bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

21 Apr 2013

Pas Hanya Berlindung Disebalik Hudud?



Hukum hudud untuk kes zina sememangnya memerlukan 4 saksi selain ...Perlu memenuhi syarat2 sebagaimana berikut;

(1) Tiap-tiap orang saksi hendaklah terdiri daripada lelaki Islam, akil baligh, adl.. 

(2) Seseorang itu adalah dianggap adil jika dia menunaikan apa-apa yang disuruh oleh Islam dan menjauhi daripada dosa-dosa besar serta tidak mengekalkan dosa-dosa kecil dan juga mempunyai isti'mal al-muru'ah, (perasaan dan pendirian menghormati diri). 

(3) Seseorang itu adalah dianggap adil, sehingga sebaliknya dibuktikan. 

Dalam Islam selain hudud, hukuman berdasarkan Takzlr boleh dikenakan sekiranya saksi2 tidak mencukupi untuk menjalankan hudud, tetapi di Malaysia peluang ini telah digunakan sepenuhnya untuk melepaskan diri mereka yang terlibat.

Rujukkan klik sini.



3 comments:

  1. Apabila su pas (mustafa ali) tidak disenaraikan untuk bertanding mana-mana dun/perlimen. maka dengan ini sy mengeshkan manusia didalam video prono tersebut adalah su pas. ia tidak mengaku kerana takut pas akan kalah dalam pru 13. maka sebenarnya hj.hadi /nik aziz dan semua ahli pas lebih takut kalah pru 13 daripada takut pada akhzab Allah diakbirat.

    ReplyDelete
  2. pok nik ckp allah da ampunkan dosa cikgu pa

    ReplyDelete
  3. apa...kita yang tengok video ni tak boleh jadi saksi ker?????? buka satu, ribu yg tengok video tu....patutnya semua boleh jadi saksi...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3