bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

7 Sept 2009

Pekong 1 - Wakaf Tanah Untuk Bina Kuil Hindu Dapat Pahala?


Walaupun cadangan perpindahan Kuil Hindu dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam telah "dibekukan" tetapi bagi Isac ianya sebenarnya membuka pekong sebahagian dari kita khususnya "pakatan pembangkang".
Kalau dulu mereka selalu menunding jari kepada pemerintahan Tun Abdullah yang dikatakan "flip-flop" kerana sering mengambil keputusan-keputusan yang akhirnya terpaksa ditarik balik, kini merekapun sama.
Mengapa cadangan perpindahan tersebut tidak dibincangkan terlebih dahulu dengan penduduk-penduduk Seksyen 23 sebelum kerajaan negeri membuat keputusan tersebut?
Sedarkah kerajaan negeri Selangor bahawa secara tidak langsung penduduk-penduduk Melayu Seksyen 23, membayar/menanggung harga tanah rezab masjid (cadangan asal) di kawasan itu? Alasan saya kos rezab tanah tersebut telah diagih-agih kepada pembeli-pembeli Seksyen 23 Shah Alam kerana pihak pemaju sudah pasti tidak mahu menanggung kos tersebut.
Jestru itu keputusan menukarkan rezab tanah untuk pembinaan masjid kepada tapak sebuah kuil hindu akan meletakkan penduduk-penduduk Melayu (mewakili 80% penduduk) dikawasan tersebut sebagai penyumbang tanah tapak kuil yang dicadangkan.
Dalam kata lain, mereka akan mendapat "pahala amal jariah" kerana mewakafkan tanah untuk tapak pembinaan kuil hindu tersebut (sekiranya pembinaannya diteruskan).
Nasib baik Isac tak beli rumah dikawasan tersebut, keputusan ini yang dibuat secara tergesa-gesa dan hanya mengambil kira kepentingan politik iaitu sokongan daripada kaum India tanpa memikirkan sensitiviti orang Melayu dan hukumnya dari segi Agama Islam telah menyebabkan ketegangan yang sepatutnya boleh dielakkan.

5 comments:

  1. 3 ADUN selangor keluar dari pakatan. MB baru akan diumumkan 3 hari lagi... sebarkan!

    ReplyDelete
  2. umno tersangat lah islam nya

    ReplyDelete
  3. 3 ADUN Selangor keluar dari Pakatan Rakyat. MB baru selangor akan diumumkan sebelum raya.

    ReplyDelete
  4. Salam, mungkin itulah yang diajarkan oleh tok guru PAS kepada umat Melayu.

    Alhamdulliah, 3 ADUN Selangor keluar 'pakatan rompak'.......

    ReplyDelete
  5. isu kuil kenapa susah sangat settle nie sebabnya PR tersangatlah pandai bercerita kalu kena kat BN,la ni LU FIKIR LA SENDIRI HAHAHAHAHAHAHAHA parti yang pandai mencari kesalahan orang lain
    kena kat batang hidung sendiri tak reti nak settlekan

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3