miskin. Mcm kes kapal Titanic la pulak.

Berbalik kpd negara Korea...mereka sudah jauh pergi dlm peciptaan produk elektronik. Malah mereka menguasai dunia seperti Samsung dan LG. Samsung seperti saya tulis sebelum ini adalah jenama HP yg paling digemari di seluruh dunia..Pelaburan berbillion ringgit kerajaan Korea kepada generasi pelajar2 utk menguasai Sains Teknologi membuahkan hasilnya kini.

Ekonomi Korea Selatan maju sebab rakyat dia berani bersuara. Di sana mereka yg berjawatan pemimpin tak berani nak buat benda2 mengarut macam di Malaysia. Mentaliti rakyat kita masih lagi rendah walaupun pada hakikatnya dan 53 tahun merdeka. Senang je kena tabur janji bagai...bagi BRIM balik pilih benda yg sama . Perlu diingat sampai bile kita nak macam ni."
Tuan tuan kaji dan fahami .. Saya ceduk dari group yg lain.. Yg byk berbincang lebih kpd hala tuju dan success story yg negara lain.. Yg satu ketika lebih mundur dari kita.. Di masa krisis ekonomi..

Komen Isac;

Mungkin tuan2 boleh tambah.
Rakyaat Korea memang dahsyat... Tanpa subsidi daripada kerajaan mereka bahkan sanggup mengeluarkan wang simpanan sendiri dan menggadai barangan kemas milik anak perempuan, isteri, emak dan nenek mereka untuk menebus hutang kerajaan Korea kepada IMF. Masih ingat perkara tersebut pada penghujung 90an ???

Sebaliknya bekas pemimpin negara iaitu pemimpin pujaan ramai, lelaki anugerah tuhan iaitu DSAI mahu menggadaikan masa depan anak-cucu kita dan negara kerana mahu kerajaan ketika itu meminjam daripada IMF.
Kerajaan pimpinan DS Najib sedang mempertingkatkan pendapatan perkapita negara...Adakah tuan2 terutamanya yang berumur 40-60an X nampak proses tersebut???

Di zaman Tun Mahathir, beliau mengambil pendekatan pemberian subsidi untuk membela nasib pekebun2 kecil dan penduduk2 luar bandar yang rata2nya Melayu, Bumiputera dan masyarakat kaum India. Gaji kaki tangan awam hanya dinaikkan pada tahap minimum ini kerana menurut Tun akan dapat mengawal kenaikan harga barangan keperluan yg kebanyakkannya disubsidi kerajaan. Alasan Tun kalau gaji naik dan tinggi kenaikan haraga barangan juga akan berlaku dan ini tidak akan menyelesaikan masalah.

Masalah di sini, kerajaan terbeban dengan subsidi yang tinggi dan ketirisan berlaku dimana barangan bersubsidi dijual dan diseludup ke sempadan. Negara menanggung kerugian besar.
Di bawah Pak Lah dan Najib pula, seiring dengan liberalisasi ekonomi dan menuju negara pendapatan tinggi, gaji kakitangan awam telah berapa kali mendapat pelarasan. Dengan harapan pihak swasta juga akan menuruti fenomena ini. 

Jika dahulu kaki tangan awam cuma mampu memandu kereta Proton dan Produa, kini ramai telah mampu memandu kereta2 kelas menengah dari Jepun seperti Toyota Wish, Altis, Corolla, Nissan Silphy, Honda Stream, Jazz, Accord, CRV, City dll.


Dengan kenaikkan gaji ini dan gaya hidup rakyaat yang semakin mewah subsidi ditarik secara berperingkat2. 

Hasilnya walaupun gaji naik...dengan subsidi harga barangan keperluan yang lain pun turut naik. Dan kerana gaya hidup yang tinggi rakyaat negara ini mempunyai nisbah pendapatan dan hutang kereta dan rumah yang agak tinggi.
 
Ianya pasti ada pro dan kon. Tetapi bagaimana mungkin kita mahukan kesemuanya???

Mahu gaji tinggi dan dalam masa yang sama mahukan subsidi juga???

Sesuatu yang bahaya dan boleh membengkrapkan negara.

Lihatlah Korea, kereta merka pun bukannya bagus sangat pada mulanya, kotak gearbox automatik mereka juga pernah bermasaalah. Tetapi kerana semangat petrotisme yang tinggi bukan setakat pemimpin2 mereka yang menggunakan kereta2 jenama korea sebagai kereta rasmi malah ketua keluarga mafia Korea pun menggunakan kereta2 buatan tempatan.

Pernah menonton TV drama Korea??? Bukan sahaja kereta2 yang digunakan majoritinya adalah kereta2 jenama Korea, malah kalau guna kereta importpun ianya tidak menjadi kebanggaan buat mereka kerana loga jenama kereta2 tersebut akan dipadamkan.

Apa pun sejak 53 tahun merdeka pemberian subsidi telah diperguna oleh sesetengah pihak untuk menyeludup barang keperluan ke negara2 jiran. Sebagai contoh harga gas LPG dan minyak masak di Malaysia cuma 50% berbanding di negara2 jiran. Berapa lama kita mahu menjadi rakyaat bersubsidi dan tidak sensitif untuk kebaikan dan pembangunan negara???

Jika mahu negara maju seperti Korea. "Jangan tanyakan apa yang negara boleh berikan kepada anda, sebaliknya tanya diri anda apa yang anda boleh berikan dan sumbangkan kepada negara".


posted from Bloggeroid

15 comments:

  1. yeah 2 pendapat yang berbeza...kawan nak tambah sikit..pi mampuslah BN..

    ReplyDelete
  2. Yg paling aula dikorea tiada parti politik mcm pas yg jual agama....

    Berpolitik atas dasar benci.... hate so much..

    Di korea tiada anugerah tuhan yg mcm anwar... tote dah terjuntai di video masih mahu menipu org ramai....

    Kita di msia ada pool factor... mcmana org melayu nak berjaya...

    Tgk pd org cina msia.... mereka berjaya beratus kali ganda dari org melayu sbb pengaruh komunis dah terhapus yg jadi penyakit dlm masyarakat cina....

    Penyakit dlm masyarakat melayu masih belom pulih tapi semakin parah dgn pas yg jadi juara kelentong org melayu dgn hudud pembohong.... dgn jual nama Allah... dgn yg terbaru syiah...

    Mana2 negara yg maju pon mereka tidak ada politik bodo mcm yg diamalkan di msia...

    Cth terbaik lihat di spork.... mereka maju sbb pembangkang dibisukan... mereka amalkan politik intelektual...

    abg otai
    Persada subang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina maju sebab diorg tuhh kafir..sebab diorg tuhh bukan Kira halal@haram
      Semua diorg sebat...cube pkir dlu klau Anda nk berckp

      Delete
    2. Turki uthmaniyyah dlu pun penh maju..dan diorg ISLAM

      Delete
  3. Saya amat tertarik dengan hujah hujah yang dibentangkan. Memang ada kebenaran dari semua yang diketengahkan. Tapi satu perkara pada saya yang tidak disentuh iaitu fakta bangsa. Ini adalah fakta yang utama sekali sekiranya sesebuah negara ingin maju. Cuba cari didalam dunia ini kalau ada negara yang berbilang kaum maju seperti negara ini. Negara yang miskin dan maju didalam masa yang singkat adalah negara dari satu bangsa. Korea selatan,Korea Utara, jepun, India, Amerika, Britain dan lain lain. Negara jiran kita yang terdekat Thailand dan singapura juga dari kalangan satu bangsa. Negara kita ini hanya menunggu kehancuran kerana sikap bangsa bangsa yang tidak mempercayai satu sama lain. Dulu dibawah perdana menteri yang awal kita sesama bangsa telah disemaikan sikap toleransi, kerjasama dan percaya mempercayai. tetapi kini sikap sikap demikian telah dihapuskan dengan fitnah fitnah yang diluar logik akal tetapi dipercayai oleh rakyat. Sanggup melakukan apa saje demi mencapai kehendak masing-masing. Anak anak muda dididik dengan berpegang kepada sikap perjuangan yang tiada tujuan sebenar dan berpaksikan cara barat. Di negara lain sejahat jahat rakyat nya tidak akan memijak gambar pemimpin mereka, tidak akan membakar bendera negara mereka malah tidak akan menukar bendera meraka tapi lihat ape yang berlaku pada generasi muda pada masa ini. Tiada jiwa kebangsaan dan petriosme didalam diri mereka. Saya amat sedih apabila memikirkan sekiranya mereka yang berjuang untuk memerdekakan negara ini, mereka yang telah berjuang semasa 13 mei, mereka yang berjuang mempertahankan bangsa, raja dan negara dahulu masih hidup tentu mereka akan amat sedih dan menangis melihat negara kita ini terutama apa yang berlaku kepada bangsa melayu. Sebagai jalan keluar pada diri saya, saya berharap saya tiada semasa kejadian ini berlaku. Wallahuallam

    ReplyDelete
  4. Saya setuju 100%.Masaalahnya...berapa ramai rakyat kita faham dan ataupun cuba untuk memahami masalah ini?.Banyak yang menentang masalah pengurangan subsidi ini adalah pihak-pihak yang dah kaya raya dan memiliki banyak kenderaan.Yang miskin pula taklah banyak sangat songehnya.

    ReplyDelete
  5. Andaikata hendak menjadi negara maju seperti korea,mana dia kertas kaji selidik berkaitan dengan hala tuju kepimpinan,keupayaan rakyat malaysia,sikap rakyat malaysia,prasarana,bidang utama atau keupayaan pemain industri,isu keselamatan,kos sara hidup,agama islam dan jenis pemilikan teknoloji dan inovasi serta persediaan rakyat malaysia,Langkah awal era pemerintahan sekarang,banyak mengunakan dana rakyat.Pertama melantik consultant.Kedua Rasionalisasi subsidi.Ketiga ura2 TPPA utk mengalakan persaingan.Nak bersaing macam mana dgn pemain2 utama teknologi dan inovasi bertaraf dunia.Mereka sudah mendahului kita lebih 200%.Usaha kita setakat copy dan paste lepas itu,ikut telunjuk utk di nobatkan sebagai negara maju.Suasana dalam negara,kena juga di ambil keutamaan.Nak tiru macam negara korea,kena ikut cara petakbiran dan kepimpinan ketua negara tersebut.Di susuli dgn semangat,ketekunan,kesanggupan,kepintaran dll.

    ReplyDelete
  6. Melayu suka berpolitik dan suka hukum sesama sendiri,kaum lain bertepuk tangan, singapura sudah hilang pulau pinang dan selangor macam nak ikut juga, takut Malaysia hilang ganti Chinasia.

    ReplyDelete
  7. Sepatutnya kita maju dgn bersandarkan jati diri anak malaysia.Sejarah kemajuan negara maju baik utk kita contohi dgn acuan kita sendiri.Bermula dgn sejarah kepimpinan dan kesetiaan pemimpin mereka pada negara.Di susuli dgn gaya pemikiran dan kepintaran merekaSetakat berbangga dgn kemajuan negara luar,tidak ada maknanya bagi rakyat malaysia.

    ReplyDelete
  8. Heloo kamu semua tak tahu ke kenapa kita tak boleh berdaya saing dengan korea
    sebab nya malaysia diberikan tekanan oleh negara negara maju yang lain
    negara maju seperti Amerika tepah melarang malaysia menebang pokok kita san dilarang menjual ke negara lain
    hasil bumi Malaysia diboikot di negara maju kerana mereka tidak suka malaysia menebang pokok
    Hutan malaysia adalah hutan hujan tropika
    kayu hutan malaysiaa lebih bermutu daripada hutan jenis lain
    negara maju seperti UK dan Sweden memboikot kelapa sawit malaysia kerana memusnah kan hutan
    hutan negara kita masih ada 70%
    manakal hutan di korea masih tinggal hanya 10% dan mungkkin dijangka merosot ke 5%
    Hutan hujan malaysia juga membekalkan oksigen ke Asia
    pihak negara maju akan tidak membenarkan malaysia menebang kan pokok dan tidak membenarkan hutan malaysia kurang 50%
    oleh itu korea maju kerana ia boleh menebang pokok dan memusnah kan hutan untuk tujuan menaikkan ekonomi
    oleh yang demikian korea boleh maju berbanding malaysia
    Saya orang koreaa mengambil jurusan ekonomi dan sastera dan saya boleh cakap melayu
    saya kagum dengan hutan hujan malaysia kerana cantik
    jikalau tiada hutan hujan di malaysia bagaimana lah orang asia untuk bernafas
    kerana hutan hujan malaysia membekalkan 65% oksigen untuk benua asia dan 45% untuk dunia

    ReplyDelete
  9. kalau kamu semua nk thu
    malaysia trtinggl kerana tekanan dari negara maju
    contohnya Amerika tlh mmksa kita agar tidak mnebng pokok
    malah amerika tlh mmbri amrn kpd malaysia supaya hutn kita x kurng dri 70%
    so hutan kita masih ada 70%
    kita adlh hutan hujn tropika
    kayu di hutan kita jauh lebih ketas bermutu tinggi brbnding hutn di korea
    jikalau negara maju mmbenrkn kita menebang pokok tentunya malaysia dh jauh lebih maju bnding korea
    hutan di korea tnggal 10% only dh diramalkn tahun ni akn merosot 5%
    hutan kita juga mmbekalkn 60% oksigen kpd benua asia dn 40% kpd dunia
    sbb tulh negara maju melarang kita menebang pokok
    klau korang nk thu jikalau malaysia menebang pokok kt malaysia
    ahli ekonomi barat meramalkn ekonomi malaysia noleh mngalahkn Amerika Jepun dn lain2
    so jngm slhkn kerajaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sempitnya otak hang...

      Delete
  10. aku tgk cite korea dan aku nk sgt tau pasal korea ni kenapa diorang boleh maju. dan trima ksih pada tuan pnya blog yg kongsi serba sedikit ttg apa yg aku cari. sedikit sbnyak aku rsa apa yg dickp mmg benar. dri apa yg aku tonton. mentaliti diorang dan cara diorang berfikir mmg berbeza. kita org melayu walaupon masih lemah. tapi kalau masih bersatu. in shaa Allah aku percaya negara kita boleh jadi negara islam termaju didunia. dengan syarat melayu kita mesti bersatu menumbangkan pemimpin2 yang dungu yg hnya mementingkn diri sendiri. akan ada kebangkitan pemimpin berjiwa islam yg hanya memikirkan rakyat dan negara untuk maju terus kehadapan. aku hanyalah seorang melayu yg lemah yang ingin lihat anak bangsaku berjaya seperti orang bangsa lain.

    ReplyDelete
  11. Apa la sgt nak dibanggakan ngn korea negara maju tpi ramai yg bunuh diri sbb hutang yg byk.

    ReplyDelete
  12. Mengapa korea maju-mereka bangga dan menggunakan produk mereka spt hyundai,kia,samsung dan banyak lagi. Orang kita kadang2 suka memperlekeh produk sendiri

    Rakyat korea lebih berdisiplin dan menepati masa spt masyarakat jepun

    Mereka betul-betul ikhlas bekerja tanpa mencuri tulang

    Mereka kekurangan sumber asli seperti jepun tapi berjaya menghasilkan barang pengguna yang tersebar ke seluruh dunia

    tepuk dada tanya selera kita!

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3