bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

14 Jan 2014

Antara Kenaikkan Harga Barangan dan Usaha Menghapuskan Pusat Giat Mara di Selangor???







Dalam dunia ni kenaikkan harga barang adalah satu perkara yang berada diluar bidang kuasa kita....

Perlu diingat kadar inflasi selalunya berkadar-terus dengan kenaikan pendapatan pekerja di sesebuah negara...

Kalau di zaman pasca perang dunia kedua gaji seorang guru sekitar 40-75 ringgit, sekitar 90an pula gaji guru kelulusan maktab perguruan sekitar RM 1000 dan kini gaji permulaan guru siswazah termasuk elaun menjangkau sehingga RM 2500 dan gaji guru2 kanan pula boleh menjangkau sehingga lebih RM 10 ribu untuk yang berkelulusan Phd. Jadi apalah yang hendak dirungutkan sangat jika harga barangan juga turut meningkat.

Berbanding zaman pasca perang dahulu yang rata2 guru2 cuma mampu berbasikal dan bermotosikal kini semakin ramai guru yang mampu memandu kereta import.

Dalam kita asyik membebel melebel kerajaan BN sebagai zalim berikutan kenaikan harga barangan, kita terlupa akan adanya agenda lain yang lebih penting iaitu agenda agama, bangsa dan negara.

Bagaimana pula agenda "orang lain" yang mahu menutup pusat2 giat Mara tempat anak2 Melayu/Bumiputera yang tercicir mahu menimba kemahiran dan ilmu untuk bersaing dalam membina kihudapan mereka.

Satu lagi Pusat Giat Mara yg diarah TUTUP dgn kadar segera oleh EXCO Selangor atas alasan tanah milik kerajaan negeri. 

Gambar lawatan EXCO Yon Hian Wah dan wakil dari The KL and Chinese Assembly Hall bersama kontraktor yg dijangka akan mengambil alih tanah tersebut di Pusat Giat Mara Selayang... 

Sebelum ini Pusat Giat Mara di Sabak Bernam sudah tutup atas arahan yg sama..... Katanya di Kapar juga sedang menunggu hari.... Nampaknya semua Pusat Giat Mara yg dibina diatas tanah yang berstatus, tanah milik kerajaan negeri bakal "dirampas" satu persatu..

Semoga sambutan Maulidur Rasul s.a.w. dapat membuka mata kita supaya dapat melihat dunia dengan lebih teliti dan peka.

Sumber  whatapps group.

posted from Bloggeroid

4 comments:

  1. Bukan kena penubuhan RIDA/MARA adalah dlm ketegori hak orang Melayu dlm konteks memajukan bangsa Melayu dan ini diperakukan oleh perlembagaan. Kalau mcm tu boleh la kerajaan robohkan pembinaan rumah ibadat bukan Islam dan sekolah vernakular yg. boleh diamalkan tetapi tidak sampai membina atas tanah kerajaan..mengikut perutukan perlembagaan yg telah termaktub..?

    ReplyDelete
  2. Apa kata Menteri Pelacnogan bila sebuah sekolah persendirian cina yang menetang pengambilan tanah bagi tujuan pembangunan atas lasan mereka bahawa mereka telah gunakan sejak dahulu lagi , "kita boleh berbincang" sebaliknya bagi DAP ' moto mereka ' ambil ebanyak mungkin tanah milik kerajaan atau orang melayu bagi tujuan pembangunan. Jadi peluang dan ruang untuk kerajaan pimpinan UMNO telah terbuka , boleh ambil mana-mana tanah cina yang ada bagi tjuan pembangunan. Soalnya bernai kan Melayu yang Memipin Kerajaan Melayu atas nama BN

    ReplyDelete
  3. ketua melayu yang busuk hati kepada melayu akhirnya menjadi pengkhianat melayu dan menjadi kuli batak cina. bukankah peranan khalid ibrahim tidak lebih tidak kurang sebagai sikitol? semoga ada balasannya dikemudian hari.

    ReplyDelete
  4. tan cim yim..memang manusia yg tak puas ati dengan melayu..ada blog dia..
    http://tanchinyim.blogspot.jp/2008/05/current-development-in-malaysia-and-our.html

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3