bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

7 May 2013

Pasca PRU 13 - Umno Bukan Setakat Perlu Membantu Rakyaat Kelantan Malah Perlu Dilihat Membantu Mereka!!!

Tidak dinafikan kerajaan Persekutuan memperuntukkan beratus juta bantuan kewangan setiap tahun buat kerajaan Pas Kelantan mentadbir dan menyelengara infrastruktur ,milik kerajaan negeri.

Kerajaan Persekutuan di Zaman Pak Lah telah memberikan pinjaman dengan faedah rendah bernilai RM 600 juta buat kerajaan negeri menaik-taraf sistem pengaggihan air terawat yang sebelumnya telah ditolak oleh DSAI ketika beliau masih menjadi TPM walaupun TG Nik Aziz sendiri telah pergi mengadap beliau.

Kerajaan pusat juga telah menaik-taraf loji2 rawatan air melalui Jabatan2 Persekutuan di kelantan.

Beratus juta peruntukan dibelanjakan oleh Kerajaan Pusat dalam Projek Pembangunan pejabat2 Kerajaan Persekutuan di Tunjong dekat Wakaf Che Yeh.

Menaik taraf Lapangan Terbang Sultan Ismail di pengkalan Chepa, Jambatan baru Sultan Yahya Putra, jambatan di Tok Bali dll.

Walaubagaimana baik pun Kerajaan Pusat kepada rakyaat Kelantan, imej mereka tercalar apabila gerakan menuntut Royalti minyak Kelantan yang diterajui oleh kerajaan negeri Pas berjaya memomokkan  kononnya Umno sebagai telah berlaku kejam dan telah menindas serta mengkhianati rakyaat Kelantan apabila hak kerajaan negeri untuk royalti minyak telah dinafikan.

Cadangan penulis, ini mestilah dihentikan!!! Walaupun secara  perundangan tuntutan mereka boleh ditolak mentah2...  

Walaupun telaga2 minyak/jgas tersebut berada di luar lingkungan pantai perairan milik kerajaan malah berada di dalam kawasan sempadan bersama dengan negara Thailand yang masih di dalam pertikaian untuk tuntutan bertindih, tetapi secara logiknya sekiranya negeri Kelantan tidak berada di dalam Malaysia (merupakan sebuah negara bebas yang merdeka), pastinya Kerajaan Persekutuan juga tidak akan boleh menuntut hasil yang dikeluarkan.

Jestru saranan penulis, adalah lebih baik jika royalti minyak ini diberikan kepada kerajaan negeri agar mereka tiada lagi alasan untuk memburuk2kan Kerajaan Persekutuan.

Tambahan pula hasil pendapatan minyak/gas itu juga sememangnya telah disalurkan oleh Kerajaan Pusat kepada rakyaat Kelantan.tanpa melalui kerajaan negeri.

Dalam keadaan dunia materialistik sekarang adalah lebih bijak untuk Kerajaan Pusat bukan sahaja membantu rakyaat Kelantan  tetapi juga perlu dilihat membantu dan tidak menindas mereka.

Bukan mahu menunjuk2 tetapi kedaan semasa memaksa Kerajaan Pusat mewawarkan segala kebaikan yang telah mereka buat untuk menangkis perspektif jahat dan fitnah2 Pakatan Rakyaat.

Pastinya kerajaan BN yang didominasi oleh Umno parti orang2 Melayu/Bumiputera tidak mahu dilebel sebagai kerajaan yang menindas bangsa Melayu/Bumiputera.


10 comments:

  1. Tak payah lah...buang masa je ..

    ReplyDelete
  2. xsetuju...org kelantan ni parasit...xpernah berterima kasih...ramai yg bekerja di sektor kerajaan menjadi tali barut pembangkang sedangkan diketahui kualiti kerja xbagus...asyik nak ambil hak org...selepas ini sepatutnya peruntukan diberikan kpd negeri yg menyokong BN...sudah2 lah...bagi emas seguni pun tetap pangkah PAS!

    ReplyDelete
  3. Kerajaan Pusat jangan bagi Bajet Pembangunan ke Kawasan / Parlimen / DUN yang BN kalah...Bagi kat BN menang sahaja biar penyokong PR merasa kesusahan sikit...Jika dibangunkan akan dikatakan yang PR yang usaha kalau tidak BN tidak akan buat dan akan dijadikan modal kempen PRU14.... BR1M dicadangkan cuma disalurkan melalui UMNO sahaja....Siapa teringin tebalkan muka menghadap ketua Bahagian Umno masing-masing....Ahli UMNO mpun kena DOUBLE CHECK yang jadi penghianat kepada UMNO jangan bagi BR1M....Semua kemudahan atau bantuan Kerajaan Pusat hendaklah melaui UMNO.Semua Ahli UMNO diberikan KAD KEAHLIAN PERCUMA untuk kemudahan lain-lain....Diskaun / Rebet dsb... Oleh : Anti CINA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement bodoh la broo...malu mentaliti mcm nie

      Delete
  4. Betul tak payah buang masa! Dorang nak minim air kotor ke...lantak pi...buat apa nak tolong orang yang mengkhianati kita. Dah cutup 22 tahun kena tipu suruh je DAP dan selangor tolong mereka. BN kena tumpukan bangun Kedah, Sabah, Sarawak dan Perak serta Trengganu. Berlambak orang susah kalau tak percaya pergi tengok

    ReplyDelete
  5. Rakyat kelantan melalui "buruh eksport" ke negeri-negeri lain yang balik mengundi telah memilih kerajaan yang mereka suka. Jadi apa perlu bersusah payah bantu mereka ini?

    Mereka lebih suka suadara mara mereka dalam kesusahan dan mungkin kedaifan sedangkan mereka lebih seronok dan suka dalam menikmati tarak hidup yang lebih baik di KL atau mana mana negeri pun. Kelantan tidak mampu menjana pekerjaan kerana pemimpin yang tidak pandai....memang betul..buang masa jer...lebih baik salorkan dana dana ke tempat lain yang lebih menghargai...... :}

    ReplyDelete
  6. Tok sah BN fikir sangat pasal Kelantan ni. Buat macam mana pun mereka tetap berkiblat ke PAS. Bagi peruntukan ikut perlembagaan sahaja. Kalau benar mereka layak royalti bagi dia orang duit royalti. Kalau tak layak sebagaimana mengikut perlembagaan maka tak payah bagi. Lebih baik tumpukan pembangunan kepada kawasan2 yang memberikan sokongan kepada Kerajaan sahaja. Yang sombong sangat bersama pembangkang tu biarkan mereka bahagia.

    ReplyDelete
  7. dh 4 kali cube mcm nk rak.... dh2 la tu.... takut yg lain plak mlepas.... tapi tdetik di hati, adakah ini sj carenye kerajaan pusat bagi 'duit kopi' yg mane 'org' lain x leh nk pertikaikn sbb cube nk 'tawan' kononnya....

    ReplyDelete
  8. Buat macamana pun orang KELANTAN tetap pilih PAS ... yang BN sibuk2 sangat nak rampas KELANTAN ni buat apa ...? Jangan dihalang PAS laksanakan hudud kat KELANTAN .. BN harus tumpukan perhatian dan pembangunan kat negeri2 yang menghargai pembangunan dan DUN kat KELANTAN yang dimenangi BN..Salurkan bantuan kat KELANTAN YANG MEREKA LAYAK SAHAJA ..Jangan tertipu dengan orang kelantan yang tak tahu mengenang budi ...

    ReplyDelete
  9. Sudah2 lah tu ...biarkan Kelantan ditadbir oleh PAS dengan hudud nya ... kita tengok sapa yang kene ...!

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3