bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Tinggalkan sedikit - Kata orang tua² dalam setandan kelapa bukan semua boleh jadi santan. Ada sebiji dua yang dipanggil nyior komeng. Biasa kita tengok ada motivator atau ustaz...

17 May 2016

PRK JB 1988 - UMNO Tewas Dengan Majoriti 12, 613 pun Tun M Tetap X Lepas Jawatan???

Pada tahun 1988, selepas Umno diharamkan Datuk Shahrir Samad bertindak meletak jawatan sebagai tanda protes dan bertanding menggunakan tiket BEBAS lawan UMNO. Seluruh negara terperanjat kerana Datuk Shahrir menang dengan majoriti besar 12,613 undi mengalahkan calon UMNO.  

Secara simboliknya Tun M sepatutnya meletak jawatan sebagai PM sebab apa yang dilakukkan beliau untuk kekal berkuasa sehingga sanggup menyebabkan UMNO terpecah dua dan dan akhirnya diharamkan adalah satu dosa yang X dapat dimaafkan.

Malah, ada yang percaya tindakan mengharamkan UMNO sebanrnya adalah tindakan derdesak beliau demi untuk mempertahankan kuasa. Apabila UMNO haram dan Tun M boleh menubuhkan UMNO (Baru), secara otomatik semua musuh2nya tidak akan dibenarkan menyertai parti UMNO (Baru).

Memang licik bukan???

Itu lah Tun M, cara beliau berpolitik di zamannya memang superb.....dan telah memakan banyak korban politik......Dan ramai yang masih lagi hidup dan boleh dijadikan rujukan.

Sumber klik sini.

6 comments:

  1. TUN Dr. M punya tindakan politik ialah potong dan buang apa2 atau siapa2 yang nampak bermasalah dan mengancam kedudukan beliau dalam parti. Macam tindakan seorang Dr. bedah dan buang mana2 bahagian yang dah bermasalah atau dah mula nampak macam akan menjadi masalah di kemudian hari.

    ReplyDelete
  2. saudara..
    kenapa saudara cuba spin isu dari isu sebenar..isu sebenar isu salah guna kuasa dengan mendapat derma ke akaun sendiri..duit pinjam dari kwap masuk akuan SRC dan masuk akaun najib..tu isu dia termasuk kes 1MDB yang terlalu banyak hutang...saya org UMNO dari dulu lagi..dah berapa PRU saya undi umno..saya nak pemimpin yang bersih..pemimpin yang bekerja keras untuk rakyat..bukan bekerja keras untuk diri sendiri, bukan pemimpin yang menggunakan duit untuk menyuruh org menyokong beliau..tah2 saudara pun dapat dedak pe..ingat saudara, dunia ni sementara saja..katakan benar walau pun pahit...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita sibuk dgn perkara yg di spin sana sini berpandukan kitab WSJ dan SR kroni peliwat tua.
      Tapi skandal2 kewangan yg melibatkan berbillion2 wang rakyat hangus percuma menyamai rm300billion nilai skrg oleh mamak Kerala kita boleh tutup mata.Belum lagi perjanjian2 bodo dan bangang yg konon pgswastaan tapi hakikatnya membebankan rakyat tapi menguntungkan para kroni kita boleh tutup mata dan pekakkan telinga.
      Kenapa puak bangsat pakatun tak gunakan saluran pemilihan parti klu berniat nak menjatuhkan najib!?????Kenapa takut!???Kenapa muhdin yasin sengaja minta pemilihan ditangguhkan!???Apa agenda mrk?????
      Adakah takut kedudukan mrk tergugat setelah sistem kouta era mamak Kerala dimansuhkan hingga memudahkan sesiapa yg berkaliber boleh mencabar sesapa saja.Sistem kouta yg menyekat calon mencabar president telah dimansuh dan jika suku sakat pakatun rasa mrk suci dan maksum...cabarlah sesiapa saja jika rasa cukup layak.
      Kepada puak pakatun...jika rasa cukup hebat..buatlah parti baru atau join mana2 parti pakatan.Di situ kita lihat hebat ker tidak 'bertumbuk'.
      Benar mgkin doa seorg ulama pas..mamak Kerala diberi umur pjg agar melihat kejatuhan dihasilkannya sendiri.

      Delete
  3. Toksah ckp bnyk..tunggu prk sg besar ni..aku rasa be end akn kalah besar..tungguuuuu

    ReplyDelete
  4. Tan Sri Shahrir lawan UMNO guna tiket bebas pada PRU 1990?mana ada dia lawan ketika itu..boleh rujuk balik di http://semak.spr.gov.my/spr/laporan/5_KedudukanAkhir.php

    ReplyDelete
  5. Woi tak main lah PRK ni...buang masa duit..bagus lg kutip tandatangan ..hua hua hua

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3