bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

24 Nov 2014

Kawal Harga Ron 95 - Pemimpin dan Machai Pakatan Beli Sendiri Crude Oil WTI dan Brent???

Menurut beberapa pemimpin PR yang kononnya bijaksana... sekarang ni rakyaat Malaysia yang memberikan subsidi kepada kerajaan dengan penurunan minyak mentah di pasatran dunia.

Kata mereka,

Petrol satu barrel (159 liter) = USD 80 x 3.3 = RM 264/159 = RM 1.66 seliter.

So...dengan harga di pam sekarang adalah RM 2.30, jestru kononnya rakyaat Malaysia sebenarnya sedang membayar subsidi kepada kerajaan Malaysia RM 2.30 - 1.66 = RM 0.64 seliter.





Harga minyak mentah hari ini, rujuk sumber klik sini.

Kalau nak memfitnah tu pun patut2 lah ya....


Kena ingat "Akta Hasutan" belum dimansuhkan lagi...Jestru..hati2 lah jangan sampai didakwa cuba menimbulkan huru-hara dengan menghasut!!!

Perbezaan antara Crude Oil (minyak mentah) dengan petrol Ron 97 pun X tahu......

Yang anehnya kengkawan penulis....para professional yang dah hampir 25 tahun pengalaman bekerja pun boleh kena tipu dan beriya2 mempertahankan hujah pemimpin2 pujaan mereka.... 

Kekadang penulis bertanya kepada diri sendiri....Mengapalah ramai bijak pandai yang X cerdik...Adakah ini bahana menyokong membabi buta???

Mengapakah mereka X mahu mengambil-kira kos minyak mentah untuk diproses (suling) kepada petrol Ron 97, Ron 95, Ron 93, korosin, diesel dll?

Bagaimana pula dengan kos penyelidikan, pemborongan, penghantaran, peruncitan dll ??? Dah tu pulak dengan kelikatan tinggi semasa masih bergelar crude oil, berapa peratus daripada setiap barrel yang dapat ditukarkan kepada minyak petrol?

Kalau dah pandai sangat... adalah lebih baik buat pemimpin2 dan penyokong2 totok PR boleh beli sendiri minyak mentah/crude oil dan guna sendiri.....Ye lah... lebih murah begitu bukan???


2 comments:

  1. Suruh lembu2 ni gali pakai cangkul dn lepas tu ambil getah paip..sedut pakai mulut masuk terus dalam tangki kereta masing masing.

    ReplyDelete
  2. Harga seliter air paip = X sen/liter. Kenapa harga sebotol air minumam (kununnya mineral) = ~ RM 1.50/botol. Semua ada kos la bahalul bodo macai pembangkang & Mahfuz bodoh bingai

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3