bumiyang toolbars

Get our toolbar!

Rakan Bumiyang;

Herba Ajaib

11 Apr 2010

Nasib Ko lah Husam....Tuntutan Royalti Minyak Ku Li X Masuk Campur.....



Saya hanya mahu pantau pengagihan royalti minyak, bukan runding: Ku Li

11/04/2010

KOTA BHARU: Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, menegaskan beliau hanya sanggup menjadi orang tengah sebagai pemantau pengagihan royalti petroleum dan bukannya untuk berunding bagi menyelesaikan isu tuntutan itu. Bekas Pengerusi Petronas itu berkata, langkah itu adalah bagi memastikan jika Kerajaan Pusat bersetuju untuk memberikan royalti itu, wang tersebut tidak akan disalahgunakan oleh kerajaan negeri.

"Barangkali orang salah faham sikit tentang tawaran ambo (saya) orang tengah, cuma ambo tawar diri nak jadi pemantau supaya duit yang diberi dalam bentuk pembayaran tunai tu hasil wang royalti tu tidak disalahgunakan, itupun kalu Kerajaan Pusat setuju. "Tetapi oleh kerana wang itu tidak diberi dalam bentuk pembayaran tunai atau royalti, yang diubah kepada wang ihsan maka ia tidak berbangkit lagi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sebelum itu beliau hadir di majlis perasmian Mesyuarat Agung Ke-13 Persatuan Pegawai dan Kakitangan Masjid Kelantan yang disempurnakan oleh Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Mohamad Faiz Tengku Ismail Petra, yang juga Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Negeri Kelantan (MAIK) di Kompleks Islam Jubli Perak, Panji di sini, hari ini.

Baru-baru ini, Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa mengumumkan bahawa mesyuarat Exco telah meluluskan pelantikan Tengku Razaleigh sebagai wakil perunding kerajaan dalam tuntutan royalti minyak itu. Tengku Razaleigh turut menegur pihak yang selalu membuatkan tafsiran salah tentang perkara itu ialah orang politik yang "otaknya politik" semata-mata.

Ditanya sama ada beliau sudah menerima surat tawaran daripada kerajaan negeri berhubung pelantikannya sebagai wakil perunding berhubung isu tuntutan royalti itu, katanya beliau masih belum menerima sebarang surat berhubung perkara itu. Tengku Razaleigh juga menjelaskan bahawa beliau tidak memberi sokongan dalam usaha kerajaan negeri meneruskan tuntutan wang royalti minyak itu cuma apa yang dilakukannya ialah memberi penerangan mengenai hak kerajaan negeri dari segi undang-undang di mana beliau sendiri yang merangka undang-undang petroleum itu.

"Ambo tak akan sokong, ambo hanya cakap dari segi undang-undang, kalau jumpa minyak di perairan Kelantan layak dapat lima peratus. Itu sebagai balasan ke atas minyak yang didapati di luar perairan Kelantan. "Undang-undang tu tak dipinda sampai sekarang, ini undang-undang hok ambo buat. Itu kehendak undang-undang, itulah juga kehendak Tun Razak dulu. Tak soh nak cari loyerlah (peguam). Ambo sendiri yang buat undang-undang tu," katanya.

Ditanya sama ada kerajaan Kelantan wajar meneruskan usaha dengan tuntutan royalti itu walaupun Kerajaan Pusat telah memberikannya dalam bentuk wang ihsan, Tengku Razaleigh berkata terpulanglah kepada kerajaan negeri kerana beliau tidak ada kaitan dengan perkara itu. Beliau juga menolak jika ditawarkan untuk menduduki jawatankuasa pengagihan wang ihsan oleh kerajaan pusat sebagai wakil kerajaan negeri kerana banyak urusan lain yang hendak dilakukannya. - Bernama



Komen Isac;

Apo nak di kato wahai Datuk Husam? Siapa yang nak mengetuai tuntuntan Kerajaan Negeri Kelantan? Kalau menurut kenyataan terbaharu Ku Li, beliau sebenarnya  hanya menawarkan diri untuk memantau pemberian Wang Royalti Minyak (sekiranya dipersetujui oleh Kerajaan Pusat)kerana takut-takut wang tersebut disalah-gunakan oleh Kerajaan Negeri kelantan.

Memandangkan hasil minyak tersebut diberi dalam bentuk wang ikhsan dan disalurkan oleh Kerajaan Persekutuan sendiri, beliau merasakan tiada keperluan untuknya untuk memantau pemberian wang tersebut.

A ah, apa bezanya "Royalti Minyak" ataupun "Wang Ikhsan" jumlahnya tetap 5%.....Bukan lebihpun... Sepatutnya Kerajaan Negeri Kelantan memuntut agar dapat bersama-sama menganggotai jawatankuasa pengaggihan wang tersebut, itu lebih bermakna!

Satu lagi, macam mana surat perlantikkan Ku Li yang telah diumumkan pada bulan lepas, masih belum sampai kepada "tuan punya badan". Lembab betul proses penghantaran watikah perlantikkan tersebut!


No comments:

Post a Comment

Komen-komen anda adalah dialu-alukan tetapi komenlah dengan bertanggung-jawab dan berhemah. Komen-komen yang keterlaluan, mencarut & makian mungkin akan ditapis. Apapun anda sendiri perlu bertanggung-jawab di atas komen-komen yang anda berikan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Blog List 1

My Blog List 3