bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

23 Mar 2018

Berita Baik Untuk Tok Mon - Lebih Ramai Calon Wakil Rakyaat Berumur Lebih 90 Tahun Diperlukan???



Dengan penerimaan baik majoriti panel dan moderator Nazri Kahar dalam program "Wacana Sinar Kali 53: Apakah Tun Mahathir Terlalu Tua Untuk Jadi PM" agar Tun M diberi peluang sebagai calon PM sekiranya Pakatan Harapan memenangi  PRU 14 nanti mungkin sudah sampai masanya agar calon2 berumur lebih 90 tahun sebagaimana Tok Mon perlu ditambah. Setidak2nya supaya Tun M nanti X terasa tua sangat apabila beliau menjadi PM sekiranya berjaya nanti.




Sumber klik sini.

Moderator Nazri Kahar dilihat seolah2 cuba mempengaruhi para panelis untuk bersetuju dengan tajuk wacana iaitu Tun M tidak terlalu tua untuk menjadi PM buat kali kedua.

Dr. Kamarul Zaman Yusoff  di lihat agak kritis terhadap tajuk wacana sementara  Prof Datuk Dr Mat Saat Baki di lihat agak adil di dalam memberikan komenternya sementara pakar fitness, Kevin Zahari dilihat mempunyai pemikiran hampir sama dengan Moderator Nazri Kahar yang menyokong tajuk wacana.

Moderator Nazri Kahar kerap menolak hujah2 Dr. Kamarul Zaman Yusoff sebagai tidak bersesuaian dengan tajuk wacana apabila beliau membangkitkan betapa Tun M sewajarnya tidak dicalonkan oleh Pakatan Harapan yang didominasi oleh DAP yang dulunya begitu menolak kepimpinan Tun M sepanjang beliau menjadi PM untuk tempoh lebih dari 22 tahun pemerintahannya. Dr. Kamarul juga menambah, cara kuku besi dan pemerintahan secara tertutup di zaman Tun M  dahulu pastinya sudah tidak lagi sesuai dengan keadaan negara yang begitu terbuka ketika ini.

Apabila Tun M diberikan peluang berucap beliau melebel Najib sebagai PM diktaktor dan mengamalkan rasuah seorang PM yang x boleh ditegur dan ditakuti oleh rakyaat. Ianya sesuatu yang agak ironi, kerana apa yang Tun M komen sebenarnya adalah apa yang berlaku di zamannya di mana apabila rakyaat melakukan tunjuk perasaan mereka akan dibelasah sehingga mereka takut untuk melahirkan pendapat. Mungkin kerana mereka terlampau taksup terhadap Tun M, maka statement beliau yang bercanggah ini pun nampaknya diterima oleh kebanyakkan yang hadir. 

Tun M juga mengatakan incomtax di zaman Najib sangat menekan rakyaat sehingga sesetengah individu perlu membayar cukai tertangguh sehingga berpuluh juta ringgit, tiada biasiswa untuk golongan muda dll. Ianya juga sesuatu yang agak ironi kerana IPTA di zaman Tun M hanya sekitar belasan buah serta IPTS tidak dibenarkan beroperasi secara meluas seperti sekarang. Dalam keadaan sekarang din mana IPTA di negara ini sahaja sudah melebihi 22 buah, ditambah pula dengan universiti2 milik kerajaan negeri, politeknik2, cawangan UITM 3-4 cawangan di setiap negeri dan universiti2 swasta sehinga beberapa ratus buah, mana mungkin kerajaan akan mampu untuk memberi biasiswa kepada semua penuntut2 di IPTA dan IPTS. Malah PTPTN secara sejarahnya telah ditubuhkan pada tahun 1997 iaitu sejak di zaman Tun M dan ini membuktikan di zaman Tun sekitar hujung 90an di nama jumlah IPTA hanyalah sekitar 12 buah pun bukan semua pelajar universiti yang mendapat biasiswa. tetapi nampaknya sekali lagi apabila kita telah terlampau taksub kepada seseorang ataupun kerana kita telah tiada pilihan lain, kita tidak dapat melihat sesuatu fakta dengan jelas.

Bagi penulis senang aje jika nak sangat Tun M jadi calon PM Pakatan Rakyaat, biarkan sahaja.....Biar lah rakyaat yang menentukan.

1 comment:

  1. Biarlah madey nak jadi PM, baru padan muka Anwar kena main terlepas nak jadi PM kan, kik3

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3