bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

  • Tinggalkan sedikit - Kata orang tua² dalam setandan kelapa bukan semua boleh jadi santan. Ada sebiji dua yang dipanggil nyior komeng. Biasa kita tengok ada motivator atau ustaz...

18 Jun 2016

Era Najib Lebih Utamakan Kroni Berbanding Zaman Tun M???



Sebagai rakyaat kita juga kena faham....X semua isu yang dibangkitkan oleh pembangkag tu betul2 isu...

Kekadang saja digembar-gembur dan dioleh mengikut kepentingan mereka...

Macam orang suratkhabar juga.... Walaupun terikat kepada etika kewartawanan....Sebab nak jual suratkhabar....Ada juga dia org  kasi gempak dekat tajuk berita.....atau di olah sepaya cerita tu boleh dijual....

kalau X akhbar X laku......Syarikat pun boleh bungkus....Macam tu juga dengan pembangkang....Kalau semua yang dibuat oleh kerajaan yang memerintah tu betul......pasal apa pengundi2 nak pilih mereka pulak???

Ya tak??? Su buat lah apa yang patut supaya mereka kelihatan lebih "bagus" daripada parti yang memerintah....

Dalam isu di atas, perlu faham kenapa ianya berlaku...

Telah 4 kali DS Najib menangguhkan kenaikan kadar toll disebabkan iklim ekonomi yang X bagus....

Setiap kali tangguh kerajaan kena bayar ganti-rugi....

Kemudian lebuhraya PLUS dari  KL - Seremban baru sahaja siap di upgrade ke 4 lorong X 2 dari tiga lorong sebelum ini dan ke Utara pulak dah banyak bahagian yg upgrade ke 3 lorong X 2 dari dua lorong sebelum ini..

Pemilik PLUS pun dah tukar UEM 51% dan KWSP 49% . UEM 100% own by Khazanah. Khazanah pulak own 100% by MOF. Secara teorinya keuntungan PLUS are actually return back to public.

Itu X termasuk UEM dan big companies yang lain dapat kerja...akan generate economy negara... engineers dapat bekerja, pembekal, pemborong, sub-cont, pekerja sokongan dan lain2 jawatan.....Orang dapat berniaga...dll.

Maksudnya dasar DS Najib lebih mengutamakan negara dan rakyaat, tetapi zaman Tun M lebih mengutamakan kroni dan syarikat2 besar.

Kalau zaman Tun M semua jadi privatise, jadi milik kroni. Even 1MDB pun idea asalnya bagus....acquire semula bebrapa IPP jadi milik negara. Tetapi apabila dah kena sabotaj....nak terbit IPO pun X dapat.....Nak jual tanah/JV projek pun harga merundun sebab sabotaj....Ini lah jadinya...

Jestru secara makronya X boleh nak salahkan DS Najib secara membuta-tuli tanpa mengkaji apa yang sebenarnya berlaku.


No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3