bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

11 May 2015

Isu Tun Razak Exchange/Tabung Haji - Checkmate Buat Najib???



Semalam PM DS Najib mahukan agar spekulasi berkaitan pembelian tanah 1MDB oleh Lembaga Tabung Haji (TH) dapat dihentikan.

Cadangan penulis untuk menghentikannya kerajaan dan pihak TH perlulah membuktikan bahawa transaksi tersebut tidak akan merugikan pihak TH.

Secara logiknya harga pembelian tanah oleh TH tersebut memang dirasakan agak keterlaluan.

1.5 ekar = 65,340 kaki persegi.

RM 188.5 juta / 65, 340 kaki persegi = RM 2, 884.90 kaki persegi.

Walau bagaimanapun sekiranya pembelian tanah di Tun Razak Exchange yang seluas 1.5 ekar pada harga sekitar RM 188.5 juta dibuat perbandingan dengan penjualan tanah seluas 1.15 hektar yang dijual oleh UDA pada harga RM 215.5 juta dalam tahun 2011 (RM 215.15 juta/123,800 kaki persegi @ 1.15 hektar = RM 1, 737/kaki persegi) ianya bukan sesuatu diluar jangka apa lagi jika perbezaan kenaikan harga hartanah tahun 2011 dan 2015 diambil-kira. Jumlahnya mungkin merupakan harga pasaran semasa. Pastinya harganya akan terus meningkat memandangkan Tun Razak Exchange bakal menjadi destinasi pelaboran yang pesat. Sumber klik sini.

Jestru mengapakah ada pihak yang menunding-jari kononnya TH sedang diperalat oleh kerajaan khususnya DSN untuk "bail out" 1MDV ???

Adakah tuduhan ini sememangnya berniat jahat???

Jika tanah yang dibeli oleh TH masih lagi diperingkat perbincangan untuk dijual, tidakkah isu yang sedang hangat diperkatakan ini boleh mengakibatkan pembeli2 berpotensi akan berfikir dua-kali ..... Bila ini berlaku, yang ruginya pastilah TH dan para pencarum.

Adakah pendedahan ini sebenarnya untuk mensabotaj kedudukan DS Najib sebagai PM???

Ataupun adakah iannya hasil kerja suatu gerakan yang mahu mensabotaj institusi kewangan/pelaburan yang diterajui atau dikuasai oleh Melayu/Bumiputera sebagaimana yang mereka telah lakukan kepada Felda, KWSP, syarikat2 milik Yayasan Abukhary dll. ???

Sebelum anda mahu turut melatah baik fikirkan fakta2 yang dikemukakan oleh penulis di atas....

Usul ini juga tidak terkecuali buat mantan PM, Tun Dr. Mahathir bin Muhammad, beliau nampanya semakin ..."lost his touch".

Senario di Malaysia yang sentiasa bermusim tetapi berpolitik sepanjang tahun.... Jika di musim Akademi Fantasia semua orang memberi komentar ibarat komposer profesional dan guru vokal...


Kini tiba2 semua orang waima Mufti pun bercakap laksana Jurunilai Bertauliah/Certified Valuer???

7 comments:

  1. SURUH ORANG MELAYU "SIMPAN DUIT" BAWAH TIKAR/BANTAL....ATAU DALAM TEMPAYAN. SILAP-SILAP HARI BULAN, DUIT DIGIGIT TIKUS...BARULAH ORANG MELAYU AKAN SEDAR. ZAMAN TERLALU RAMAI JURUCAKAP YANG TIDAK FAHAM APA YANG MEREKA CAKAP. MASA TH BINA TH SELBOURN/MAJU JUNCTION DAN BINA BANGUNAN DIJLN TUN RAZAK TAK ADA SIAPA PUN BERSUARA. KAUM LAIN BELI HARTANAH DIKUALA LUMPUR TAK ADA SIAPA BERSUARA, TERMASUK TUN/MUFTI PERLIS/RAFIZI dan sengangkatan...Mengapa sekarang?

    ReplyDelete
  2. Dah Pengurusi Majlis Fatwa pun cakap bunyi macam CEO TH. Mungkin Mufti tu, sebagai AJK majlis, hanya mengikut stail bos la tu kut. Haha.

    Berani kerana benar. TH ada golden opportunity nak pertahankan rasional ia membeli tanah tersebut. Tapi TH kecut teloo. PM "nasihat" suruh jual, ia jual. Apa adahal? Jannji 1MDB dapat RM188 juta yang ia perlukan untuk belanja makan minum bulan Mei. Katanyalah, kannnn. Haha.

    ReplyDelete
  3. eleh...apsal gomen jual murah kat 1MDB dan 1MDB plak boleh jual mahal kat Tabung Haji?
    kalau Tabung Haji direct beli terus dari gomen,boleh dapat harga yang dia jual kat 1MDB tak?

    takyah pusing keliling dunia putar alam persoalan ni

    ReplyDelete
  4. Beli tanah tanpa kelulusan merancang dan telah dipecah lot harga memang lain bro!!!

    Pergi lah buat development sekali...plan merancang, pecah lot, plan utilities, infra dll.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia org ingat mcm tanah kat kamoung agaknya....semua nak tunjuk pandai tu yh susah bila dia org dah tahu macm mana nak pecah lot berapa byk duit habis baru dia terganga

      Delete
  5. umno paria diarah jaga LTH. umno bangsat. duit Tabung Haji pun dicuri. Laknat umno dan penyokong.

    umno bangsat dulu kini dan selamanya bangsat. Umno pengkianat ISLAM dan Malaysia. Duit Tabung Haji pun dicuri umno.

    Umno celak

    ReplyDelete
  6. Ada kebenaran

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3