bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

22 Jun 2009

Jalan Perdamaian Penuh Berliku - Lapangkan lah Dada Niatkan Semata2 Kerana Allah s.w.t




Dipetik Dari Minda Taddid - Blog Dr. MAZA (Bekas Mufti Perlis)



Disiarkan pada Jun 21, 2009






Saya dapat membayangkan betapa terguris perasaan beberapa tokoh politik yang dikecam oleh rakan sendiri disebabkan kerana hasrat ingin mencari perdamaian dalam kalangan kaum muslimin. Keadaan begini menjadikan kita lebih faham mengapa Allah menyebut: (maksudnya)


“Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amalan soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku ialah dalam kalangan muslimin!”. Dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. Tolaklah (kejahatan) dengan cara yang lebih baik; maka (engkau akan dapati) orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib. Dan sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang sabar, dan tidak juga dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang yang mempunyai bahagian yang besar (dari kebahagiaan dunia dan akhirat)”. (Surah Fussilat ayat 33-35).


Allah mengajar dalam ayat di atas agar kita menyeru kepada Allah, iaitu ajaranNya bukan kepada kepentingan diri, parti atau apa sahaja, serta menyatakan kita dalam kalangan kaum muslimin. Maka muslim atau Islam itulah identiti kita merentasi segala identiti dan ideologi perkauman, politik dan fanatik kelompok dan puak.

Kemudian Allah mengajar agar dalam dakwah kita berusaha menolak kejahatan dengan kebaikan. Tidak perlu menyimpan dendam dan amarah yang tidak sudah. Dengan tidak menggadaikan prinsip dan berhati-hati, dalam masa yang sama al-Quran memberitahu kita tindakan menunjukkan kebaikan dalam menghadapi kejahatan boleh menatijahkan musuh menjadi rakan setia.

Namun Allah juga memberitahu untuk melaksanakan hal ini amatlah berat dan tidak akan sanggup dipikul melainkan mereka yang sabar dan mendapat kurniaan besar daripada Allah.


Saya tahu ramai orang politik baca ayat ini. Mereka juga tahu Allah menyebut dalam firmanNya yang lain (maksudnya);

“Dan jika dua puak daripada orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah antara keduanya; jika salah satunya berlaku melampau terhadap yang lain, maka perangilah puak yang melampau itu sehingga mereka kembali mematuhi perintah Allah; jika mereka kembali patuh, maka damaikanlah antara keduanya dengan adil, serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. Sebenarnya orang-orang yang beriman itu bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat” (Surah al-Hujurat: ayat 9-10).


Juga sabda Nabi s.a.w:


“Mahukah kamu aku khabarkan amalan yang lebih tinggi darjatnya daripada puasa dan solat ? Jawab para sahabah: Bahkan. Sabda baginda: “Mendamaikan hubungan, kerana rosaknya hubungan itu adalah pencukur (mencukur agama)” (.Riwayat Abu Daud, dinilai sahih oleh al-Albani).


Amat dukacita jika ada dalam kalangan orang Islam melenting dengan idea perdamaian antara kelompok-kelompok Islam yang berbalahan. Mungkin kerana dia kurang jelas maksudnya, atau beberapa andaian politik yang menakutkan.

Apapun, perdamaian bukan semestinya menghapuskan identiti, tetapi untuk kembali memahami antara satu sama lain atas asas ukhuwwah islamiyyah. Bak firman Allah: (maksudnya)


“Tiada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau menyuruh berbuat kebaikan, atau menyuruh perdamaian antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar” (Surah al-Nisa’: ayat 114).


Jika kita tidak melenting dengan cadangan agar penjenayah Chin Peng dimaafkan dan dibawa pulang, mengapa pula begitu marah untuk sesama muslim cuba duduk semeja, maaf memaafi dan berunding untuk kebaikan umat dan rakyat.
Semasa saya masih menjawat jawatan Mufti Perlis, saya telah pun menulis rencana dalam Mingguan ini bertajuk “Apa Salahnya Mereka Duduk Semeja?”. Pihak TV9 juga ketika itu turut menjemput saya untuk mendiskusikan tajuk tersebut dalam siarannya.

Hari ini, hasrat itu dinyatakan sendiri oleh orang politik. Saya mulanya amat bersyukur. Namun nampaknya ia tidak semudah itu. Rintangan dan halangan amat besar dan sukar. Dendam, prejudis, hasutan dan sejarah silam membaluti isu ini.

Nampaknya lebih mudah untuk kelompok-kelompok politik muslim ini duduk dengan ‘orang lain’ dibandingkan saudara muslim mereka sendiri. Jika ada pun rekod buruk perdamaian yang pernah berlaku antara PAS dan UMNO, itu telah pun berlalu. Mereka yang terlibat dalam sejarah lepas sudah pun tiada dalam layar politik hari ini.

Kita bukan Kristian yang mempercayai dosa warisan Adam ditanggung oleh anak cucunya dan tidak akan terampun melainkan Jesus disalibkan. Sebaliknya kita ini percaya dengan apa yang Allah sebutkan tentang ciri-ciri ahli syurga, antaranya: (maksudnya)

“..dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang, dan (ingatlah), Allah mengasihi mereka yang berbuat perkara-perkara yang baik” (Surah Ali ‘Imran ayat 134).




Komen Penulis;

Adakah pemimpin2 & ahli2 Pas yang pro TGNA lebih rela membiarkan perpecahan Melayu/Islam di negara kita ini berpanjangan?
Mudah2an hati mereka terbuka untuk berdamai dan bersatu...Buangkan lah yang keruh dan ambillah yang jernih...
Kita tunjukkan kepada dunia bahawa bangsa Melayu adalah suatu bangsa yang boleh bersatu!!!!.
Kita ini ibarat "biduk lalu, kiambang bertaut".
Ditambah pula dengan keimanan di dada perkara tersebut X mustahil...Cuma sekarang semua pemimpin perlu berlapang dada...Perpaduan ini adalah baik untuk semua dan juga negara. Jestru itu jika selepas ini ada di antara tok2 menteri yang sediada, terpaksa digugurkan demi memberikan laluan kepada kepada pemimpin2 dari parti Pas, terimalah dengan hati terbuka.
Contohilah persaudaraan yang dijalin sebegitu rupa oleh orang2 Ansar dan Muhajirin. Bukan sahaja harta yang sanggup mereka kongsikan bersama, tetapi bagi yang ada 2-3 isteri, mereka sanggup menceraikan satu dan dikahwinkan dengan saudara Muhajirin mereka.Begitulah indahnya persaudaraan sesama Islam. Itulah sunnah Rasullullah s.a.w yang diajarkan kepada kita.
Seperti yang kita ikrarkan kepada Allah di dalam setiap solat kita (di dalam doa Iftitah) yang bermaksut, "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup & matiku semata2 kerana Allah s.w.t. Jestru itu saya menyeru diri saya dan sekelian umat Islam agar sama2 kita ketepikan dendam kesumat, kepentingan individu dan perasaan riak/bangga diri, sebaliknya marilah kita sama2 eratkan perpaduan antara kita.
Sesungguhnya semua Umat Islam itu bersaudara!!!!
Allah Hu Akbar!!!!!!!!!Melayu/Islam Mesti Bersatu!!!!!



2 comments:

  1. Salam Sdr,
    Siapakah yag sebenarnya yg inginkan perpaduan? Siapakah yang hanya bermain kata dalam politik semata-mata? Ramai pihak yang kecewa apabila PAS terpaksa mengorbankan segalanya termasuk perpaduan bangsa hanya kerana harus akur kepada sahabat mereka yang sebenarnya musuh bangsa dan Agama mereka sendiri.

    ReplyDelete
  2. Orang PAS hanya menggunakan sunah dan hadis semata-mata untuk kepentingan politik mereka. Perkara yang tuan tulis, bukan sebahagian daripada perjuangan PAS, kerana PAS akan mengelirukan orang Melayu Islam dengan cara putar belit pemimpin mereka.

    Contoh yang nyata, menapa Hadi Awang sanggu menuduh UMNO memfitnah PAS berhubung isu kerajaan perpaduan, sedangkan semua rakyat tahu dialah pencetus idea tesebut.

    Wajah-wajah munafik dalam PAS telah Allah pertunjukkan satu persatu.......

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3