bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

9 Jun 2011

Gempar!!! Artis Landskap Dibayar RM 6 Juta Untuk Mereka-bentuk Rumah Khir Toyo???



Klik sini.

Pada kebiasaannya, mereka-bentuk rumah sepatutnya diberikan kepada arkitek dan bukannya artis landskap. Ini suatu fakta! Adakah saksi tersebut menipu???

Kos firma arkitek pula adalah di antara 2-3% untuk kontrak kerajaan dan 5-7% pula untuk rekabentuk lebih mewah dan eklusif....

Untuk mereka-bentuk struktur pula, biasanya syarikat jutera perunding kejuruteraan civil akan mengenakan bayaran sekitar 3-4%, firma QS 1% dan M & E pula 1% lagi terhadap kerja-kerja mereka.

Maksudnya, untuk mendapatkan bayaran setinggi RM 6 Juta bagi mereka-bentuk rumah bunglo Khir Toyo, kos pembinaan bunglo tersebut mestilah sekurang-kurangnya bernilai sekitar RM 50Juta. Di mana kos perkhidmatan keseluruhan firma arkitek dan perunding-perunding adalah sekitar 12% daripada kos pembinaan.

Bagaimana pula artis landskap tersebut boleh dibayar sehingga RM 6 Juta untuk perkhidmatannya??? Adakah kos pembinaan bunglo Khir Toyo sememangnya semahal itu ataupun ini suatu lagi permainan fitnah PKR???

Tahukah anda, dengan nilai RM 50 Juta tersebut kita boleh membina sebuah hotel 3 bintang dengan kapasiti 600 buah bilik Lengkap dengan dewan tarian untuk 500 tetamu? Dengan kos sekitar 83,000 sebilik?

Nak menipupun agak-agak lah... Kalau kena tangkap kerana menghina mahkamah ataupun memberikan kenyataan palsukan ke sendiri yang susah???



3 comments:

  1. Eh jap aku konpius ni. Org pkr ke yang jadi landskap artis yang dapat rm6 juta tu? Tu bukan saksi pendakwa yang jadi saksi utk Peguam Negara ke?

    ReplyDelete
  2. Tulis tak pakai otak...Arkitek lain,Lanscape artis/designer lain /interior designer lain.Yang paling mahal ialah interior designer dan landscape designer,sebab lagi kecik/lagi unik barang lagi mahal harga.Contoh rumah diaorang ni satu set kerusi harganya $70,000/ saja,itu pun yg lower end.Ini tak masuk lagi set bilek tidur dsb.Bagi laman pula ,dalam mahkamah di nyatakan perhiasan dari Bali,cuba bayangkan berapa harganya..Yg di bagitau bukan rekabentuk rumah tapi landscape nya.U ni paham tak apa yg di perkatakan dalam mahkamah tempoh hari.Kalau tak paham cari paper ari tu dan eja betul betul apa yg di perkatakan.

    ReplyDelete
  3. semuanya bodoh.... org xpanggil artis landskap la... ingat pelukis ke hape nk artis2 ni... Arkitek Landskap baru betul, landscape architect ni adalah golongan profesional... blogger ni mmg xde ilmu...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3