bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Testimonial 7 naga - Salah satu rahsia dalam ilmu rawatan mahupun perubatan Islam berasaskan Kitab At-Tabib Wal Hikmah oleh Sheikh Abdul Hamid (Kedah) telah menghasilkan ramu...

14 Feb 2015

Melayu Buta Sejarah, Buta Hati Kononnya Dialah Yg Hebat, Lebih Islam!!!



Tanah Melayu yang dulunya dipengaruhi budaya dan agama Hindu sudah pasti rakyaanya juga dahulu terdedah/boleh menulis dan membaca menggunakan tulisan Tamil/Hindu.

Jadi mengapa perlu apabila Islam datang ke Tanah Melayu orang2 Melayu menggunakan tulisan Jawi pula?

Tak lain dan X bukan sudah pasti di kalangan ulamak kita pada waktu itu cuba menyemai rasa kecintaan orang2 Melayu agar lebih dekat dan cintakan Islam dgn lebih mendalam. Dengan penggunaan huruf2 arab di dalam tulisan jawi pastinya ia akan lebih memudahkan orang Melayu yang pada ketika itu yang baru memeluk agama Islam untuk belajar membaca Al Quran.

Ironinya sekarang ini budak2 Melayu Islam yg kononya penganut Islam tulen apalagi yang berfikiran moden ala barat, kononnya lebih terpelajar dan lebih liberal telah mempertikaikan apa perlunya dipertahankan tulisan Jawi kerana ianya hanyalah warisan budaya Melayu dan kononnya langsung tiada kaitan dgn Islam.

Nampaknya cubaan penjajah Inggeris dahulu untuk cuba "mengkristiankan" orang2 Melayu dengan memisahkan agama dengan budaya Melayu telah hampir tercapai.

posted from Bloggeroid

6 comments:

  1. Istilah baru. "melayu yang bukan melayu". Bila dah jadi bukan melayu, siapa mereka ? Mahfum nya," I tinggal di boston...."

    ReplyDelete
  2. Cara s balok mi tulis tu...macam dia ni dlm keliru yg amat...tolong arr dia....jgn masok lobok....mmmm

    ReplyDelete
  3. Dia ni bukan aje buta sejarah tp BUTA HATI dan hijabnya telah dibutakan

    ReplyDelete
  4. Pasti aku malu ada abg mcm madzir Ibrahim...

    ReplyDelete
  5. harap tuan pun pandai membaca dan menulis tulisa jawi

    ReplyDelete
  6. Budak macam ni yg mengeja jawi ba wau ta ha,, bunyi nya buah getah.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3