Nampaknya Malaysia semakin menjadi kelam-kabut dan boleh bankrap jika sesuatu tindakan drastik tidak dilakukan....
Tak cukup dengan saham jatuh...klik sini.
Mata wang jatuh.
Antaranya disumbangkan oleh sikat tidak yakin para pelabur terhadap kerajaan yang dilihat tidak cekap dan kurang berpengalaman.....
Terlalu banyak bermain politik...Memberhentikan banyak projek2 mega yang sepatutnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan peluang pekerjaan buat rakyaat......kementerian kewangan yang lebih berminat untuk mendedahkan skandal kerajaan terdahulu, ECP yang dilihat mencampuri sistem kehakiman dan lain2.klik sini.
Terlalu banyak bermain politik...Memberhentikan banyak projek2 mega yang sepatutnya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan peluang pekerjaan buat rakyaat......kementerian kewangan yang lebih berminat untuk mendedahkan skandal kerajaan terdahulu, ECP yang dilihat mencampuri sistem kehakiman dan lain2.klik sini.
Sekarang projek MRT2 pula yang dilihat terkena tempias selepas MR3 telah dibatalkan. Klik sini.
Projek yang sedang berjalan dalam jadual yang padat, dengan design dan pelan yang telah tersedia, bagaimana hendak membuat kajian bagi mengurangkan kos tanpa mengganggu perjalanan dan progress di tapak?
Adakah dengan memberhentikan/memperlahankan dahulu projek tersebut? Apa kesannya kepada kontraktor?, pembekal2? Jentera? Pekerja2?
Bagaimana dengan kos2 bahan mentah, buruh. supervision dan jentera yang dikhususkan untuk projek ini? Rakyaat terpaksa membayar ganti-rugi?
Kos Preliminary dan rate yang diberikan adalah berdasarkan kepada kuantiti yang diberikan dalam Bill of Materials semasa, sebarang pengurangan kuantiti secara drastik dan sebarang kos "idling" akan diserap oleh kerajaan atau buarsahaja sayarikat2 kontraktor2 dan pembekal2 ini mengalami kerugian dan pekerja2 hilang mata pencarian?