bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

11 May 2013

Hadiah DS Najib, Jawatan TPM 2 Buat Sabah dan Sarawak???

Ramai yang sudah memberikan cadangan agar kabinet baru DS Najib nanti agar ianya lebih kecil...

Walaubagaimanapun penulis berpendapat jumlah 10 orang menteri kabinet adalah terlalu sedikit buat sebuah negara sebesar Malaysia.

Mungkin 25 orang menteri kabinet adalah lebih tepat dan berpatutan.

Lihat sahaja sebuah negara sekecil Singapura pun mempunyai 18 orang jemaah menteri. Klik sini.

Apapun penulis inigin mencadangkan agar kali ini jawatan TPM 2 dapat diwujudkan dan dikhaskan secara giliran buat bumiputera Sabah/Sarawak.

Jika TPM 1, perlu diberikan kepada pemimpin Melayu dalam penyediaan untuk menyediakan pengganti PM, TPM 2 pula boleh diwujudkan sebagai penghargaan buat pengundi2 Sabah dan Sarawak di samping pendedahan kepimpinan diperingkat yang lebih tinggi buat pemimpin2 dari sana.

Siapa tahu satu hari nanti kita jika TPM 2 tersebut memang seorang yang berwibawa dan beragama Islam, mungkin Kita berpeluang untuk mendapatkan seorang PM daripada Sabah/Sarawak.


2 comments:

  1. Rasanya tak perlu.Kalau kita mula memberi nanti semua orang akan mula meminta termasuk orang2 yg tak berhak.India yg cuma sokong bn 50-50 itupun sudah mula mahu tambahan jawatan menteri dan 3/4 lagi jawatan timbalan menteri.Kita cuma perlu lebihkan peruntukan kepada sabah sarawak dan beri lebih tumpuan pada mereka.

    Yang boleh kita beri adalah jawatan2 menteri untuk cina kita berikan semuanya pada sabah dan sarawak sebagai penghargaan dan berdasarkan merit.Cina tak perlukan menteri.Wakil hal ehwal cina boleh kita lantik daripada orang Melayu.

    ReplyDelete
  2. tak perlu.. toksah dok pening mikir.. tambah menteri lagi tak apa..

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3