bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

30 Nov 2015

Penjualan EDRA Energy Milik 1MDB Satu Lagi Bailout Kerajaan BN Yang Meneruskan Budaya Tu M???



Ha...ha.....ha....

Tajuk berita yang x dapat nak dimanipulasi.....X dapat nak dijadikan tajuk...

Sebelum ini apabil TNB sama2 terlibat di dalam bidaan untuk membeli Edra, telah terdengar cakap2 yang mengatakan ianya satu lagi "bailout" di mana kali ini TNB akan "dipaksa" untuk membeli Edra sebagaimana Petronas pernah "dipaksa" untuk membeli syarikat kapal milik anak Tun M di zaman Tun M berkuasa dahulu.... Antara "bailout" di zaman Tun M boleh rujuk sini.

Jestru apabila CGN dari China memenangi bidaan  dengan jumlah keseluruhan bidaan berjumlah RM 17.26 billion melalui RM 9.83 billion secara tunai dan pemindahan hutang berjumlah 7.43 billion dan sebaliknya bidaan yang dikemukakan oleh TNB hanyalah sebanyak RM 15 billion ada pula yang sengaja menggelapkan jumlah RM 7.43 billion bayaran untuk pemindahan hutang untuk menunjukkan kononnya pembelian tersebut hanyalah RM 9.83 billion sahaja. 

Timbul pula cerita kononnya 1MDB melupuskan Edra dengan harga yang amat rendah dan menafikan syarikat nasional iaitu TNB yang menawarkan harga yang lebih tinggi. 

Begitulah permainan mereka yang mahu memporak-perandakan negara....bila tajuk "bailout" X boleh diguna.....

Mereka mendakwa pula tarif elektrik akan naik dan adalah merbahaya apabila kepentingan negara akan dimonopoli oleh syarikat asing.

Realitinya TNB masih pengeluar utama tenaga di negara ini iaitu sebanyak 50%, MALAKOF 24% manakala EDRA yang baru dibeli oleh CGN dari China hanya menguasai 14%. Jadi apa yang monopolinya???

Pendek kata apa yang kerajaan buat semua X kena.

Hakikatnya penulis percaya jika tidak kerana "sabotaj" pihak2 yang memburuk2kan 1 MDB, 1MDB pasti akan dapat menjual EDRA dan lain2 syarikat dan assetnya pada harga yang jauh lebih tinggi berbanding sekarang.

Pastinya pelabur2 asing dan dalam negara juga tahu situasi 1 MDB sekarang, dengan keadaan 1 MDB yang terdesak....harga yang mereka perolehi sekarang tentu jauh lebih rendah berbanding jika pelabur masih melihatnya sebagai syarikat milikkan penuh kerajaan yang mempunyai reputasi tinggi dengan sokongan penuh daripada kerajaan dalam bentuk jaminan harga maupun dasar-dasar kerajaan dan prospek masa hadapan yang cerah....

Jestru tidakkah mereka yang selama ini menghentam 1 MDB sebenarnya telah mensabotaj 1 MDB dan negara X kiralah sama ada ianya disengajakan ataupun tidak???

Dituduh sebagai pengkhianat X nak terima.....

Sumber klik sini.

3 comments:

  1. Aku ingat kamu ini admin blog tak faham dan tak cerdik , betul ada sesetengah GLC milik kerajaan dulu pernah di bantu oleh Tun M dan dikira sebagai bail out tapi ini Edra juga syarikat milik 1MDB yang mengurus kepantingan negara dijual terus kepada orang asing ini bukan bail out ini gadai maruah nampak beza dak kalau tak nampak kamu memang bodoh , lepas tu , zaman Tun M semua GLC ada audit dan statement perkaunan yang jelas dan mudah dilihat dalam penyata tahunan mereka sebab tu kita tahu samada untung atau rugi , tapi 1MDB sehingga hari ini auditer akaun tak jelas dan tak pernah di nyatakan pada umum ,ini lah punca kenapa 1MDB tak boleh disenaraikan dibursa saham dan tak dapat IPO standard sebab akaun audit nya tak jelas dan bermasalah biasa la kalau ada niat nak menipu .Jadi admin bumiyang lebih baik tutup blog ini dan pergi tidur.

    ReplyDelete
  2. adoi..admin..tak cerdik yang patut ditimbus ke dalam bumi..jangan malukan org Johor bro...

    ReplyDelete
  3. Baca bagi habis bro....Jangan baca tajuk sahaja...

    ReplyDelete

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3