bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

13 May 2018

Negeri2 Pembangkang Bakal Dianak-Tirikan Sebagaimana Era 80/90an???


Dengan Kedah telah termasuk di bawah kerajaan PH.....Keseluruhanya ada 7 negeri berada di bawah pentadbiran mereka iaitu Johor, Melaka, N9, KL, Selangor, P. Pinang dan Kedah.

Sabah dan Perak pula diberitakan sudah berjaya menarik beberapa Adun pembangkang untuk menyertai PH bagi membentuk kerajaan, selain Johor dan Kedah terdahulu dari ini juga membuka pintu utk Adun melompat. Samada wujud unsur2 rasuah atau tidak, Kita serahkan kepada SPRM untuk menyiasat.

Cuma yg penulis nak tanyakan disini apakah pula nasib negeri2 di bawah kekuasaan pembangkang nanti akan juga dinafikan pembangunannya oleh Kerajaan  Pusat sebagaimana yg di alami oleh Kelantan sepanjang 22 tahun Tun M mengetuai BN???

Ataupun, adakah projek LPT 2 di Terengganu akan dihentikan sekali lagi sebagaimana yg berlaku selepas PRU10/1999 ?

Adakah royalti minyak Terengganu akan ditarik balik???

Yg jelas projek ECRL mungkin akan dihentikan sebagaimana yg diperkatakan oleh PH dalam kempen2 mereka.

Atau adakah mungkin pentadbiran Kerajaan Pusat yg dilihat agak mesra Kelantan di zaman Pak Lah dan DS Najib akan berakhir?

Mmmm....ada banyak kesan Pasca PRU 14 rupa2nya...

Seolah2 cerita wayang gambar yang baru sahaja bermula.

Apapun penulis berharap.....kerajaan baru yang selama ini mendakwa memperjuangkan transparency, equality, good governance dll. tidak akan mengulangi perkara2 di atas walaupun diketuai oleh seorang PM yang sama.

6 comments:

  1. Kenapa umno @ bn tewas pru..??!

    Jelas menunjukkan akan realiti yg rakyat dah muak dgn umno @ bn dlm memerintah negara selama ini..!

    Rakyat juga amat muak dan bosan dgn olahan, analisis dan kupasan isu yg dibuat oleh pemimpin dan cybertrooper umno @ bn sendiri..!

    Itu realiti yg korang kena terima dan hadam..!!

    Tp jgn risau! masih ada masa lagi utk umno @ bn berubah! Kuatkan semangat korang demi ISLAM, MELAYU dan NEGARA! tp hak kaum lain jgn disisihkan!

    Berbalik pada artikel tuan blogger ini, tidak pasti apa akan berlaku kpd kerajaan negeri2 tersebut!

    Tetapi jgn lah asyik fokus kpd isu tak dibantu oleh kerajaan pusat! Dgn kata negeri2 pembangkang bakal di anak tirikan sebagaimana era 80 / 90 an..! Itu serangan secara halus utk memerli tun mahathir..!!

    Tolong lah bro.., dah kalah! Perli lagi dgn cara sama sewaktu korang memerintah negara dulu..! Rakyat jd lebih bosan dan meluat..!!!!

    Ko tahu tak kenapa..???

    Sebab senang jer..

    Jadikan selangor dan pulau pinang sebagai contoh! Kenapa mereka boleh lakukan pd ketika itu..? Tak bising pun pasal di anak tirikan oleh kerajaan pusat..??!

    So kenapa mereka boleh lalui dan atasi dgn baik..?? Kenapa mereka boleh memperkasakan ekonomi negeri mereka dgn bagus?? Dan kenapa negeri2 lain yg dipimpin oleh umno @ bn (yg kini dah jd pembangkang) tak boleh pula..??

    Sebab itu korang kena fokus kpd isu bagaimana utk nak memperkasakan ekonomi negeri2 yg dipimpin oleh pembangkang itu sendiri dari memainkan sentimen seperti tajuk di atas..! Serius bro, klu tuan blogger asyik memainkan sentimen seperti ini, percayalah rakyat akan jd lebih meluat dan bosan..!

    Anyway, pd masa sama kerajaan negeri yg dipimpin oleh umno @ bn mmg harus juga teruskan deal dgn kerajaan pusat utk sesetengah isu yg perlukan sokongan mereka..! Itu bgantung kpd kebijaksanaan pemimpin pembangkang bagaimana nak deal dgn kerajaan pusat!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar lah rakyat bosan...tak payah tulis lagi baik..biar jer orang cina dapat kuasa ekonomi dan politik. Melayu dok kedai kopi udah ler...nnt kerajaan baru bagi duit minom yea..

      Delete
    2. Nak banding peelis ngan selangor susah la bang oi..selangor dulu walau dibawah pembangkang xjd masalah sbb negeri dia tersedia maju dr dulu..perlis apa ada, brp sgt hasil dengan jualan harumanis dia..kilang2 mana ada..sama juga dengan penang..

      Delete
    3. Kerajaan bawah DS Najib, jangan kata Penang dengan Selangor....Kelantan pun dia majukan. Penang dan Selangor antara sumber ekonomi terbesar negara kerajaan ketika itu X boleh pinggirkan kalau X kesannya besar terhadap ekonomi negara.

      Kawan cuma berharap kerajaan PH yang mendakwa mereka mengamalkan "good governance", "fairness", transparent supaya berpegang kepada flasafah mereka. Flasafah kenapa perlunya Federal kerana negeri2 tersebut bukan nya bersendirian.

      Delete
  2. Tak dak bantuan? Baguih boleh lah relax tak payah susah2 buat kerja, bagi alasan no money bantuan kan, kik3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah buat apa2...relax jer..biar kalah semua sekali lagi baguih..

      Delete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3