bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

13 Sept 2013

Halang Angkat Sumpah Kerajaan Baru Perak - Dipenjara 2 Tahun.

Saja cari pasal.....

Ironinya kerjaan yang mereka (ahli2 Pas) ini cuba pertahankan adalah kerajaan boneka DAP.

Takbir.....

Sumber klik Perhimpunan haram di Perak... 13 penyokong PAS dipenjara dua tahun | Muka Hadapan

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 comments:

  1. Yang tukang pegang bendera sambil berbaring tengah jalan tu sape? Kene penjara gak ke atau hanya balaci2 yang BODOH je kene penjara?

    ReplyDelete
  2. Perlu di perbetulkan TAJUK:
    BUKAN KERAJAAN BARU tetapi PENTADBIRAN KERAJAAN PERAK YANG BARU.

    KERAJAAN TETAP KERAJAAN KESULTANAN PERAK TAK BERUBAH LANSUNG. YANG BERUBAH IALAH KUMPULAN PENTADBIRAN YANG CENDERUNG KE PAKATAN RAKYAT KEPADA YANG CENDRUNG KE BARISAN NASIONAL.

    Kita selalu silap kata melalui pilihanraya kita memilih kerajaan. Ini amat bersalahan sekali kerana di MALAYSIA kita memilih Wakil kita samada MP/ADUN yang mana seterusnya mereka memilih sesama mereka untuk menjadi KETUA PENTADBIR ( Perdana Menteri/Menteri Besar) dan PM dan MB ni pula memilih kumpulan pentadbir mereka. Secara teorinya Najib sebagai MP PEKAN boleh memilih dan mencalonkan LIM Kit Siang MP (Gelang Patah) sebagai PErdana Menteri.

    Kesalahanan ini timbul akibat salah tafsir perkataan GOVERNMENT yang kita ambil makna sebagai KERAJAAN. Government = kata akar TADBIR = PENTADBIRAN. KERAJAAN = kata akar raja atau the state atau the crown atau the Throne.

    KAlau di MAlaysia personifikasi KERAJAAN ialah SULTAN/Agung (maksudnya kerajaan yang hidup dalam bentuk manusia). Bukan individu ye. Kerajaan PErak misalnya personifikasinya ialah Sultan Azlan yang bertakhta dalam kapasitinya sebagai Sultan Bukan Raja Azlan Shah (yakni individu).

    Sebab itu kita sebut Daulat Tuanku(daulah yang bermakna negeri/negara) . Ini bermakna Tuanku ialah NEGERI/KERAJAAN dan Negeri/kerajaaan ialah Tuanku yang bertakhkta sebagai Sultan. Daulat Tuanku bukannya unsur pemujaan yang selalu kita sangka. Ianya keterangan bahawa Tuanku dan Negeri ialah sama entiti.

    Amat malang sekali pengetahuan am rakyat Malaysia tentang sistem kerajaan dan kenegaraan amat rendah. Saya tidak hairan kerana PM Najib sendiri saya pernah dengar berkata dan menyebut perkataan "KERAJAAN BARISAN NASIONAL". Ini tidak betul sebab BARSIAN NASIONAL BUKAN RAJA. BN hanya GOVERNMENT yakni kumpulan Pentadbir

    Sekian Terimakasih.

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3